Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka djur skall jag välja / begränsad skötseltid?  (läst 14465 gånger)

Anna S

• Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
SV: Vilka djur skall jag välja / begränsad skötseltid?
« Svar #20 skrivet: 13 aug-11 kl 13:09 »
Ja tycker du ska börja med att kolla med dina grannar, om de vill kanske dela djur, hur mycket de kan hjälpa dig osv.
Börja där så du vet hur mycket hjälp du kan räkna med att få av dem.
Sen finns de ju många lättskötta djur, men alla behöver ju såklart daglig tillsyn, vatten och mat.

Men tex kaniner kan ju bo i burar ute året om. Ge dem fri tillgång på hö, vatten och lite kraftfoder. Då kan man tex på morgonen se till att de har ordentligt med hö och vatten, och ge dem kraftfoder. Så klarar de ju sig, men är de varma sommardagar eller kalla vinterdagar kan vattnet behövas fyllas på 2ggr per dag.

Sen tex getter eller får kan man ju också ge fri tillgång på hö, sen 1-2 ggr tillsyn där man ger ev kraftfoder, kollar vatten m.m.

Jag själv har bla. getter och kanin. De får mat på morgonen, sen är det själva hela dagarna, och sen tillsyn och mat på kvällen. Så de behöver ju inte vara någon som ser efter djuren dygnet runt, men i stort sett alla djur behöver minst tillsyn 1 ggr per dag.
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #21 skrivet: 13 aug-11 kl 13:41 »
Det enda jag skulle kunna tänka mig är höns. Där har man goda möjligheter att sätta upp foder och vattenautomater så att de klarar sig under många dagar. Men, tio dagar är lång tid och mycket kan hända under den tiden. Men har du en granne som kan kika till dem kan det vara värt ett försök. Fungerar det inte får du väl avbryta och stoppa dem i frysen.
Min bästa ägodel är min vedspis!

eremit

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 13 aug-11 kl 14:04 »

Det bästa är nog biodling!

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #23 skrivet: 25 sep-11 kl 23:39 »
Det enda jag skulle kunna tänka mig är höns. Där har man goda möjligheter att sätta upp foder och vattenautomater så att de klarar sig under många dagar. Men, tio dagar är lång tid och mycket kan hända under den tiden. Men har du en granne som kan kika till dem kan det vara värt ett försök. Fungerar det inte får du väl avbryta och stoppa dem i frysen.
Höns är ett riktigt dåligt förslag. De måste alltid ha tillgång på vatten, så vintertid får man använda ström eller fylla på några gånger. Ägg ska tas in varje dag annars 1. börjar dom ruva 2. fryser äggen sönder eller 3. kan hönsen börja äta ägg om det blir överfyllt och något ägg går sönder. Hönsen ska också låsas in på natten och släppas ut på morgonen om man inte vill fodra traktens rovdjur alternativt bara vakna väldigt tidigt (ev grannar alltså, om man är bortrest spelar just den biten mindre roll).
Kräftodlingen eller kanske bin toppar väl listan ihop med tygdjuren
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #24 skrivet: 26 sep-11 kl 16:05 »
Det enda jag skulle kunna tänka mig är höns. Där har man goda möjligheter att sätta upp foder och vattenautomater så att de klarar sig under många dagar.
Inte bara en dålig ide utan dessutom brott mot svensk lagstiftning. Höns ska ha daglig tillsyn!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

LimJans

• Dalarna
« Svar #25 skrivet: 26 sep-11 kl 16:30 »
Inte bara en dålig ide utan dessutom brott mot svensk lagstiftning. Höns ska ha daglig tillsyn!

Om vi vänder på frågan... Vilka djurslag har inte lagkrav på daglig tillsyn?

fastfrusen

• -
« Svar #26 skrivet: 26 sep-11 kl 16:39 »
skriver in mig i tråden...
Av nyfikenhet..
Kanske man ska formulera om frågan.. Vika djur kan man lättast överlämna till en "djurpassare" upp till tio dagar om man måste bort på jobb..  :D

Känns som det finns många i den här tråden som tycker att "ha djur det ska bara folk som har obegränsat med tid och pengar ägna sig åt".

*har två hundar, som just nu tas om hand av eminenta hundpassare medans jag är på jobb/ flytt expedition i hör och häpna fyra VECKOR!*

Jag har också drömmar om gård med delvis självhushåll och kommer nog att få lov att finansiera det med jobb på annan ort då och då..

Så djur som är så lättskötta att man kan överlämmna dom till en djurpassare är helt klart intressant.
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 26 sep-11 kl 16:53 »
Det beror ju helt på vad du har för djurpassare, deras kunskap och intresse. Jag har några förstaklassens djurvakter och kan därför lätt njuta av semester på annan ort även fast jag har en massa djur. Mina djurvakter har hästar som prio ett kunskap och höns samt ankor och katter har ju varit lätt att informera om. Andra fyrfota vänner hade ju inte heller varit något problem..... men kommer det till mjölkning och så, då tror jag det skulle bli mycket jobb. De har ju trots allt ett jobb att sköta oxå.

När vi är borta har djuren tillsyn morgon och kväll.... det mockas, matas, putsas och städas som vanligt.... oftast lite bättre än när vi är hemma o:) Djurvakterna får en lååååång lista på vilka djur som ska ha vad, fri tillgång till kylskåpet och huset. När vi kommer hem är diskbänken ren och huset varmt. Fantastiska vänner :-*

* Vill bara lägga till- eftersom man ändå aldrig kan räkna med att vännerna tycker det är roligt i all framtid så skulle jag ändå inte skaffa alla djuren om jag inte var beredd att offra mina semestrar på annan ort. Jag skulle inte skaffat dem om jag visste att djurvakterna behövdes för att få vardagen att fungera heller.
« Senast ändrad: 26 sep-11 kl 16:56 av Jennyt »
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #28 skrivet: 26 sep-11 kl 19:15 »
Bin ;) Tror även akvariefiskar klarar sig undan lagen om daglig tillsyn men är ej 100% säker på det.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #29 skrivet: 26 sep-11 kl 19:49 »
Tidigare var det så att ryggradslösa djur inte föll under djurskyddslagstiftningen, men vet inte om det är så fortfarande. Om det är så kan du välja på räkor, musslor, kräftor, sniglar, bin och övriga insikter m.fl. som inte faller under några direkt regler. T.ex. får (fick?) man inte ha mer än 6 st akvarium med fiskar utan tillstånd men du fick har hur många med räkor som helst.

olof

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 26 sep-11 kl 19:51 »
...Tror även akvariefiskar klarar sig undan lagen om daglig tillsyn men är ej 100% säker på det.
De måste åtminstone ha vatten varje dag. ;)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 26 sep-11 kl 19:57 »
Det enda bra förslag jag kommer på är bin, men även biskötsel tar periodvis rätt mycket tid i anspråk.

olof

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 26 sep-11 kl 20:01 »
Citera
Akvariefiskar kanske kan klara sig utan tillsyn i 10 dagar...
Det stämmer, men däremot mår de inte bra av det upprepade gånger. Friska fiskar vid gott hull som lever i nedre gränsen av deras normala temperatur klarar ofta 6 månader utan mat. Men upprepade svältperioder utan möjlighet att äta upp sig emellan gör att de går ner i kondition.

Det är normalt att efterlikna naturen när man vill föröka regnskogsfiskar. Det innebär att skruva upp värmen och sluta mata helt under en period på från några dagar till en månad. Detta motsvarar torrperioden i naturen. När regnperioden kommer svämmar naturen över av mygglarver och det är en perfekt miljö för fiskbebisar att växa upp i. Så för att få fiskarna i rätt stämning att leka sänker man temperatur och ljus, höjer cirkulationen och matar väldigt mycket, speciellt med mygglarver.

Å andra sidan finns det fiskar som lever på fisklik och dessa har en omvänd lekcykel, de leker i torrperioden när vattnet svämmar över av döda fiskar.

Dessa årstidsvariationer påminner mer om fiskens naturliga levnadsförhållanden än ett traditionellt akvarium, däremot verkar det som att det får dem att åldras mer av årstider.

Fiskar är väldigt intressanta och med rätt planering är det inga som helst problem att då och då vara borta 10 dagar från dem, men det kan väl vara bra om grannen kan kolla till att allt står rätt till med hus, krukväxter, värme och fiskarnas ljus.

olof

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 26 sep-11 kl 20:05 »
Det enda bra förslag jag kommer på är bin, men även biskötsel tar periodvis rätt mycket tid i anspråk.
Ja från april till mitten av juli krävs det en del planering om man ska vara borta från dem 10 dagar och med mer än 2 veckor borta då riskerar att förlora hela säsongens skörd. Resten av sommarhalvåret är ofta inte så kritiskt och efter sista besöket i mitten av september blir det ett besök hos mina bin i november och nästa i april. Inte så betungande då.

Dalton

• Dalsland
« Svar #34 skrivet: 28 sep-11 kl 19:32 »
Det är svårt att följa alla lagar och regler, jag bryter mot lagen om daglig tillsyn rätt så ofta.
Dock är det inte jag som valt att ha det så utan det är mina två katter som inte behagar komma hem varenda dag.  ::)

Vintertid får jag i princip kasta ut dem men på sommaren så ser de uppenbarligen ingen anledning till att sitta på ett trägolv och äta torrfoder när man kan smaska i sig mumsig vattensork på en mjuk mossmatta.  ;D
För att kunna efterleva kravet hade jag varit tvungen att stänga in dem permanent och det ser jag INTE som ett alternativ...

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #35 skrivet: 28 sep-11 kl 19:47 »
om du vill ha något/några större djur + ha lite tid, gör som dom tidigare skrev i tråden.
skaffa tillsammans med en granne/vän. då slipper man ta ut många tjänster bara man gör upp ett schema
min stödfamilj hade en ko (och kalv, ar länge sen minns ej) med sina grannar och dom hade "lagårdstid" ca 2 dagar/veckan
och det går säkert att byta "pass" så man kan vara borta en längre tid och sen ta igen lagårdstiden :)
själv har vi inte ens hunnit fara på smekmånad än 2+ månader efter bröllopet pga kaniner (som anses vara lätta djur)  :-[

JonasWess

• En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
« Svar #36 skrivet: 06 okt-11 kl 17:48 »
Ja inga stora djur...kan man skaffa om man inte har hjälp av någon annan som kan kolla dom dagar du är borta. Tror även att det är viktigt att man kan vara tillgänglig en hel del på sin telefon om man har en granne som sköter djuren.

Kräftor & Fisk: Jag satt dock & funderade på lite djur du skulle kunna ha. Om du har tillräckligt mycket mark kan du bygga kräftdammar & även ädelfiskdammar för där kan eventuell matning skötas med en timmer om du inte har en hel sjö då kan djuren skaffa föda själva. Öring, Regbåge & andra ädelfiskar kan odlas så.

Bin funkar även att ha dom klarar att man är borta 10 dagar utan att kolla till dom. Min far hade bin & dom åkte flera gånger per år på semester utan att det hände något med hans bin.

En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #37 skrivet: 06 okt-11 kl 18:25 »
Håller med alla andra: djur lämnar man inte 10 dagar i sträck! (vattenbehållaren kan spricka, tvåbeningar kan gå genom hagen utan att stänga grinden efter sig, djuret bli akut sjukt eller nåt annat sattyg man inte hade en aning om) Men om man har en bra djurvakt/snäll granne så borde det gå att ordna tillsynen.

Men jag funderar över en annan sak: Varför vill du ha djur för självhushållningen? Är det för köttet? Eller kanske för honung eller ull? Eller för att hålla hagarna öppna? Beroende på anledningen så kan man lösa det på olika sätt. Vilda djur behöver inte tillsyn och ger självhushållet kött om du har jaktmark och jagar. Ullen och honungen kanske du kan byta dig till mot några grönsaker du har odlat (och som inte behöver passas varenda dag). Avbetat kan du säkert få om du erbjuder grannen gratis bete (och då kanske du till och med kan få ta del av köttet på djuren som har betat där  ;)),

Livspusslet

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 01 dec-11 kl 00:40 »
Jag funderar på att skaffa några husdjur till självhushållningen. Pga mitt arbete är jag dock bortrest ibland (upp till 10 dagar). Vilka djur kan klara sig några dagar utan daglig skötsel? Ankor, getter, får, bin, kaniner? Är tacksam för all input :)

du ska inte ha några djur alls!!!

fishyerik

• Uppland
« Svar #39 skrivet: 01 dec-11 kl 00:48 »
Det är svårt att följa alla lagar och regler, jag bryter mot lagen om daglig tillsyn rätt så ofta.
Dock är det inte jag som valt att ha det så utan det är mina två katter som inte behagar komma hem varenda dag.  ::)

Vintertid får jag i princip kasta ut dem men på sommaren så ser de uppenbarligen ingen anledning till att sitta på ett trägolv och äta torrfoder när man kan smaska i sig mumsig vattensork på en mjuk mossmatta.  ;D
För att kunna efterleva kravet hade jag varit tvungen att stänga in dem permanent och det ser jag INTE som ett alternativ...

Ja djurskyddslagen är motsägelsefull ibland, och motverkar ibland djurens intresse.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

620 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser