Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Katt som mat  (läst 10915 gånger)

furu

• Gäst
Re:Katt som mat
« Svar #20 skrivet: 12 okt-06 kl 13:22 »
Noen nevnte marsvin her oppe. Hva med den? Den er jo ikke rovdyr (?)

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #21 skrivet: 12 okt-06 kl 14:54 »
Hej!

För sådär 20 år sedan träffade jag en man som höll på med rökar för köttindustrin. Han berättade att under kriget sköts mycket grävling, som såldes till Stockholms krogar. Serverades som vildsvin.

Edgar
Jag säljer en hel del skinnade tvättbjörnskroppar till innekrogarna i NYC. Själv använder jag det till hundmat, har försökt ett antal anrättningar av djuret men tycker att det är allt för "fet" smak för min del.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Marieberg

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 12 okt-06 kl 23:15 »

För ca. 12 år sedan pluggade min bror i en känd svensk studentstad, där han också bodde på korridor. I samma korridor bodde katten Nisse (således korridorskatt) tillsammans med sin husse. Nisse var omtyckt av de flesta, smög ut och in i korridoren och fick sina dagliga kelransoner. En av korridorens utbytesstudenter (från ett stort asiatiskt land, långt borta) kunde dock inte förstå vitsen med katten och frågade helt enkelt om man inte kunde ta och woka Nisse.
Jag tror dock att han (Nisse) överlevde ytterligare några år.

Nina W

• Värmland
« Svar #23 skrivet: 23 okt-06 kl 17:03 »
Om katter/hundar i Asiatiska land

Dom hænger djuren eller slaktar dom levande p g a då reser dom ragg och skinn med rest ragg ger bæst betalt, det ær det som ær grejen med detta vidriga djurplågeri.
I land som Kina kan man se slakttransporter dær djuren ær staplade på varandra. Ingen bryr sig...
Jag tror det kan finnas ett samband mellan att folk inte har medkænsla med djur och att dom inte heller har det med fångar utan accepterar tortyr. (Man tycker ofta att fångar inte ær riktiga mænniskor, att dom ær som djur.)
Så finns det sjælvklart undantag, folk som ær riktiga djurvænner.

Kerstin Linnea

« Svar #24 skrivet: 30 okt-06 kl 11:57 »
Hej alla..
det är väl knappast någon som missat filmerna som sändes för ett?år sedan då asiater från kina tror jag flådde en shäfer utan någon form av bedövning, Jag behöver väl knappast berätta att hunden skrek som f-n innan han dog av shocken..
Detta är inget nytt men det är fortfarande aktuellt..
Om man vill unvika att stödja det här så kan man låta bli att köpa alla pälsprodukter frrån asien tex jackor med pälskant som det inte står vad pälsen kommer ifrån..Man kan väl stödja den svenska marknaden i stället och köpa pälsar från får som ändå ätits upp eller fuskpälsar...

Lise-Lotte

• Fånga dagen,den kommer aldrig igen!
    • Medelpad
    • Torpshammars Alpacka Gård
« Svar #25 skrivet: 01 nov-06 kl 18:50 »
Men snälla nån ÄTA KATTER???? :o
<3 Lise-Lotte <3

_matte_

« Svar #26 skrivet: 18 nov-06 kl 15:10 »
Men snälla nån ÄTA KATTER???? :o

jag håller med, fattar fan inte ens hur man kan tänka tanken :(..
Jag har inget emot vegetarianer... bara dom inte betar på min mark.. ;)

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #27 skrivet: 18 nov-06 kl 15:15 »
jag håller med, fattar fan inte ens hur man kan tänka tanken :(..
Turkarna säger samma sak om kräftor...
Some give it all."

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #28 skrivet: 18 nov-06 kl 15:21 »
Föds djuren upp på ett sjysst sätt och slaktas utan onödigt lidande så ser jag inget som helst fel i att äta katt.
Hur skulle jag kunna gjöra det? Jag föder ju själv upp andra djur och slaktar dem för förtäring.

Att reagera på grymma slaktmetoder och dålig djurhållning är en sak. En helt annan att döma ut andras val av kött.
Är en gris mindre värd än en katt?
Some give it all."

Marieberg

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 20 nov-06 kl 20:43 »

Enligt min mening: ja.

Det handlar för mig och många andra om husdjurssyndromet. Katter, hundar, marsvin m.fl. är husdjur & det är inte grisen. Inte så ofta, ialla fall.

En tam häst är för mig också mer värd än en ko, jag har aldrig kunnat njuta av hästkött.

Lise-Lotte

• Medelpad
« Svar #30 skrivet: 22 nov-06 kl 17:19 »
Föds djuren upp på ett sjysst sätt och slaktas utan onödigt lidande så ser jag inget som helst fel i att äta katt.
Hur skulle jag kunna gjöra det? Jag föder ju själv upp andra djur och slaktar dem för förtäring.

Att reagera på grymma slaktmetoder och dålig djurhållning är en sak. En helt annan att döma ut andras val av kött.
Men äta katt?Fattar inte.....Min mening är också att dom tillhör "sällskapsdjuren" och JAG äter INTE mina vänner.....Om en gris är mindre värld än en katt???Nej,jag älskar alla mina djur men har olika förhållanden till dom.Grisen har jag skaffat medvetet till att föda upp och äta upp,jag kelar inte med den,den sitter inte i mitt knä och den ligger inte och sover i min säng om natten.......
<3 Lise-Lotte <3

Suresh

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 22 nov-06 kl 17:40 »
När min katt skiter på mina serietidningar ligger han inte bra till. Då är stekpannan nära.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #32 skrivet: 22 nov-06 kl 17:53 »
Men äta katt?Fattar inte.....Min mening är också att dom tillhör "sällskapsdjuren" och JAG äter INTE mina vänner.....Om en gris är mindre värld än en katt???Nej,jag älskar alla mina djur men har olika förhållanden till dom.Grisen har jag skaffat medvetet till att föda upp och äta upp,jag kelar inte med den,den sitter inte i mitt knä och den ligger inte och sover i min säng om natten.......
Jag förstår helt vad du menar, och ärligt talat står knappast katt på listan av favoriträtter heller ;). Det jag menar är att OM du skulle vilja föda upp katter för föda så skulle du knappast ha dem som gosedjur och sängkamrater heller. Och jag ser generellt ingen större skillnad i att äta katt eller gris om djuren föds upp på ett bra sätt. Det hela handlar mer om vad man fått lära sig från barnsben och fostrats till. Fostras man till att tycka om kräftor och gris som föda så upplevs det inte som horibelt att äta dem. I andra kulturer där folk fostras till andra syner på saker och ting är det otänkbart att stoppa griskött eller kräftor i munnen.
Det stör mig inte att folk äter vare sig katt, kräftor eller grisar, det som stör mig är intolleranta människor som ställer sig till doms över andras matvanor.
Finns det taskig djurhållning inblandad (och det finns det både bland kattkonsumenter och konsumenter av danska grisar) så är det givetvis ok att kritisera den. Men det blir en unken lukt i luften när några präktiga förståsigpåare ska avgöra vilken mat som är "rätt" att äta.
Är du som jag och inte vill äta katt så går det bra att låta bli. Är man som jag förtjust i ekorre, murmeldjur och sköldpadda så äter man det istället.
Det kommer alltid att finnas folk som äcklas och/eller är totalt oförstående för andra kulturers mattraditioner. Det betyder inte att de avvikande traditionerna skulle vara fel och den egna den rätta.
Some give it all."

Lise-Lotte

• Medelpad
« Svar #33 skrivet: 28 nov-06 kl 00:37 »
Jag förstår helt vad du menar, och ärligt talat står knappast katt på listan av favoriträtter heller ;). Det jag menar är att OM du skulle vilja föda upp katter för föda så skulle du knappast ha dem som gosedjur och sängkamrater heller. Och jag ser generellt ingen större skillnad i att äta katt eller gris om djuren föds upp på ett bra sätt. Det hela handlar mer om vad man fått lära sig från barnsben och fostrats till. Fostras man till att tycka om kräftor och gris som föda så upplevs det inte som horibelt att äta dem. I andra kulturer där folk fostras till andra syner på saker och ting är det otänkbart att stoppa griskött eller kräftor i munnen.
Det stör mig inte att folk äter vare sig katt, kräftor eller grisar, det som stör mig är intolleranta människor som ställer sig till doms över andras matvanor.
Finns det taskig djurhållning inblandad (och det finns det både bland kattkonsumenter och konsumenter av danska grisar) så är det givetvis ok att kritisera den. Men det blir en unken lukt i luften när några präktiga förståsigpåare ska avgöra vilken mat som är "rätt" att äta.
Är du som jag och inte vill äta katt så går det bra att låta bli. Är man som jag förtjust i ekorre, murmeldjur och sköldpadda så äter man det istället.
Det kommer alltid att finnas folk som äcklas och/eller är totalt oförstående för andra kulturers mattraditioner. Det betyder inte att de avvikande traditionerna skulle vara fel och den egna den rätta.
Visst visst alla stoppar vad dom vill i munnen......Och alla präglas vi till vad som anses rätt och fel.Men här där jag bor äter vi varken katter hundar eller........murmeldjur....:O) Och ang dålig djurhållning:Dessa människor som inte kan ta hand om djuren på ett värdigt sätt kommer att få sitt straff en vacker dag......Synden straffar sig själv tillslut!!!
<3 Lise-Lotte <3

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #34 skrivet: 28 nov-06 kl 01:18 »
Visst visst alla stoppar vad dom vill i munnen......Och alla präglas vi till vad som anses rätt och fel.Men här där jag bor äter vi varken katter hundar eller........murmeldjur....:O) Och ang dålig djurhållning:Dessa människor som inte kan ta hand om djuren på ett värdigt sätt kommer att få sitt straff en vacker dag......Synden straffar sig själv tillslut!!!
Då är vi i allafall överrens om att "synden" består i eventuell oacceptabel djurhantering och inte i förtäringen....eller?
För varför skulle "gud" eller annan makt straffa en kattätare hårdare än en grisätare? Är vi överrens om att det är ok att äta djur så borde det väl vara ok att välja djur själv. Utan dömmande från folk som väljer andra djur att stoppa i munnen.
Some give it all."

Lise-Lotte

• Medelpad
« Svar #35 skrivet: 02 dec-06 kl 19:16 »
Då är vi i allafall överrens om att "synden" består i eventuell oacceptabel djurhantering och inte i förtäringen....eller?
För varför skulle "gud" eller annan makt straffa en kattätare hårdare än en grisätare? Är vi överrens om att det är ok att äta djur så borde det väl vara ok att välja djur själv. Utan dömmande från folk som väljer andra djur att stoppa i munnen.

Hmmm njae om vi nu ska gräva lite djupare.... 8) Är katt och hund tillkommen för att bli mat till oss människor egentligen?
<3 Lise-Lotte <3

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #36 skrivet: 02 dec-06 kl 19:33 »
Hmmm njae om vi nu ska gräva lite djupare.... 8) Är katt och hund tillkommen för att bli mat till oss människor egentligen?
Allt liv är tillkommet för att bli föda för annat liv i någon form. Även ditt.
Utan död inget liv.
Altså anser jag det helt egalt om du lever på termiter och larver eller grisar och kor (eller katter, ekorrar, marsvin och kräftor).
Om man vill tro att katter skapades för att bli fångade sällskapsdjur hos människor eller om de är dugliga som föda är liksom upp till var och en att avgöra.
För inte alls många år sedan var kanin en betydande ingridiens i det svenska köket, och ekorrsoppa var ingenting som det rynkades på näsan åt.
I dag finns det gott om folk som inte tycker att det är duglig föda men samtidigt inte har något emot att äta sniglar på någon escargot sylta eller råa ostron på operabaren.
Vem är du och/eller jag att avgöra vad andra skall äta?
Och vad gäller just katten, den dag du är tillräckligt hungrig så smakar nog katten ganska bra. På samma sätt som du själv skulle smaka ganska bra för dina katter om du trillade av pinnen hemma och deras mat tog slut.
Personligen äter jag inte katt när annat finns i skafferiet men jag ser inget moraliskt fel i andras förtäring av djuret.
Återigen.....jag är djurätare, jag äter djur som anses som odugliga för förtäring av andra. Älskar bl.a både griskött och kräftor.
Av enbart den anledningen tycker jag att jag har förbrukat min rätt att kritisera andras val av animalisk föda.

mvh/Fred
Some give it all."

Lise-Lotte

• Medelpad
« Svar #37 skrivet: 02 dec-06 kl 23:11 »
Allt liv är tillkommet för att bli föda för annat liv i någon form. Även ditt.
Utan död inget liv.
Altså anser jag det helt egalt om du lever på termiter och larver eller grisar och kor (eller katter, ekorrar, marsvin och kräftor).
Om man vill tro att katter skapades för att bli fångade sällskapsdjur hos människor eller om de är dugliga som föda är liksom upp till var och en att avgöra.
För inte alls många år sedan var kanin en betydande ingridiens i det svenska köket, och ekorrsoppa var ingenting som det rynkades på näsan åt.
I dag finns det gott om folk som inte tycker att det är duglig föda men samtidigt inte har något emot att äta sniglar på någon escargot sylta eller råa ostron på operabaren.
Vem är du och/eller jag att avgöra vad andra skall äta?
Och vad gäller just katten, den dag du är tillräckligt hungrig så smakar nog katten ganska bra. På samma sätt som du själv skulle smaka ganska bra för dina katter om du trillade av pinnen hemma och deras mat tog slut.
Personligen äter jag inte katt när annat finns i skafferiet men jag ser inget moraliskt fel i andras förtäring av djuret.
Återigen.....jag är djurätare, jag äter djur som anses som odugliga för förtäring av andra. Älskar bl.a både griskött och kräftor.
Av enbart den anledningen tycker jag att jag har förbrukat min rätt att kritisera andras val av animalisk föda.

mvh/Fred

****Tamkatten, Felis catus, tros ha utvecklats från i huvudsak libysk vildkatt (Felis lybica), därjämte till viss del från asiatisk ökenkatt (Felis silvestris ornata). Katter har sedan länge använts som skadedjursbekämpare bland spannmålslager och i bostäder. I libyen användes ursprungligen katten på just detta sätt och möjligen också för att apportera vattenfågel.****

Njaaa jag tror ändå inte på att våra kattor är uppkommen till att vi ska äta upp dom.......för 15-20000 år sedan då den VILDA katten levde kanske det var tänkt så.....var har du fått att allt levande är tillkommet att bli föda åt annat liv i från?Även vi människor???Detta har jag aldrig hört faktiskt.....
<3 Lise-Lotte <3

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #38 skrivet: 02 dec-06 kl 23:28 »
****Tamkatten, Felis catus, tros ha utvecklats från i huvudsak libysk vildkatt (Felis lybica), därjämte till viss del från asiatisk ökenkatt (Felis silvestris ornata). Katter har sedan länge använts som skadedjursbekämpare bland spannmålslager och i bostäder. I libyen användes ursprungligen katten på just detta sätt och möjligen också för att apportera vattenfågel.****

Njaaa jag tror ändå inte på att våra kattor är uppkommen till att vi ska äta upp dom.......för 15-20000 år sedan då den VILDA katten levde kanske det var tänkt så.....var har du fått att allt levande är tillkommet att bli föda åt annat liv i från?Även vi människor???Detta har jag aldrig hört faktiskt.....

Det beror kanske på att vi ser livet på olika sätt.
För mig spelar det liksom ingen roll om du äter fluglarver eller om fluglarverna äter dig när du dör. Oavsett vad du väljer att äta eller förkasta så lever ni (du och likmasken...eller katten) i symbios med varandra..
Och oavsett vad du hört eller inte hört så är såväl animalieätare som vegetabilieätare beroende av andra livs död.
Även om du inte äter sorken som bor i/under ditt trädgårdsland direkt, så blir den näring till dina morötter när den dör och förmultnar och ser till att din gröda får näring.

Och varför skulle det vara grymmare att hålla en katt för föda än att säkra din vegetabiliska föda förutsatt att den hålls under förutsättningar som inte drabbar den negativt?
Vi håller ju fåglar, grisar, får, fiskar, getter och kor m.m m.m i samma avsikt?

Jag förstår hur du tänker men har betydligt svårare att förstå vad du grundar din diskriminering av vissa djur på?
Är det bara det att du valt vissa av djuren som sängkamrater som spelar in? Eller är det det att det som du tycker låter illa i dina öron som skall gälla för alla.
Och skall det i sådanafall få gälla gennerellt?
I sådanafall kan ju svenskarna glömma både kräftor och grisar som acceptabla födokällor :P.

Some give it all."

Lise-Lotte

• Medelpad
« Svar #39 skrivet: 03 dec-06 kl 00:09 »
Det beror kanske på att vi ser livet på olika sätt.
För mig spelar det liksom ingen roll om du äter fluglarver eller om fluglarverna äter dig när du dör. Oavsett vad du väljer att äta eller förkasta så lever ni (du och likmasken...eller katten) i symbios med varandra..
Och oavsett vad du hört eller inte hört så är såväl animalieätare som vegetabilieätare beroende av andra livs död.
Även om du inte äter sorken som bor i/under ditt trädgårdsland direkt, så blir den näring till dina morötter när den dör och förmultnar och ser till att din gröda får näring.

Och varför skulle det vara grymmare att hålla en katt för föda än att säkra din vegetabiliska föda förutsatt att den hålls under förutsättningar som inte drabbar den negativt?
Vi håller ju fåglar, grisar, får, fiskar, getter och kor m.m m.m i samma avsikt?

Jag förstår hur du tänker men har betydligt svårare att förstå vad du grundar din diskriminering av vissa djur på?
Är det bara det att du valt vissa av djuren som sängkamrater som spelar in? Eller är det det att det som du tycker låter illa i dina öron som skall gälla för alla.
Och skall det i sådanafall få gälla gennerellt?
I sådanafall kan ju svenskarna glömma både kräftor och grisar som acceptabla födokällor :P.

Wooops!Du förstår inte.....Det enda jag säger är ju att KATTEN (vår tids katt alltså) är INTE till som föda för oss människor...Och det är inte jag som hittar på det bara...försök finna bevis på att katten är skapad som föda åt människan du....jag hittar inget på det iaf.Det har inget med att göra vad jag har för sängkamrater......bara att det finns inga grunder på att katt är föda för människan!!!!!! :o
<3 Lise-Lotte <3

Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser