Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag blir så arg på oansvariga hundägare!  (läst 9416 gånger)

Kira

• Småland
Jag blir så arg på oansvariga hundägare!
« skrivet: 09 aug-11 kl 16:41 »

http://gt.expressen.se/nyheter/1.1579849/rottweiler-bet-ihjal-lilla-nelly

Hela tiden hör jag om problem med hundar som inte fungerar, den här hunden tror han är alfahane, ägaren med förmodligen en svag personlighet som skaffat en sån stor maffig bjässe bara för att kaxa upp sig. Nästa gång biter den ett litet barn...
Det finns hundregister varför inte införa körkort på större hundar?

HelenaA

• Södermanland
    • keramik
SV: Jag blir så arg på oansvariga hundägare!
« Svar #1 skrivet: 09 aug-11 kl 16:53 »
Helt sjukt att polisen inte prioriterar ärendet och att hunden fortfarande är fri och ägaren med.  >:D
Det borde vara nolltolerans på hundar som går till attack sådär, nästa gång kan det vara ett barn.

Gille

• -
« Svar #2 skrivet: 09 aug-11 kl 16:56 »
Var den lilla hunden kopplad, eller inte?
Kaninuppfödare och pelargontant.

pålle

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 09 aug-11 kl 17:18 »
http://gt.expressen.se/nyheter/1.1579849/rottweiler-bet-ihjal-lilla-nelly

Hela tiden hör jag om problem med hundar som inte fungerar, den här hunden tror han är alfahane, ägaren med förmodligen en svag personlighet som skaffat en sån stor maffig bjässe bara för att kaxa upp sig. Nästa gång biter den ett litet barn...
Det finns hundregister varför inte införa körkort på större hundar?
Ja kan hålla med dig i viss mån men  alla bjäbbade små hudar som springer omkring i sina flexi koppel och är skit kaxiga då  ja är något för benad på dom . satan så kul om man har en större hud som sitter bred viden och så kommer det fram rusades en liten golv mopp och ha anfalla ens hund   så  trött på alla inkompetenta kärar med sina hundar . Så det finns alla varianter  .

Kira

• Småland
« Svar #4 skrivet: 09 aug-11 kl 18:42 »

Var den lilla hunden kopplad, eller inte?
???Det utgick jag ifrån...men det står faktiskt inte i artikeln.
Små hundar vet inte om att de är små och kan rusa fram till en stor hund och bjäbba som Pålle säger. Men å andra sidan  är det ingen ursäkt för en stor hund att hugga till så där. En sån hund som tänder till på det sättet är direkt olämplig att vistas mitt bland allmänhet utan munkorg. Nästa gång tappar ett barn sin glass-strut och springer i vägen för den.

pålle

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 09 aug-11 kl 18:55 »
  ???Det utgick jag ifrån...men det står faktiskt inte i artikeln.
Små hundar vet inte om att de är små och kan rusa fram till en stor hund och bjäbba som Pålle säger. Men å andra sidan  är det ingen ursäkt för en stor hund att hugga till så där. En sån hund som tänder till på det sättet är direkt olämplig att vistas mitt bland allmänhet utan munkorg. Nästa gång tappar ett barn sin glass-strut och springer i vägen för den.
Behöver inta alls vara så har vare med om ett fler tal gånger att små råttor springer fram och attackerar  sa de stora hunden bara får ta i mot   skälv försvar går på instinkt det är  kärringarnas ansvar att hålla reda på sina små  och inte låta dom få springa som dom vill i flexi kopplen   som dom vill  det ät tvär ett faktum  små hudar är oftast stora hudar i huvet och det ställer till ett elände för dom större   hundarna så sätt dom små odjuren i hand väskan  om ni inte har pli på era råttor :)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 09 aug-11 kl 21:20 »
Ja, visst är det tråkigt när sånt här händer, men vi har ingen som helst aning om vad som hände i just denna situationen. Och det är fullkomligt löjligt att säga att "nästa gång biter den ett barn". En lurvig, kaxig liten fluff-tuss till hund är inte riktigt samma sak som ett barn med en glasstrut. Det trodde jag alla hade koll på...  ::)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

pålle

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 09 aug-11 kl 21:56 »
Ja, visst är det tråkigt när sånt här händer, men vi har ingen som helst aning om vad som hände i just denna situationen. Och det är fullkomligt löjligt att säga att "nästa gång biter den ett barn". En lurvig, kaxig liten fluff-tuss till hund är inte riktigt samma sak som ett barn med en glasstrut. Det trodde jag alla hade koll på...  ::)

/Sara
Där instämmer ja  men i viss mån så bor de det ju gälla ungar men den  som inte har någon koll sätt sele på dom . Man ser inga utländska ungar springa på okända hudar  kanske något att ta efter ?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 09 aug-11 kl 22:22 »
Ja, oansvariga föräldrar är minst lika illa som oansvariga hundägare...  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Kira

• Småland
« Svar #9 skrivet: 10 aug-11 kl 10:30 »

/Sara
Kort stubin är lika tråkigt på hundar som på människor, men det tråkiga är att det tyvärr avlas på hundar som har dåliga egenskaper, sen om hundägaren inte lägger ner den tid som faktiskt fordras på sin hund kan det nog bli fel ändå.

pålle

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 10 aug-11 kl 11:38 »
Kort stubin är lika tråkigt på hundar som på människor, men det tråkiga är att det tyvärr avlas på hundar som har dåliga egenskaper, sen om hundägaren inte lägger ner den tid som faktiskt fordras på sin hund kan det nog bli fel ändå.
Var för alltid skylla på den stora hunden den har inte bett om att bli attackerad oftast?

zeina66

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 10 aug-11 kl 11:55 »
Det är tråkigt att sånt ska hända,i synnerhet när rottisen var kopplad. Hur kan man kontrollera en stark rottis i koppel om man inte står stadigt,det undrar jag.  ???

Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Kira

• Småland
« Svar #12 skrivet: 10 aug-11 kl 12:19 »
Var för alltid skylla på den stora hunden den har inte bett om att bli attackerad oftast?
Nu vet jag ju inte vad du lägger i uttrycket attackera men om du är irriterad och stressad och ett litet barn knuffar till dig för att komma fram -är det då okey att slå till ungen?
Jag är idag en småhundsägare men jag har haft stor hund tidigare. Små hundar måste fostras liksom stora, men en stor ouppfostrad hund ställer till mycket mer skada än vad en knähund gör, beroende på just storleken. Har man inte tid och lust att träna med sin hund ska man inte ha hund överhuvudtaget.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #13 skrivet: 10 aug-11 kl 12:22 »
"Cecilia sprang fram till hunden och lyckades till slut bända upp munnen på honom."
Om det nu var så att nelly var kopplad, så måste hon haft ett långt koppel eftersom hon sprang till rottisen för att rädda sin valp.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

pålle

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 10 aug-11 kl 12:42 »
Nu vet jag ju inte vad du lägger i uttrycket attackera men om du är irriterad och stressad och ett litet barn knuffar till dig för att komma fram -är det då okey att slå till ungen?
Jag är idag en småhundsägare men jag har haft stor hund tidigare. Små hundar måste fostras liksom stora, men en stor ouppfostrad hund ställer till mycket mer skada än vad en knähund gör, beroende på just storleken. Har man inte tid och lust att träna med sin hund ska man inte ha hund överhuvudtaget.
Det har ja aldrig på ståt att det är ok av en människa  män hudar går på instängt  så även den snällaste kan bita i fån helt plötsligt  tycker bara ite man ska för söka skylla över allt på den stora hunden utan se samman hanget  har du sett vad en Tax kan sälla till men så som av bitna näsor  eller fram aspringades till en golden och biter sig fast i genitalierna men vist större hudar ger skenerelt mer skader det kan inte för nekas men oavsett sett storlek så är det inga ursäkter för små hunds ägarna att bete sig oansvarigt och låta sin lilla mopps eller vadet nu är springa runt och bita i stora hudar det ja stör mig på är att små hunds ägarna tycker är att det gör väll inget dom är ju så små   nä sätt kör kort på alla  så slipper det bli något tjafs dessutom låt hudar umgås så blir det hudar av dom på rätt sätt . ps ska tilläggas ja har haft allt i från stora  ilskna båtsmans hundar till små pappisar tillsammans och det funkar utmärkt 
« Senast ändrad: 10 aug-11 kl 13:00 av pålle »

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #15 skrivet: 10 aug-11 kl 12:44 »

Nu är ju inte små hundar valpar i större hundars ögon, så jämförelsen är helt irrelevant. En hund är en hund är en hund och i deras värld har storleken ingen betydelse.
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #16 skrivet: 10 aug-11 kl 12:59 »
Det står uttryckligen i artikeln, som som vanligt när det gäller hundar är väldigt spekulativt skriven, att rottweilern var kopplad och man kan anta att tibben inte var det eftersom ägaren fick springa fram för att försöka rädda sin hund.

Vem är det som är oansvarig då, egentligen?

Jag har själv ägt en stor och mycket hundaggressiv hund som aldrig nånsin gick lös där det fanns minsta risk att stöta på andra hundar. Ett stort problem dock var att folk med småhundar släppte fram sina små pälsklingar till min kopplade hund och när jag skrek åt dem att ta väck hunden svarade de ofta "det är ingen fara, han är snäll"  ::). Ja, men det är inte min!!!!

Det var ju inte som att jag var rädd att deras dvärgpudel skulle skada min borzoihane...

Många hundägare är tyvärr sorgligt omedvetna om att det finns gott om hundar som av olika skäl inte uppskattar artfränders närhet och ser till att slippa det. Att låta hunden springa fram till främmande hundar är lite som rysk roulette. Det kan gå bra.

Det finns förvisso också många hundägare som inte vill se vad de har i kopplet och menar att deras bindgalna hund som hugger mot strupen "bara vill hälsa".

Att media skriver snyftiga artiklar om hundar som gör sånt som hundar gör och kallar knappt ettåriga hundar för valpar gör inte klimatet bland hundägare bättre. Självklart är det en stor tragedi att se sin hund bli ihjälbiten, inte tu tal om saken, men i det här fallet verkar det ju som att den lilla hundens ägare varit oförsiktig och ansvarslös och inte den storas. Eftersom en hund biter lika hårt om den har en chihuahua eller en mastiff framför sig tycker jag att det borde ligga i småhundsägarnas intresse att skydda sina djur. En annan rottweiler hade i det här fallet kanske klarat sig med ett veterinärbesök och några stygn.

Det är säkerligen inte så roligt att se sin egen hund bita ihjäl en annan hund heller och det var ett av mina skäl till att avliva min aggressiva hund innan han ställde till med någon faktisk skada.
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

pålle

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 10 aug-11 kl 13:07 »
Det står uttryckligen i artikeln, som som vanligt när det gäller hundar är väldigt spekulativt skriven, att rottweilern var kopplad och man kan anta att tibben inte var det eftersom ägaren fick springa fram för att försöka rädda sin hund.

Vem är det som är oansvarig då, egentligen?

Jag har själv ägt en stor och mycket hundaggressiv hund som aldrig nånsin gick lös där det fanns minsta risk att stöta på andra hundar. Ett stort problem dock var att folk med småhundar släppte fram sina små pälsklingar till min kopplade hund och när jag skrek åt dem att ta väck hunden svarade de ofta "det är ingen fara, han är snäll"  ::). Ja, men det är inte min!!!!

Det var ju inte som att jag var rädd att deras dvärgpudel skulle skada min borzoihane...

Många hundägare är tyvärr sorgligt omedvetna om att det finns gott om hundar som av olika skäl inte uppskattar artfränders närhet och ser till att slippa det. Att låta hunden springa fram till främmande hundar är lite som rysk roulette. Det kan gå bra.

Det finns förvisso också många hundägare som inte vill se vad de har i kopplet och menar att deras bindgalna hund som hugger mot strupen "bara vill hälsa".

Att media skriver snyftiga artiklar om hundar som gör sånt som hundar gör och kallar knappt ettåriga hundar för valpar gör inte klimatet bland hundägare bättre. Självklart är det en stor tragedi att se sin hund bli ihjälbiten, inte tu tal om saken, men i det här fallet verkar det ju som att den lilla hundens ägare varit oförsiktig och ansvarslös och inte den storas. Eftersom en hund biter lika hårt om den har en chihuahua eller en mastiff framför sig tycker jag att det borde ligga i småhundsägarnas intresse att skydda sina djur. En annan rottweiler hade i det här fallet kanske klarat sig med ett veterinärbesök och några stygn.

Det är säkerligen inte så roligt att se sin egen hund bita ihjäl en annan hund heller och det var ett av mina skäl till att avliva min aggressiva hund innan han ställde till med någon faktisk skada.
Håller med till fullo skulle inte ta med en aggressiv hud till stan för utom till vett då men som ja skrivet tidigare även den snällaste kan bita i från sig.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #18 skrivet: 10 aug-11 kl 13:16 »
En hund var kopplad den andra inte .
Så ingen kan skylla på den kopplade hunden .

Min tik är supersnäll med människor och stora djur som tex hästar o kor men hatar hundar hon inte känner .
Hon är väldigt hög i rang o sån är hon född.
Om en liten tik rusande fram till henes näsa då var hon död omedelbart .
Jag går med henne i folksamlingar , på marknader mm mm
Hon hugger inte om jag har kontroll men om en hund "serverade" sej rakt i hennes mun då lär hon hugga , speciellt en tik .

O det är inget fel på min tik , det är bara hennes rang .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Birgit

« Svar #19 skrivet: 10 aug-11 kl 15:06 »
Citera
Ja, det är ett faktum! Hundar med tydliga vaktinstinkter- och som Travelerhorses skriver: de kan vara höga i rang, då accepterar de inte att andra hundar rusar fram utan urskiljning. (Lite det som oftast är fallet vid vargattacker på hund också, hundar med noll koll).
Det är också vanligt att hanhundar ogillar andra hanhundar. Helt naturligt >:D

Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser