Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  BARF för katt  (läst 10765 gånger)

JAG-VILL

• Gäst
BARF för katt
« skrivet: 13 aug-11 kl 11:33 »
Hej,

Läste inlägget "veganmat till katt?".

BARF kom på tal så tänkte att vi kunde tala vidare om det här..

Någon som har bra recept? Hur gör ni? Antar att man skall ha en köttkvarn om man skall mala ben?

Själv utgår jag från denna allmänna mall,

60% kött (muskelkött)
10% hjärta
10% lever
10% ben
10% grönsaker/övrigt (tex. ägg, yoghurt eller keso)

(www.swecat.com)

pålle

• Gäst
SV: BARF för katt
« Svar #1 skrivet: 13 aug-11 kl 11:42 »
Hej,

Läste inlägget "veganmat till katt?".

BARF kom på tal så tänkte att vi kunde tala vidare om det här..

Någon som har bra recept? Hur gör ni? Antar att man skall ha en köttkvarn om man skall mala ben?

Själv utgår jag från denna allmänna mall,

60% kött (muskelkött)
10% hjärta
10% lever
10% ben
10% grönsaker/övrigt (tex. ägg, yoghurt eller keso)

(www.swecat.com)
Du ska väll inte mala ner benen häller dom ska du koka tycker ja.

Birgit

« Svar #2 skrivet: 13 aug-11 kl 12:15 »
Det är bättre att mala råa ben än att koka. Katter har ingen tradition på att äta kokt mat. Små ben kan de äta som de är.

pålle

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 aug-11 kl 12:27 »
Det är bättre att mala råa ben än att koka. Katter har ingen tradition på att äta kokt mat. Små ben kan de äta som de är.
Det var benen i sig som ja tänkte på ser det som att man ska koka ur dom i stället  istället för att katten ska käka grus liksom :)

JAG-VILL

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 aug-11 kl 12:41 »
Ja, denna tråden handlar om rå föda..ex mala ner en hel rå kyckling..
Vill helt enkelt veta hur ni gör, med vilken typ av kvarn, hantering av rått kött, infrysning etc ..
Någon som har erfarenhet av detta..
A

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 13 aug-11 kl 12:42 »
Det var benen i sig som ja tänkte på ser det som att man ska koka ur dom i stället  istället för att katten ska käka grus liksom :)
Om man ska BARFa sin katt är benen en viktig del av utfodringen, låter man bli att ge benen så måste man tillsätta kalcium på annat sätt.
Intressant läsning om man vill veta mer om vad BARF till katt innebär:
http://www.swecat.com/Artiklar/BARF
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Charlotte

• -
« Svar #6 skrivet: 13 aug-11 kl 12:50 »
Ja, denna tråden handlar om rå föda..ex mala ner en hel rå kyckling..
Vill helt enkelt veta hur ni gör, med vilken typ av kvarn, hantering av rått kött, infrysning etc ..
Någon som har erfarenhet av detta..
A

Jag BARFar mina hundar till stor del och har nu skaffat två kattungar och tänkte försöka med dom också, min förra katta ville inte ha annat än sin gamla vanliga mat ;)
I den här gamla tråden som jag nu "puttat upp" frågade jag efter en kvarn att mala ben med:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=23935.msg179741#msg179741
Jag tror att det ska finnas någon mer tråd som innehåller samma fråga men jag hittar den inte just nu :-[
                              Mvh
                           Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Abigail

« Svar #7 skrivet: 14 aug-11 kl 23:00 »
Man ska absolut INTE koka benen. Då blir det vassa kanter när de går sönder som kan skada djuren. Råa ben är helt okej att ge, bra för tänderna. Frysta hela kycklingvingar är bra mat att ge till katterna. Olika katter är olika duktiga på hur grova ben de klarar att tugga i sig.

sisel

• Småland
« Svar #8 skrivet: 15 aug-11 kl 18:59 »
Här satsar vi på vegetabiliskt, spannmålsbaserat torrfoder...!  ;D

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
« Svar #9 skrivet: 18 aug-11 kl 12:42 »
Kokta ben funkar också nuförtiden, höns blir inte så sega som förr (dock kanske en ska låta bli att koka gammhönan på tio år och ge katten) så benen blir inte vassa på det sättet. Ur näringssynpunkt är det dock naturligtvis mycket bättre att ge benen råa! När jag barfade mina katter (måste komma igång igen...) gav jag dem både malda (i "vardagsmaten"), hackade och hela, för tandmotion och stimulering.

Köttkvarn hittas bäst på loppis! En gammal Husqvarna i metall (alla delar!) klarar biffen utan problem, jag har använt två såna för att mala hela kycklingar. De allra grövsta benen kan en hugga några gånger om en är osäker.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 19 aug-11 kl 18:51 »
Den som orkar läsa kommer att hitta massor av information, recept, etc, om BARF här:
http://kattforum.se/viewtopic.php?f=11&t=185956
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Just_me

• Småland
« Svar #11 skrivet: 19 aug-11 kl 19:00 »
Grundregel som alla djurägare borde känna til:
INGA tillagade ben. Det är rent livsfarlig. Det splittras istället för att malas ner och skapar vassa stickor. Så om du inte skulle mata din katt eller hund med synålar så ger du råa ben, punkt.

Min grannes hund dog en väldigt långdragen plågsam död pga splitter från tillagade ben. Vissa piggar hade tagit sig ut ur magsäcken ut i buken. Så för guds skull, läs på innan ni BARFAR.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #12 skrivet: 23 aug-11 kl 22:10 »
För övrigt varför mala mat till katter som har tänder? Mina katter som åt BARF när dom var innekatter är numera utekatter och sköter sitt BARFande på egen hand. Igår fångade dom en hare. Idag är bara halva skallen och öronen kvar. Och nä jag har inte malt den åt dem dom har tuggat i sig den på egen hand. Förövrigt var det den andra haren på 2 veckor  ;)

Jättepraktiskt också för det är så billigt för mig att köpa mat till dem. Foderkostnaden är numera ca 1/4  ;D

Jag har fött upp flera kullar kattungar på BARF kost och en 6 veckors kattunge fixar alla ben utan de största i en kycklingvinge utan problem :D Men man får vara snabb med att ta bort fingrarna när man matar för annars får man många hål i dem  ;)  ::) :P
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Charlotte

• -
« Svar #13 skrivet: 23 aug-11 kl 22:16 »
För övrigt varför mala mat till katter som har tänder?
Att jag gärna skulle vilja mala en del ben beror på att det går lättare att packa i frysen.
På hösten blir det alltid en massa mat från olika håll och jag får tacka nej till en massa till hundarna pga platsbrist.
Mvh
Charlotte

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #14 skrivet: 23 aug-11 kl 22:34 »
här lägger jag bokmärke, ska kanske få min syrras två katter och då ska vi barfa dom,
även fast det mesta fångar dom själv men man måste ju se till att vara älskad också  ;)
hur är det med fisk kan man barfa det, min gammelfarmor brukade ge katter (obenad) fisk men vissa säger ju att det är big no no

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #15 skrivet: 24 aug-11 kl 19:01 »
här lägger jag bokmärke, ska kanske få min syrras två katter och då ska vi barfa dom,
även fast det mesta fångar dom själv men man måste ju se till att vara älskad också  ;)
hur är det med fisk kan man barfa det, min gammelfarmor brukade ge katter (obenad) fisk men vissa säger ju att det är big no no
Fisk går bra till katt men det finns vissa saker man ska tänka på.

-Insjöfisk som ges rå bör varit ordentligt fryst i tre veckor. Detta för att minska risken för bandmask hos katt där insjöfisk är mellanvärd.

- Inte mer än 10% av den totala foderstaten ska vara fisk. Det finns ämnen i fisk som gör att vissa vitaminer tas upp sämre.

- Fisk är den vanligaste födoämnesallergin hos katt. Får man problem med klåda, eksem eller dåliga magar är det en god idé att utesluta all fisk och se om det blir bättre.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #16 skrivet: 24 aug-11 kl 20:52 »
Fisk går bra till katt men det finns vissa saker man ska tänka på.

-Insjöfisk som ges rå bör varit ordentligt fryst i tre veckor. Detta för att minska risken för bandmask hos katt där insjöfisk är mellanvärd.

- Inte mer än 10% av den totala foderstaten ska vara fisk. Det finns ämnen i fisk som gör att vissa vitaminer tas upp sämre.

- Fisk är den vanligaste födoämnesallergin hos katt. Får man problem med klåda, eksem eller dåliga magar är det en god idé att utesluta all fisk och se om det blir bättre.

hmm en av damerna blir lätt dålig i magen, men vi har märkt att hon vänjer sig efter ett tag (hon hade en hel del problem när hon började med att jaga men nu är det inga problem) får vara uppmärksam på henne speciellt. men annars verkar det inte helt omöjligt då man kommer antagligen att fiska under perioder för att ge dom senare. benar man fisken eller? har hört att det kan bli samma problem som med kokt ben när det gäller fiskben, men det kanske främs är kokt fisk?

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #17 skrivet: 24 aug-11 kl 21:29 »
Råa ben går bra även om dom kommer från fisk  :D Som alltid ska man undvika tillagade ben till hund och katt.

Abigail

« Svar #18 skrivet: 25 aug-11 kl 00:05 »
Mager fisk kan gå bra i måttliga mängder, fet fisk ska man undvika.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #19 skrivet: 25 aug-11 kl 03:36 »
Mager fisk kan gå bra i måttliga mängder, fet fisk ska man undvika.
Max 10% är måttliga mängder  ;) motivera gärna varför fet fisk skulle vara sämre.

Dela detta:

* Inloggade just nu

423 gäster, 2 användare
Ollefund, Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser