Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är det i svensk köpe-mjölk?  (läst 10242 gånger)

Just_me

• Småland
Vad är det i svensk köpe-mjölk?
« skrivet: 15 aug-11 kl 16:37 »
Frågat läkare och andra utan att få nått svar och kom på att ni här kanske vet!

Jag är laktos-känslig. Dricka ren mjölk är bara att glömma men ost går bra trotts att all laktos inte lagrats ur den. Mat med lite mjölk går bra osv. Glass och vispad grädde är inte heller att tänka på.

MEN så var jag som 17 åring till Rumänien för att spela in en film och göra ett fotorepotage om fattiga i en by som kallas Rehgin. En kväll när jag var lite på fyllan gick jag in och köpte en STOR sjokladkaka och åt hela utan minsta problem med maken.
När jag insåg det testade jag att dricka ett glas mjölk till frukost. Inga problem. Testade youghurt. Inga problem.
Överlycklig över att plötsligt vara frisk gjorde jag det samma hemma! Ett glas mjölk och youghurt til frukost...... gick ju inte så där jätte bra, blev otroligt dålig!

Mjölken jag drack i Rumänien var pastöriserad men från en lokal bonde. Men sjokladen var ju gjord på "vanlig" ikke ekologiskt rumänsk mjölk.

Vad är skillnaden? Kan det vara nått helt annat än laktos jag är allergisk mot? Nått som ger samma symptom som laktos-känslighet?

Funderar på att testa dricka opatöriserad mjölk eftersom jag ska köpa det till att göra ost. Eller är det dumt?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Vad är det i svensk köpe-mjölk?
« Svar #1 skrivet: 15 aug-11 kl 17:20 »
Prova obehandlad mjölk . Det är ganska så vanligt att "laktosintoleranta" tål den .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Just_me

• Småland
« Svar #2 skrivet: 15 aug-11 kl 17:26 »
Prova obehandlad mjölk . Det är ganska så vanligt att "laktosintoleranta" tål den .

Vad innebär obehandlad mjölk? Opastöriserad?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 15 aug-11 kl 19:58 »
Mjölk direkt från kon som den är . Man kan ju sen själv hetta upp den så bakterier försvinner .
Står en hel del trådar om det .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Nina K

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 15 aug-11 kl 20:18 »
Att tänka på innan man dricker opaspastöriserad mjölk direkt från bonde är att om det finns bakterier i mjölken så kan du bli väldigt dålig. Man kan pastöriserad själv genom att värma upp den. Det finns två typer, Lågpastöriserad 72 grader samt snabb nedkylning och Högpastöriserad 85grader. När vi köpte bond mjölk så värmde vi upp den och kylde ner i vattenbad i diskbänken.

Just_me

• Småland
« Svar #5 skrivet: 15 aug-11 kl 20:24 »
Mjölk direkt från kon som den är . Man kan ju sen själv hetta upp den så bakterier försvinner .
Står en hel del trådar om det .
'
Hm, det där ska jag kolla mer om, skulle ju vara skönt att kunna dricka mjölk. Men frågan är om det är värt det fram tills man kan ha egna kor :P

Cyklisten

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 aug-11 kl 20:29 »
Köpemjölken är också homogeniserad, alltså att fettet är finfördelat. Den som kallas Gammaldags är inte homogeniserad, bara pastöriserad. Pröva den och berätta!

kanka

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 15 aug-11 kl 20:36 »
Hej!
Jag och två av mina barn är också laktosintoleranta.
Vi dricker alla tre " bondemjölk" utan problem.
Det är homogeniseringen som gör att vi inte tål vanlig köpemjölk.
Av läkare har jag fått förklaringen att när fettet inte är finfördelat
så följer laktosen med fettet ut igen  :-[
Med dagens många kontroller av bondens mjölk så är nog inte
risken för bakteriesmitta så stor.

Hälsningar från torpet
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Just_me

• Småland
« Svar #8 skrivet: 15 aug-11 kl 23:28 »
Spännande svar! Ska se om jag hittar nått liknande i Norge och testa ;)
Kul!

Eva-Lisa

• Älskar att drömma
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 16 aug-11 kl 00:01 »
Det är homogeniseringen som gör att vi inte tål vanlig köpemjölk.
Av läkare har jag fått förklaringen att när fettet inte är finfördelat
så följer laktosen med fettet ut igen  :-[

Så det är därför jag tåler grannens mjölk, men inte affärens (speciellt om jag låter all den goa grädden vara kvar )

Lars Pers Maria

• -
« Svar #10 skrivet: 16 aug-11 kl 12:26 »
Prova getmjölk. Den brukar laktosintoleranta klara av.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Just_me

• Småland
« Svar #11 skrivet: 16 aug-11 kl 16:34 »
Prova getmjölk. Den brukar laktosintoleranta klara av.

Getmjölk klarar jag och sambon bra bägge två! Vilket är tur för vi drömmer om att ha getter :)
Men blir för dyrt att köpa som vanlig mjölk och vi vet inte om att nån här i närheten har getter :/

Eva-Lisa

• Älskar att drömma
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 17 aug-11 kl 00:09 »
Jag testade att mjölka getterna när jag hade, men så fort jag rörde de vuxna djuren så fick jag eksem långt upp över armbågarna.
Huden blev alldeles röd, bublig och vätskade sej och kliade sej som attan.
Visade sej jag var alergisk mot lanolin sa de på vårdcentralen.  >:(
Och någon med mjölkgetter känner jag inte. Men grannens mjölk är fin  :-* även hans ägg.
Men nu har jag lyckats hitta en äggömma, rackarhöna.

Arwin

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 20 aug-11 kl 23:45 »
Min gamla farfar var mejerist och bonde i Danmark. Han sa när det bestämdes att all mjölk skulle homogeniseras att nu förstör de mjölken och många kommer att bli sjuka - det funderade jag mycket på när jag som lite äldre blev konstaterad "laktosintolerant".
Och gick till min farfar för att fråga vad han hade menat. Enligt honom var det känt bland de gamla mejeristerna att fettcellerna i komjölken har mycket tjocka väggar och nedbryts inte i människokroppen - men när mjölken homogeniseras slår man sönder fettcellerna och det kan, speciellt småbarn och känsliga för mjölkfett, människor bli sjuka av - därför att mjölken är ju först och främst anpassad för kalvarna - inte människor.
Jag och mina barn (som också är laktosintoleranta) kan inte dricka vanlig köpmjölk - bara lantmjölk som inte är homogeniserad - bäst mår vi när vi dricker mjölk direkt från bondgården.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #14 skrivet: 20 aug-11 kl 23:49 »
Varför homogeniseras mjölk egentligen ?
Jag köper mjölk på vanliga affären som inte är det o kan inte förstå varför det görs alls ??
Nån som vet ?

Pastöriseringen fattar jag ju men inte detta .

Attes matte

• Jämtland
« Svar #15 skrivet: 20 aug-11 kl 23:52 »
Varför homogeniseras mjölk egentligen ?
Jag köper mjölk på vanliga affären som inte är det o kan inte förstå varför det görs alls ??
Nån som vet ?

Pastöriseringen fattar jag ju men inte detta .

Förmodligen för att folk tycker att det ser äckligt ut när man "ser" fettet. Eller det är i alla fall min teori... ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #16 skrivet: 21 aug-11 kl 00:03 »
Antagligen *suck* vilka idioter ...

Arwin

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 21 aug-11 kl 00:05 »
Därför att fettcellerna är mycket olika i storleken och får mjölken stå flyter de upp till ytan eftersom fett är lättare än vatten ungefär som olja. När mjölken homogeniseras finfördelas cellerna som sagt och de flyter inte längre upp.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 21 aug-11 kl 17:52 »
Därför att fettcellerna är mycket olika i storleken och får mjölken stå flyter de upp till ytan eftersom fett är lättare än vatten ungefär som olja. När mjölken homogeniseras finfördelas cellerna som sagt och de flyter inte längre upp.

Jag tror att frågan var mer "vad är det för ening med det?" Vad det innebär har ju beskrivits redan, men inte nån direkt orsak till varför det började göras på rutin.

Arwin

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 21 aug-11 kl 18:23 »
Jag personligen tror inte att det fyller någon som helst funktion rent näringsmässigt - tror mest att det är för "skönhetsmässigt". Min farfar påstod det i alla fall. Han finns inte mer så jag kan inte fråga. Kanske blir den lättare att bestämma fettprocenten de olika mjölkprodukterna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 1 användare
addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser