Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svaga bakben.  (läst 2566 gånger)

Methoni

• Närke
Svaga bakben.
« skrivet: 10 aug-11 kl 10:55 »
Min belgiska jätte hane,Oskar 2år verkar vara väldigt svag i bakbenen....mest verkar det som höger är väldigt svagt och inte hänger med. jag har tagit upp honom och kollat om han har ont....men han reagerar inte när jag klämmer eller drar ut benet m m. Han är inte lika stark vid utspark med bakbenen som min hona.När Oskar sitter och äter så sitter han mer på rumpan än bakbenen.Annars är han en pigg och glad kanin. Jag undrar om någon har en aning om vad det kan vara för fel på hans ben och hur det kommer sig?

Oskar har alltid bott stort...där han har haft möjlighet att använda sina bakben ordentligt...både på höjd och längd om jag säger så.Hö,rabfor och div grönsakr har alltid stått på menyn. Under den snöfria tiden på året så har han varit ute i stor beteshage med fri tillgång på gräs och grenar.

MorAnna

• Västmanland
SV: Svaga bakben.
« Svar #1 skrivet: 10 aug-11 kl 11:43 »
E-vitaminbrist kan ge muskeldystrofi. Så pröva med att ge honom e-vitaminrika saker, som vetegroddar osv.

Däremot har jag läst någonstans (?) att kaniner inte behöver just något selen - vilket annars kan ge muskeldystrofi hos andra djur.

Vildrosens

• -
« Svar #2 skrivet: 10 aug-11 kl 17:14 »
Jag har hört tvärt om (också ????) att Sveriges jord innehåller för lite selen och således också höet så vissa kan behöva extra selen, men det borde ju finnas i pelletsen i så fall. Men som sagt ??.

Gille

• -
« Svar #3 skrivet: 10 aug-11 kl 23:44 »
Selenbrist är det nog inte.
Jag hade nog låtit en veterinär kikat närmre på honom.
Kaninuppfödare och pelargontant.

MorAnna

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 11 aug-11 kl 12:44 »
Jag har hört tvärt om (också ????) att Sveriges jord innehåller för lite selen och således också höet så vissa kan behöva extra selen, men det borde ju finnas i pelletsen i så fall. Men som sagt ??.

Absolut. Sveriges jordar är selen-fattiga, så i princip alla typer av djur kan behöva selentillskott (vi rovdjur klarar oss däremot bra om vi äter kött från djur som i sin tur fått selentillskott, så vi behöver inte tillsätta det en gång till. Vegetarianer däremot kan behöva selentillskott). Och hos alla oss andra är det selen + E-vitamin som har ungefär liknande effekt, vad gäller brist. Men: vad gäller kaniner lär selen ska vara onödigt, däremot behöver de alltså E-vitamin i högre grad än vad vi andra gör...

Sen är det ju faktiskt så att kor, får osv har överlevt i årtusenden på dessa selenfattiga jordar...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 11 aug-11 kl 12:58 »
Kaniner har inget större selenbehov. Se förra tråden om ämnet:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=115569

Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser