Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Släppa ihop  (läst 1934 gånger)

Insanity

Släppa ihop
« skrivet: 06 sep-06 kl 12:02 »
Vi har babyboom i hönshuset.
Vi har en höna som än så länge har en kyckling.

En annan höna hade igår två kycklingar och det pickade för fullt i de andra äggen.

Då hönorna lagt sig på dumma ställen är de nu placerade i varsin bur, kan vi släppa ihop dom i en och samma hönsgård när alla kycklingar kläckts?
Vi har ju 4 hönsgårdar inne i hönshuset men en är nu tom så vi tänke att vi kunde placera hönorna med sina kycklingar där inne.

Hönorna är syskon så de känner varandra väl men har ju legat och ruvat på olika delar av hönshuset.
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

Barbro

Re:Släppa ihop
« Svar #1 skrivet: 06 sep-06 kl 18:31 »
För mig, eller för mina höns, har det fungerat bäst när de varit i samma hönshus tillsammamns med den övriga flocken. Jag har tre hönor med kycklingar nu, två med varsin kyckling ca 4 veckor, och en med två kycklingar som är 2 veckor nu. De har varsitt rede på golvet i hönshuset där de lägger sig för natten med sin / sina kycklingar, hela dagarna ute och inne går de med hela flocken ( ca 10 djur )
Tidigare har jag haft varianter med småburar, men dels är det bökigare, dels har det blivit slagsmål mellan mammorna när jag släppt ihop dem. Det här tycker jag fungerar bäst!
Barbro

Insanity

« Svar #2 skrivet: 06 sep-06 kl 19:58 »
I två av gårdarna har vi Lohamnhöns, de får gå uomhus i hönsgårdar, och tar sig ut och in genom lucka

I den tredje gården får de hönor+tupp som bor där gå ut genom dörren in till hönshuset, de får med andra ord gå helt fritt.
Det är den gården som de hönor med kycklingar bott i. Och såklart lade de äggen på en arbetsbänk och i en back inne i hönshuset.. inte i redet :)

Jag hade gärna haft dom där, men jag vill inte riskera att hundarna eller katterna tar kycklingarna, vilket är väldigt stor risk om de får gå fritt.
Jag kan visserligen stänga in dom med de andra som de gått med tidigare, men det blir sånt liv om dom inte får gå ut som dom vill.

Det är därför jag vill ha dom i den fjärde gården, för den kan jag stänga och slipper riskera att kycklingarna dödas.
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

Lena A

« Svar #3 skrivet: 06 sep-06 kl 21:13 »
Jag vågade inte släppa ut mina kycklingar i somras förrän de var 8 veckor gamla pga katten. Då var de tillräckligt stora för att katten inte skulle bry sig om dem. Katten har förresten en väldig respekt för hönorna. Jag tror att han har fått sig ett nyp någon gång  ;). Jag såg mamma höna springa efter honom en gång, när han kom för nära kycklingarna. Nu tar han väldiga omvägar förbi dem eller sitter och kollar dem på säkert avstånd.  :) Det är bra att han vet att de tillhör familjen!  :D
« Senast ändrad: 06 sep-06 kl 21:14 av Lena A »

Dela detta:

* Inloggade just nu

443 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser