Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka djur skall jag välja / begränsad skötseltid?  (läst 14457 gånger)

Muminpappan

• Småland
Vilka djur skall jag välja / begränsad skötseltid?
« skrivet: 10 aug-11 kl 16:34 »
Jag funderar på att skaffa några husdjur till självhushållningen. Pga mitt arbete är jag dock bortrest ibland (upp till 10 dagar). Vilka djur kan klara sig några dagar utan daglig skötsel? Ankor, getter, får, bin, kaniner? Är tacksam för all input :)

tringeling

• Gäst
SV: Vilka djur skall jag välja / begränsad skötseltid?
« Svar #1 skrivet: 10 aug-11 kl 17:18 »
Kanske en damm med kräftodling?

Jimmy_C

• Småland
« Svar #2 skrivet: 10 aug-11 kl 17:22 »
Jag funderar på att skaffa några husdjur till självhushållningen. Pga mitt arbete är jag dock bortrest ibland (upp till 10 dagar). Vilka djur kan klara sig några dagar utan daglig skötsel? Ankor, getter, får, bin, kaniner? Är tacksam för all input :)

Med den inställningen ska du inte ha djur... Klart dom ska ha daglig tilllsyn, man kan ju aldrig garantera vatten/mat/ Skadefria , varje morgon allt fungerat under natten är en bra natt =) Så 10 dagars icke tillsyns djur? Något djur du kan ta med dig

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #3 skrivet: 10 aug-11 kl 17:36 »
Någon av dessa skulle nog passa

fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 10 aug-11 kl 17:38 »
Bin får du fråga om i bi forumet men alla andra djur kan jag direkt säja nej till.
Allt skit händer på natten med djur . Som Jimmy sa en bra natt är när inget har hänt.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

christelle

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 10 aug-11 kl 17:43 »
Akvariefiskar kanske kan klara sig utan tillsyn i 10 dagar om du läggar långverkande mat till dem fast det är ju inte mycket mat på dom  ;D Alla djur som du räknar upp behöver daglig tillsyn och helst mer än en gång, saker händer, djur blir sjuka/skadade, grejer blåser eller görs sönder, strömmen går till stängsel och mat och vatten och rengöring måste gås igenom dagligen. Kan du inte ragga upp nån som kan hjälpa dig med dagliga bestyr?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Muminpappan

• Småland
« Svar #6 skrivet: 10 aug-11 kl 17:53 »
Ok, fina förslag, I get the point :) ragget gör det gärna, men kan själv riskera att vara borta ett par dagar i sträck. Måste alliera mig med några grannar...

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 10 aug-11 kl 18:02 »
ormar... de klarar sig länge utan mat..
Fjäderfän och kaniner

Linamarie

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 10 aug-11 kl 18:07 »
Jag har bin på distans, de har dock tillsyn av min far men inte dagligen.  Perfekt sätt att ha en väldig massa djur när man bor i lägenhet!

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #9 skrivet: 10 aug-11 kl 18:15 »
10 dagar !!! du skojar lägg ner det där med djur, jag skulle inte ens lämna mitt akvarium i 10 dagar utan tillsyn
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Muminpappan

• Småland
« Svar #10 skrivet: 10 aug-11 kl 18:31 »
Skall det förstås så att man alltid är 100% bunden till samtliga husdjur (förutom ormar och akvariefiskar) och inte har möjlighet för att resa bort i kortare perioder, var de har begränsad tillsyn med en dags mellanrum? Både min kära och grannar kan såklart hjälpa, men jag vill gärna vara till så lite besvär som möjligt. Därför...

Jag är ofta hemma flera månader för att sedan i perioder jobba borta och skulle vilja hitta en lösning var jag inte behöver slå ner allt och börja from scratch när jag kommer hem.

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #11 skrivet: 10 aug-11 kl 18:45 »
ja tom ormar o akvariefiskar tänk om det börjar läcka o du inte är hemma på 10 dagar  :-\
hade inte min man varit hemma ( pensionär) så hade inte jag kunnat ha alla djur, så är den krassa verkligheten 
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Sussilo

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 10 aug-11 kl 19:44 »
Som djurägare har du 100% ansvar. De dagar du inte kan sköta dina djur, måste du ha ordnat med daglig tillsyn. Det är väl ändå en självklarhet  :o!

mig

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 10 aug-11 kl 19:58 »
Det du kanske vill ha tips på är djur som är så lätta att ta hand om att man kan anlita grannen till det då man åker bort?? Och inte vara till besvär... Du får väl bjuda tillbaks med nåt de behöver hjälp med.. fast 10 dagar... det är mycket.. Har dina grannar några djur?

Maddie

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 10 aug-11 kl 20:05 »
Jag tänker mig får ?  Om du ställer in en ensilage bal till dem när du ska åka bort,  mineraler och saltsten naturligtvis, har halmat väl i ligg hallen, och sen har en djurvan, får kunnig, granne som kan kontrollera dem minst 2 gånger om dagen och fylla på vatten åt dem och som dessutom har ett ordentligt stall apotek med alla medicamenten som kan behövas i händelse av de vanligaste sjukdomarna, och dessutom vet vilken veterinär du vill anlita i händelse av svårare sjukdom så kanske det kan fungera ?  o:)   Har du en sådan duktig granne kan nog denna dessutom släppa ut och mata hönsen och ta in dem på kvällarna medan du är borta, släppa ut katten osv....

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 10 aug-11 kl 20:20 »
Man ju skaffa djuren tillsammans med grannen, så är det inga problem att dela på skötseln. De kanske också vill ha färska ägg och en lammstek  :)
Landsflykting i storstan...

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #16 skrivet: 10 aug-11 kl 21:54 »
  ???  Driver inte TS med oss  ::) För så urbotat korkan kan man väll inte vara ?
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Muminpappan

• Småland
« Svar #17 skrivet: 10 aug-11 kl 22:22 »
Det du kanske vill ha tips på är djur som är så lätta att ta hand om att man kan anlita grannen till det då man åker bort?? Och inte vara till besvär... Du får väl bjuda tillbaks med nåt de behöver hjälp med.. fast 10 dagar... det är mycket.. Har dina grannar några djur?
Rätt uppfattat ja. Grannen har inte några djur...

Muminpappan

• Småland
« Svar #18 skrivet: 10 aug-11 kl 22:26 »
Jag tänker mig får ?  Om du ställer in en ensilage bal till dem när du ska åka bort,  mineraler och saltsten naturligtvis, har halmat väl i ligg hallen, och sen har en djurvan, får kunnig, granne som kan kontrollera dem minst 2 gånger om dagen och fylla på vatten åt dem och som dessutom har ett ordentligt stall apotek med alla medicamenten som kan behövas i händelse av de vanligaste sjukdomarna, och dessutom vet vilken veterinär du vill anlita i händelse av svårare sjukdom så kanske det kan fungera ?  o:)   Har du en sådan duktig granne kan nog denna dessutom släppa ut och mata hönsen och ta in dem på kvällarna medan du är borta, släppa ut katten osv....

Tack för svaret, det var nåt i den stilen jag hade föreställt mig.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #19 skrivet: 10 aug-11 kl 22:40 »
Bina kan du lämna i tio dagar, men inga andra djur och det där med får var väl inte allvarligt menat, Maddie.... ;)

Som sagt tidigare så behöver ni nog vara fler än en. Alla djur (utom bin) måste ha daglig tillsyn. Men bin är ju förstås väldigt trevliga :D
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 1 användare
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser