Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vilken skall man ta? vattenklossetten skall bort!  (läst 8253 gånger)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
vilken skall man ta? vattenklossetten skall bort!
« skrivet: 14 aug-11 kl 14:27 »
Förutsättningen är.
- 3-4 personers åretrunt boende
- Toa på andra våningen
- Separat ventilation är inga problem
- Ström finns i väggen där toan skall monteras.

Fördelar, nackdelar för alla produkter som är lämpliga efterlyses.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

andtol

• Gäst
SV: vilken skall man ta? vattenklossetten skall bort!
« Svar #1 skrivet: 15 aug-11 kl 07:09 »
Jag har egentligen ingen egen erfarenhet men en mulltoa tycker jag låter som ett bra alternativ.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 aug-11 kl 07:52 »
Om jag prompt måste bajsa inne gör jag det helst någonstans där skiten inte måste bäras genom hela huset efteråt. En trumma ner till ett multrum i källaren?

Misse

• nr 9424
« Svar #3 skrivet: 15 aug-11 kl 08:03 »
Jag har en separett här i huset sen några år tillbaka som jag själv aldrig använder men andra använder den desto mera. Har bara positivt att säga om den. När skitbehållaren/hinken är full så sätter man bara på det täta locket och bär ut skiten. Inget kladd på fingrarna. Enkelt och bra.
Har pisset i en 25litersdunk som jag bara tömmer ut nånstans här utanför.  Däremot jobbigt om dunken är full å det har runnit över en massa.. :P

Själv vill jag att skita ska vara en glad å positiv upplevelse, skiter därmed ute o:)

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

mig

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 aug-11 kl 08:28 »
KOlla här: http://bransch.avloppsguiden.se/produkter.html

Har dock bara provat separett och gillar inte att det blåser i rumpn, men det är väl sånt man får stå ut med...
annars tycker jag den här verkar spännande: http://www.compostera.se/

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
« Svar #5 skrivet: 15 aug-11 kl 09:27 »
Jag är väldigt intresserad av denna, funderar starkt på att byta

http://www.aquatron.se/

Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

pålle

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 aug-11 kl 09:30 »
Jag är väldigt intresserad av denna, funderar starkt på att byta

http://www.aquatron.se/
Nåt pris på den ?

Existens?

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 15 aug-11 kl 09:55 »
Själv vill jag att skita ska vara en glad å positiv upplevelse, skiter därmed ute o:)

Är det en glad och positiv upplevelse även för dina grannar?  :)

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 15 aug-11 kl 10:09 »
Jag har flera bekanta som har separett, och jag anser nog att det är den smidigaste lösningen. Man får ju, som Misse säger, skiten väl förpackad.
Dessutom finns det komposterbara påsar att "klä" hinken med, då kan man ju bara välta över det hela i en komposttunna.
Urinen kan man dessutom samla i en tank som tömmes genom att man kopplar en trädgårdsslang till den och sen spolar man ut det hela på gräsmattan eller annan mark, utspätt 1:10. Det kan bli en liten urinlukt genast, men den försvinner fort.
Det enda som kan vara bökigt är om man inte får fall i hela urinledningen, blir det svackor där vätska står kvar så blir det ganska fort tätt av salter mineraler.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
« Svar #9 skrivet: 15 aug-11 kl 11:07 »
Priser o info om aquatron står på hemsidan, det beror lite på vilken storlek och vilket system man köper. Kika in, det var väldigt intressant tycker jag själv.
Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 15 aug-11 kl 11:32 »
Är det en glad och positiv upplevelse även för dina grannar?  :)

Misses utedass är utomhus, men utom synhåll för grannar (om platsen inte är ändrad, vill säga). Och i kärl. Ganska trevligt ställe att sitta och fundera på. Tror inte det stör grannarna.  :)

Existens?

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 15 aug-11 kl 11:56 »
Varför vill man inte ha vattentoalett?

pålle

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 15 aug-11 kl 11:59 »
Miljö svineri enligt min mening

Existens?

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 15 aug-11 kl 12:20 »
Miljö svineri enligt min mening

På vilket sätt?

Resultatet av det man skiter ut, blir detsamma oavsett hur man tar hand om det.

Vattenslöseri, säger nån. Nej, det går knappt att slösa med vatten. Det finns en viss mängd vatten på jorden, och det är samma som hela tiden cirkulerar. Ut genom toan, ner i jorden, upp genom växterna till molnen, ner via regn till sjöar, in i brunnen igen.

andtol

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 15 aug-11 kl 12:31 »

I detta fall: avloppet både inomhus och utomhus är bristfälligt.

pålle

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 15 aug-11 kl 12:36 »
På vilket sätt?

Resultatet av det man skiter ut, blir detsamma oavsett hur man tar hand om det.

Vattenslöseri, säger nån. Nej, det går knappt att slösa med vatten. Det finns en viss mängd vatten på jorden, och det är samma som hela tiden cirkulerar. Ut genom toan, ner i jorden, upp genom växterna till molnen, ner via regn till sjöar, in i brunnen igen.
vaför ska vi skita ner en massa vatten för? och var för tar vi inte tillvara den gödning som finns nä vi kör det till kommunens reningsvärk där det blandas med tungmetaller  tycker det är bättre att vi tar till vara det skälva. Ja ser det som resslöseri

andtol

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 15 aug-11 kl 12:58 »
vaför ska vi skita ner en massa vatten för? och var för tar vi inte tillvara den gödning som finns nä vi kör det till kommunens reningsvärk där det blandas med tungmetaller  tycker det är bättre att vi tar till vara det skälva. Ja ser det som resslöseri

Kan ni inte ta den debatten någon annanstans?

pålle

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 15 aug-11 kl 13:13 »
gnällspik :)

Existens?

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 15 aug-11 kl 14:09 »

Det var bara en fråga.. Tycker det är intressant att veta hur folk motiverar sina val och utropstecknet i rubriken antydde en mer djupgående ovilja mot wc.

Själv skulle jag aldrig i livet välja bort wc, om jag bygger nytt.. men det kanske har framgått :)

Broberg

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 15 aug-11 kl 14:18 »
Det var bara en fråga.. Tycker det är intressant att veta hur folk motiverar sina val och utropstecknet i rubriken antydde en mer djupgående ovilja mot wc.

Själv skulle jag aldrig i livet välja bort wc, om jag bygger nytt.. men det kanske har framgått :)

Tar man hand om skiten själv på plats belastar man miljön mindre på flera olika sätt. Man kan gödsla med skiten om man känner för det, samt att man slipper dyra och miljöbelastande slammtömningar med lastbil.

Har man brunn som ger sämre med vatten under perioder, så vill man inte slösa vatten på att spola skit heller.

Dela detta:

* Inloggade just nu

633 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser