Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Verktyg för stenarbete  (läst 19827 gånger)

Sågaren

• Medelpad
Verktyg för stenarbete
« skrivet: 05 sep-06 kl 13:10 »
Jag söker verktyg för stenarbete typ stenborr lättare och smidigare än en Kobra men ändå lika stark och snabb kilar att spräcka med mm. samt tips och råd om olika typer av murande.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

lallas

• En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
Re:Verktyg för stenarbete
« Svar #1 skrivet: 19 sep-06 kl 12:26 »
Trycklufts borr är väl det bästa isåfall. Är ju mycket smidigare men kräver ju en kompressor.
Själv kilar jag helt för hand med hjälp av handslägga, mejslar och bredkil. Man gör  då inga runda hål utan avlånga ca 5cm djupa. Håller på med en stenkällare. Kräver dock ett bra tålamod...
Har kilat block kring 2-3 ton på detta gamla hederliga sätt.
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

Rödskägg

• Småland
« Svar #2 skrivet: 24 okt-06 kl 18:42 »
Lallas, bilder vore väldigt kul att se.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 25 okt-06 kl 00:36 »
Har jobbat en del på stenbrott häröver och det normala sättet att dela sten är ju antingen med tryckluftsverktyg, stensåg eller med slägga och kil eller mejsel.
Det snyggaste (och även biligaste) blir enligt mig att använda mejsel och handslägga. Men det krävs en viss vana för att kunna läsa stenen och få den brottsyta man eftersträvar.
Jag jobbar fortfarande en del med att hugga sten för stenfasader och murar och det är ett kul jobb även om det innebär ömma muskler och en del obehagliga stenflisor i armarna.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

lallas

• Blekinge
    • Stenhuggning
« Svar #4 skrivet: 25 okt-06 kl 10:03 »
jodå, bilder finns på;
http://www.stefansvensson.se/stone

Rödskägg

• Småland
« Svar #5 skrivet: 25 okt-06 kl 13:22 »
Är du sann!? :o Har väl sällan blivit så imponerad :)
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

lallas

• Blekinge
    • Stenhuggning
« Svar #6 skrivet: 25 okt-06 kl 14:36 »
Har nog bara hittat min grej...  :)

Sågaren

• Medelpad
« Svar #7 skrivet: 16 sep-07 kl 23:07 »
hur lyfter du blocken på plats?.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,

lallas

• Blekinge
    • Stenhuggning
« Svar #8 skrivet: 17 sep-07 kl 08:54 »
Använder stubb-brytare ännu så länge.
Håller på att renovera en gammal handvevad svängkran av den typ som användes i stenbrott och byggen under 1800 och tidiga 1900-talet. Skall använda den när jag kommer upp i dom övre skiften.
Den genomgående tråden för mitt bygge är att det skall vara så mycket 'för hand' som möjligt.
Tror att det är ca 4-5 år tills jag lägger sista stenen i översta skiftet.

Rosten

• Närke
« Svar #9 skrivet: 17 sep-07 kl 23:14 »
Nästa gång som någon säger till  mig att jag har för stora projekt på gång så vet jag nu vilken hemsida som jag skall hänvisa till. ;D Dina grannar måste ha skakat på skallen ettt antal gånger. ;)

Jäkla snyggt hus.

Filip Skräplund

« Svar #10 skrivet: 17 sep-07 kl 23:44 »
holy cow

har fantiserat om att prova på stenhuggning i många år nu
kul att se nån som kommit längre  :D
det där är det ultimata materialet
tänk att bygga en egen medeltidsborg... 8)
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

lallas

• Blekinge
    • Stenhuggning
« Svar #11 skrivet: 18 sep-07 kl 08:45 »
Får bara positiva kommentarer ifrån grannarna (fast vad dom säger och vad dom tänker behöver ju inte vara detsamma) :-\
Annars är det nog mest frun som skakar på huvudet  ;D

Ja, ibland känns bygget som en gammal slottsruin...
« Senast ändrad: 18 sep-07 kl 08:47 av lallas »

Sågaren

• Medelpad
« Svar #12 skrivet: 20 sep-07 kl 23:13 »
Hur lång tid ta det att hugga fram en någorlunda plan sten
och vilken typ av sten använder du dig av går det att använda vilket block som helst?.

Sågaren

• Medelpad
« Svar #13 skrivet: 20 sep-07 kl 23:16 »
Att bygga en stor medeltidsborg krävde ca 3000 man och 10 års arbete den uppgiften fick jag här http://www.castles-of-britain.com/castle88.htm så det finns ett skäl varför mn inte bygger sådana i dag nämligen ekonomin eller vad sägs om att betala ca 45-50 miljoner i månaden i 10 år. visserligen skulle man nog kunna skära ner radikalt på både tid och arbetskraft i dag med moderna maskiner, men om man gjorde allt som på medeltiden så blir det denna gigantiska summa.
« Senast ändrad: 20 sep-07 kl 23:22 av Sågaren »

lallas

• Blekinge
    • Stenhuggning
« Svar #14 skrivet: 21 sep-07 kl 08:40 »
Lite grovt så tar nog en sten mellan ca 4 - 16 timmar skulle jag tro om man räknar ifrån utkilning ur berget eller större sten. Det är så svårt att uppge eftersom det varierar så kraftigt beroende på hur allt förlöper. Men någonstans där är det nog. En del hörnstenar har jag hållit på med en hel helg... Alltid jobbigare när flera sidor skall vara synliga.
På insidan är jag inte lika noga med stenarna heller.
Det går istortsett med vilken granit eller gnejs som helst. Iallafall om man bara skall bearbeta dom lite grovt. Jag bearbetar stenarna ganska hårt (mest dom på utsidan) eftersom jag har blivit så intresserad av det här med stenhuggning. Vill också ha en enhetlig färg på utsidan därför tar jag mest ur berget för utsidans räkning. Nyansen  varierar dock lite från berg till berg men det är bara snyggt med lite variation. Insidan däremot har jag allsköns stenar. Allt i från blåsvarta till röda.
För mig handlar bygget mycket om att öva upp min teknik med stenverktygen. Jag är helt såld på detta gamla hantverk.
Annars tycker jag en stenkällare byggd med kullersten är precis lika vacker som en byggd med tuktad sten. Det mesta kommer ann på hur skickligt fogstrykningen har blivit gjord.

Filip Skräplund

« Svar #15 skrivet: 21 sep-07 kl 09:26 »
Jag skulle kunna tänka mej en betydligt enklare byggmetod, likt den som använts för kyrkobyggnader, äldre stenhus, ladugårdar och större stenmurar i städerna.
Man använder stora stenar, gärna såna som grävts upp ur åkrarna i nutid (alltså inte från fridlysta stenrösen)
och som ligger i fula högar längs åkrarna.
Planar grovt en sida som ska bli utsidan eller insidan, och sätter stenen i kalkbruk.
Mitt i stenväggen fyller man ut med mindre stenar, man försöker också få en del stenar att vara genomgående,
för att sas armera väggen.
Har läst att man bara kan bygga ungefär en meter i höjd per år pga kalkens långsamma brinning.
Tror att det finns några på Gotland som försöker bygga stenhus enligt denna traditionella metod,
och med hembränd kalk.
En svårighet är tydligen att få rätt sammansättning på kalkbruket.
« Senast ändrad: 21 sep-07 kl 09:34 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

tompa62

SV: Re:Verktyg för stenarbete
« Svar #16 skrivet: 02 jun-09 kl 14:55 »
jodå, bilder finns på;
http://www.stefansvensson.se/stone

Håller med om att det är riktigt häftigt att hugga sten. Men jag skulle vilja opponera mig mot att man använder sätten själv, den är ju inget annat än ett stort kantjärn, och det slår du väl inte mot stenen? Och både sätt och kantjärn ska ju pressas mot stenen för bästa effekt.

Du har inte provat en handslägga/mejselhammare med runt huvud (portugishammare heter de tydligen, av naturliga skäl)? Tycker personligen att de är mycket trevliga att använda.

/Tomas
« Senast ändrad: 02 jun-09 kl 15:45 av tompa62 »

lallas

• Blekinge
    • Stenhuggning
SV: Verktyg för stenarbete
« Svar #17 skrivet: 02 jun-09 kl 23:06 »

Jodå, opponera sig går bra...  ;D ;D ;D ;D ;D

Men det förändrar inget...
Stenhuggarna använde sätten själv (inte alltid naturligtvis). Tricket ligger i att sätten (i Blekinge) smids konkav samt vinkeln man träffar och precisionen. Du och jag klarar det inte. Kräver en skicklighet som ingen kommer upp i idag. Man måste jobba med det dag ut och dag in i flera år. Finns ingen som gör det idag. Dessa gubbar hade sådan känsla för detta så det var helt otroligt. Ganska naivt att tro att dom gjorde fel... Hahaha Jävligt naivt! Dom var inga idioter. Ju mer man lär sig och vet om detta område desto mer respekt får man för dessa gamla stenhuggare.
Jag vet att det funkar för jag har gjort det men gör det inte regelbundet för det kräver mer skicklighet än jag har.
Sätten är en slägga och kantjärnet är en mejsel. Funktionen är densamma men där stannar likheten.

Om man vet hur sätten och kantjärnet påverkar stenen så är det inte svårt att fatta att det funkar. Däremot förstår man att det kräver sin man för att utföra.

Angående portugisen så kör jag med det som användes här på Sturkö eftersom mitt intresse ligger i den tidens stenhuggning och portugisen var inte utspridd här.

Visst faan är det häftigt att hugga sten! Kommer aldrig kunna sluta förrän jag är död eller nåt...  ;)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #18 skrivet: 14 dec-09 kl 11:16 »
Hallå lallas, du skulle inte kunna tänka dig att hålla en kurs i stenhuggeri?

Här i trakterna finns flera hela ladugårdar som är kallmurade, oftast inte i användning(kan ju inte använda ordet bruk här, det kan missförstås ;D), och ibland delvis raserade, men SÅ vackra. Dessutom flera vackra jordkällare, skulle gärna bygga en på min tomt, har en liten gjuten jordkällare, säkert praktisk, men inte så vacker och som sagt för liten för min tänkta produktion av grönsaker, frukt och konserver.

Dessutom är jag intresserad av att använda hemhuggna skivor som markbeläggning, satta i grus eller jord hade jag tänkt, inte i betong såklart, vilket jag uppfattat att man ofta gör i t ex England. Kan man hugga relativt tunna skivor själv med rimligt mycket träning, dvs inte 10 år utan snarare max 1 år av regelbunden träning?

Tillgången på sten är väldigt god här, så jag har råd att misslyckas en del :).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

lallas

• Blekinge
    • Stenhuggning
« Svar #19 skrivet: 14 dec-09 kl 13:08 »

Det är det där med tiden...

Mitt stenhuggeri ligger nere just nu också. Hoppas komma igång till senvintern/våren.

Vet inte vad du tänker med 'relativt tunna' men smågatstenen t.ex. ligger ju kring 10 cm och lägre än så är det jävligt knepigt (inte omöjligt) att gå. Du skriver skivor också... Då menar du typ 30x30cm eller så? Det är ju fullt görligt om man då lägger sig kring 10cm tjocka eller strax därunder. Vill man ha tunnare får man såga. Skulle antagligen gå med hjälp av rejäl vinkelslip men känns mest onödigt. Speciellt eftersom man då skapar en kostnad som annars inte finns.

Sedan är det dethära med stenen. Att säga sten är som att säga whiskey till en whiskey kännare. Säger mao egentligen ingenting.
Stenen kan vara grovkornig (svårare att hugga) eller finkornig (gissa...). Sedan kan stenen vara 'skiktad' i olika grad. Ungefär som skiffer fast inte i den graden. Gnejs och gnejsgraniter är ofta ganska uttalat skiktade. Dom är ju då enklare att hugga till skivor. Men du ska ju jobba med den stenen du har och det är ju ingen som vet hurudan den är...

Men visst är det möjligt. Det viktigaste är nog att man ser ett sådant projekt som långsiktigt. Det är svårt att forcera större stenarbeten utan att göra avkall på för mycket. Det är mycket bättre att se det som ett långsiktigt sidoprojekt som man grejjar med när man har tid över (?!?!) eller när man behöver det för själen. Ser du det så och har ett brinnande intresse för sten så kommer du att lyckas och all stenen kommer ligga på sina platser en dag...

Dela detta:

* Inloggade just nu

1760 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser