Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Exakt hur spinner man garn?  (läst 8295 gånger)

Jonetsu

• Södermanland
Exakt hur spinner man garn?
« skrivet: 17 aug-11 kl 15:03 »
Hej allihopa!  :)

Har läst några trådar ;) nu om hur man spinner ull garn. Men det jag inte förstår är hur börjar man spinna det? Så om någon vänlig själ kan förklara noggrant för någon som aldrig gjort/sett något liknande, så hade det varit ytterst hjälpsamt!  :D

MNehm

SV: Exakt hur spinner man garn?
« Svar #1 skrivet: 26 aug-11 kl 12:35 »
Hej
Det bästa är att titta på film på youtube. Sök på "drop spindle" tex om du vill lära dig spinna på slända. Att spinna garn har för många variabler för att kunna sammanfattas i ett foruminlägg. Med detta vill jag INTE säga att spinna garn är svårt! Det är inte särskilt svår att få ett användbart garn! Så titta på lite filmer, köp en slända och börja spinna!!

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 26 aug-11 kl 15:15 »
Det måste vara hiskeligt svårt att i skriven text lära någon annan hur man gör.

Ungefär som att i text lära någon att cykla  8).

Se på filmer  som MNehm så vist säger, kontakta ev någon hantverksförening, de vet nog om det finns någon ute "i buskarna" som kan.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 26 aug-11 kl 15:19 »
Jag har för mig att några här på alternativ.nu skulle ha en kurs eller studiecirkel och hjälpas åt att lära sig och varandra.  Har jag fel?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ingelaopeter

• Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
« Svar #4 skrivet: 26 aug-11 kl 15:22 »
Den som är intresserad kan komma till mig i Ale Kommun så kan jag lära dig spinna.  /Ingela

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #5 skrivet: 26 aug-11 kl 15:31 »
Hett tips: Kontakta bonnmoran här på alternativ - hon inte bara kan hon är en hejare på att spinna...
 :)
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Grendela

• Småland
    • Skälshult gård
« Svar #6 skrivet: 24 sep-11 kl 17:11 »
Spinna garn av fårull

Den här filmen hjälpte mig en hel del.
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

akb36

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 25 sep-11 kl 01:03 »
Har du bara viljan är hälften vunnet. Har skaffat mig någre finnullsfår och i våras när vi klippte dem började jag fundera på hur jag skulle använda ullen. Sagt och gjort hittade en spinnrock på loppis för 200 spänn, visste knappt vad som var fram eller bak, men hur svårt kan det vara, detta var ju något som varannan bondkärring före i tiden gjorde.  Lånade böcker och  googlade. Efter några dagar och lite svordomar så flöt det på. Nu är det nästan beroendeframkallande.

Trollmor

• -
« Svar #8 skrivet: 25 sep-11 kl 10:20 »
Nu är det nästan beroendeframkallande.
Så sant, så sant ...  Som alternativ.nu ungefär ...  ;D

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #9 skrivet: 02 okt-11 kl 07:33 »
Jag skall iväg o titta på spinnrock i dag. Om ett par timmar bara o jag vet ju i princip inget om dessa  ;D  O han jag skall köpa den av (om jag köper den) vet inget heller så.....  Spännande! Jag har tittat lite på bilder o set filmen här. Vad bra den är och så lätt det ser ut! Jag trodde dock att man tvättade ullen innan man kardade o spann men det gör man kanske inte?
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #10 skrivet: 02 okt-11 kl 07:44 »
Jag skall iväg o titta på spinnrock i dag. Om ett par timmar bara o jag vet ju i princip inget om dessa  ;D  O han jag skall köpa den av (om jag köper den) vet inget heller så.....  Spännande! Jag har tittat lite på bilder o set filmen här. Vad bra den är och så lätt det ser ut! Jag trodde dock att man tvättade ullen innan man kardade o spann men det gör man kanske inte?

Spinnrock är kul!

Du kan tvätta ullen först. Eller inte. Jag brukar tvätta den försiktigt i bara varmt vatten för att få bort det värsta av smuts och bôs. Om jag ska färga den får jag ju tvätta den grundligare, men annars så räcker en försiktig vattentvätt. Men man kan också karda/spinna otvättad ull om man vill och sen tvätta garnet. Eller behålla det otvättat för att få t.ex. en stortröja mer vattenavvisande.

Det roliga med ullpyssel är att man kan göra på så olika sätt och välja metod efter vad man ska ha garnet till i slutändan.  :)

Chatarina

• Övriga världen
« Svar #11 skrivet: 02 okt-11 kl 08:48 »
Åhhhh........jag vill oxå lära mig spinna, helst på spinnrock. Finns det någon i Medelpad helst Sundsvall, som kan lära mig så hör av dig. Tack på förhand. :)

Chatarina

• Övriga världen
« Svar #12 skrivet: 21 okt-11 kl 19:40 »
Vill bara putta upp...;)

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #13 skrivet: 22 okt-11 kl 17:22 »
Jag var ju o titta på spinnrocken men jag köpte den inte. Jag tyckte den var jättefin o den körde ju runt mycket fint men det kändes som att köpa begangnat bil utan att veta vad man skall titta efter så det blev inget. Men jag har varit på 4 timmars kurs i att spinna med slända o det var jättekul. Fick även en slända med mig hem o en massa ull samt lovning på att jag får komma dit o karda min ull på hennes kardmaskin så det var riktigt bra det.
Men jag tycker det är hårt att stå med armarna i taket hela tiden så et blir nog en spinnrock så småningom men den skall vara OK så det inte blir en massa problem i början. ;D
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Trollmor

• -
« Svar #14 skrivet: 23 okt-11 kl 20:03 »
Men jag tycker det är hårt att stå med armarna i taket hela tiden så et blir nog en spinnrock så småningom men den skall vara OK så det inte blir en massa problem i början. ;D
Låt garnet löpa över en bom som hänger högt upp.  Snurra sländan med ena handen, håll i garnändan med den andra, och spinn så länge sländan snurrar.  Ny fart, ny ulltuss.  Med denna metod behöver Du inte linda upp färdig tråd lika ofta heller.

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #15 skrivet: 23 okt-11 kl 20:27 »
Låt garnet löpa över en bom som hänger högt upp.  Snurra sländan med ena handen, håll i garnändan med den andra, och spinn så länge sländan snurrar.  Ny fart, ny ulltuss.  Med denna metod behöver Du inte linda upp färdig tråd lika ofta heller.
Tack, det får jag pova.

Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 2 användare
skräptanten, Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser