Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Katt som mat  (läst 10909 gånger)

AntiUrban

• Backwoods Home
Katt som mat
« skrivet: 06 sep-06 kl 11:41 »
Är det nån som provat att äta katt? Borde vara ett bra självhushållningsdjur. Dom förökar sig mkt och är billiga i drift då dom till viss del äter ute.

I asien äter man väl katt?

AntiUrban

• Backwoods Home
Re:Katt som mat
« Svar #1 skrivet: 06 sep-06 kl 12:19 »
Marsvin har jag funderat på. Men råttor är så små, normalt sett.

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 06 sep-06 kl 12:34 »
Marsvins smakar som kylling, katt vet jag inte. Men man kan ju äta alla slags djur, jag menar larver och maggots är en delikatess och de förökar sig ju och är billiga..  Men att äta katt i Sverige skulle medföra en kulturchock och du skulle få en hel del arga människor efter dig.

Annars är ju roadkill en mycket bra idé. Igelkott åts ofta på de kungliga borden förut.
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

git

• På våran gård är det
« Svar #3 skrivet: 06 sep-06 kl 12:36 »
Marsvin, det låter hemskt här är det ju ett mysdjur men visst föds dom upp i latinamerika där dom blir mat till familjen ungefär som vi gjorde förrr med kaninerna.
Jag har ett par kattungar över kanske skulle prova dom  ::) nä där går gränsen för självhushåll för mig.
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #4 skrivet: 06 sep-06 kl 12:39 »
Marsvins smakar som kylling, katt vet jag inte. Men man kan ju äta alla slags djur, jag menar larver och maggots är en delikatess och de förökar sig ju och är billiga..  Men att äta katt i Sverige skulle medföra en kulturchock och du skulle få en hel del arga människor efter dig.

Annars är ju roadkill en mycket bra idé. Igelkott åts ofta på de kungliga borden förut.

Jo "vägmat" är det gott om, speciellt grävling, och det kan man äta, det åt man förr!

BuDDHa

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 sep-06 kl 12:49 »
kaniner... äter gräs och knullar som.... ni vet vad..

Lasse C

• Priset för skicklighet är ständig övning.
    • Västergötland
    • Fotoalbum
« Svar #6 skrivet: 06 sep-06 kl 15:31 »
Katter är rovdjur. Bland de mest renodlade rovdjur vi har i vår närhet, rent av.

Rovdjur är generellt inte bra att äta. Dels p g a de smittor och parasiter de kan föra vidare. (Trikiner är kanske det mest kända exemplet) Sedan är det också så att diverse gifter och andra obehagliga ämnen anrikas ju högre upp i näringskedjan man kommer.

Om man inte vill äta katt för att man tycker om katter (jag skulle t ex ha svårt för det) är upp till vars och ens samvete, men rent praktiskt och hälsomässigt är som sagt rovdjur ingen bra mat.

Katt påminner troligen en del om kanin i köttet. En hel del äldre människor från Norge och Tyskland som jag talat med kan aldrig förmå sig till att köpa en slaktad kanin utan tassarna kvar! Skälet är helt enkelt att det gjorde man under kriget, för att vara säker på att det var kanin och inte just katt!

Lasse C
« Senast ändrad: 06 sep-06 kl 15:34 av Lasse C »

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #7 skrivet: 06 sep-06 kl 18:28 »
Om man håller katterna inne så vet man ju vad dom fått i sig.

Lasse C

• Priset för skicklighet är ständig övning.
    • Västergötland
    • Fotoalbum
« Svar #8 skrivet: 07 sep-06 kl 10:13 »
Om man håller katterna inne så vet man ju vad dom fått i sig.
Jovars. Och råvarorna i kattmat har du komplett lista på, eller? Yummy...  ;)

Lasse C
(Bl a används på många håll "fermenterat" skaldjursrens för att "öka smakligheten" - smaskens...)

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 07 sep-06 kl 11:09 »
min katt är så bortskämd att han bara äter oxfile, om ens det. Så det borde ju bli en good katt. ha ha ha
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #10 skrivet: 07 sep-06 kl 11:48 »
Jovars. Och råvarorna i kattmat har du komplett lista på, eller? Yummy...  ;)

Lasse C
(Bl a används på många håll "fermenterat" skaldjursrens för att "öka smakligheten" - smaskens...)

Har du rätt i, skulle vara om man hade god tillgång på fisk...

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #11 skrivet: 07 sep-06 kl 12:22 »
Kött kan vara god hushållning, eller det kan vara lyx.
God hushållning är det om köttet föds upp på saker man själv inte kan tillgodogöra sig. Annars är det lyx.
En lax kan man själv tillgodogöra sig, att mata katten med den för att sedan äta katten är lyx.
Gräs är svårt att tillgodogöra sig, att ha en ko som äter gräs och sedan äta kon är god hushållning, såvida man inte tar mark som kunde användas till vegetabilisk matproduktion i anspråk för att föda upp kon.
Fria möss, råttor och småfåglar är svårt att fånga, rensa och tillaga, men viktigt att hålla kort, att ha kattter som håller dessa plågor kort och sedan beskatta kattbeståndet till grytans fromma kan vara god hushållning.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #12 skrivet: 07 sep-06 kl 17:11 »
Eller så kan man äta kattmat! det duger ju åt pensionärer!

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #13 skrivet: 07 sep-06 kl 17:22 »
Hej!

För sådär 20 år sedan träffade jag en man som höll på med rökar för köttindustrin. Han berättade att under kriget sköts mycket grävling, som såldes till Stockholms krogar. Serverades som vildsvin.

Edgar

Sia

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 07 sep-06 kl 23:17 »
Eller så kan man äta kattmat! det duger ju åt pensionärer!
Det finns säkert jättegod kattmat, men den är ack så dyr... ::)
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #15 skrivet: 08 sep-06 kl 08:45 »
grävling ansågs förr som mat allmänt, har jag läst. Även bäver var käk.

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #16 skrivet: 08 sep-06 kl 09:22 »
Ja bäver äter man ju fortfarande! Det är ju en delikatess!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #17 skrivet: 08 sep-06 kl 11:21 »
Vet att man förr åt mycket katt i Schweitz, det äts ju katt fortfarande i china eller japan(kommer inte ihåg vilket) något som det blivit så mycket ramaskri om eftersom de hänger katten levande för att det ger bäst smak på köttet  :-\
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #18 skrivet: 16 sep-06 kl 17:53 »
Förr åt man småfåglar som man fångade med nät, liknande fiskenät, som man spände upp mellan ett par träd.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #19 skrivet: 17 sep-06 kl 22:45 »
Hej!

Jag tror detta fortfarade sker i södra Europa, att man fångar småfåglar i nät.
Det finns ett ord, kramsfågel, i svenskan som jag har för mig är ätbara småfåglar.

Edgar

Dela detta:

* Inloggade just nu

677 gäster, 2 användare (1 dolda)
Petter B

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser