Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nya EU-Elaggregat  (läst 8145 gånger)

Fordson

Nya EU-Elaggregat
« skrivet: 07 aug-11 kl 19:02 »
Det finns tydligen godkända aggregat som har massa joule (14 joule på det jag såg) , men om man går emot ger det "bara" motsvarande 5 joule i stöt. Jag antar att detta är för att hålla hög spänning på långa hägn och inte lika känsliga för undervegitation. Nån som har koll på detta? Är det värt att köpa eller är det bara skit?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Nya EU-Elaggregat
« Svar #1 skrivet: 07 aug-11 kl 20:36 »
Sedan urminnes tider har det varit så att "reklamsiffran" för energi i elstängselapparater har varit den så kallade laddenergin, dvs den energimängd som lagras internt i stängselapparaten inför varje puls. Men hur hög den än är så har stängselapparaten ändå aldrig fått ge ifrån sig mer än 5 J i 500 ohms last (500 ohm motsvarar ett djur som står med klövar eller motsvarande på blött och väl jordat underlag), åtminstone inte sedan början av 90-talet när man skärpte tolkningen av föreskrifterna. Vid lägre resistans än 500 ohm finns det däremot inget som hindrar att stängselapparaten ger mer än 5 J, men man kan uttrycka det som så att i en 500 ohm-last får aldrig mer än 5 J kunna utvecklas vad man än kopplar parallellt med eller i serie med den.

I bästa fall kan en stängselapparats urladdningsverkningsgrad vara uppåt 60-70 %, dvs att man, vid optimal belastning, får ut 60-70 % av laddenergin. I praktiken, och i synnerhet för stängselapparater med radiostörningsskydd (i Sverige blev det krav på nya modeller från 1991 och på alla från 1994), är den dock ofta inte mer än 40-50 %.

Jag har inte så god koll på modernare stängselapparater, men för 10-15 år sedan kunde det vara stor skillnad mellan bättre och sämre modeller med samma energisiffror "på papperet". Mer viktigt än hög utenergi tycker jag det är att stängselapparaten kan hålla spänningen uppe vid tunga laster.

Tännlappen

• -
« Svar #2 skrivet: 07 aug-11 kl 21:14 »
Tittar man på ett dyrt aggregat som Ruthland så är utspänningen väldigt hög, ca 10000V vilket nog inte är helt fel . 8)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 07 aug-11 kl 21:57 »
Tittar man på ett dyrt aggregat som Ruthland så är utspänningen väldigt hög, ca 10000V vilket nog inte är helt fel . 8)

Den siffran gäller i obelastat tillstånd. 10 kV är vad som är tillåtet enligt föreskrifterna, och tillverkarna brukar nog lägga sig så nära de vågar (man måste ju säkerställa att inget exemplar råkar komma över gränsvärdet, inte ens vid överspänning på elnätet, förutsägbara fel i apparaten osv).
Men vid tyngre belastning (500 ohm eller lägre) så får stängselapparaten inte lämna mer än 5 kV.

Enklare stängselapparater utan avancerade reglerkretsar brukar oftast ligga på 6-7 kV obelastad och 3-4 kV vid 500 ohm, detta för att ha tillräcklig marginal för överspänning, komponenttoleranser mm.

Om man har en given laddenergi till förfogande kan tillverkaren välja att optimera apparaten på lite olika sätt. Om man prioriterar hög utspänning då den är obelastad så får den istället svårt att hålla spänningen uppe vid mycket tung last (långa stängsel med kraftig beväxning osv). En sådan stängselapparat passar bra att sälja på postorder till kunder som fastnar för "reklamsiffror". Men, å andra sidan, om den ger lite lägre spänning i obelastat skick kan den tåla desto tyngre last innan utspänningen börjar bli så låg att djuren inte bryr sig om den.

Tännlappen

• -
« Svar #4 skrivet: 07 aug-11 kl 22:09 »
Ugh  ??? .....Krångligt det här med agg. Jag tänker som så att om agget har hög utgångsspänning borde det bli lite mer okänsligt för typ gräs och dylikt plus att strömmen hoppar lättare över lite småstörningar och lättare hoppar på "offret" som råkar nudda tråden  8)

Fordson

« Svar #5 skrivet: 07 aug-11 kl 22:12 »
Ok, vad ska man ha om man vill ha hög spänning på lång tråd och undervegitation? Nu har jag ett agg med 10000 max ut och 7.5 Joule.

Tännlappen

• -
« Svar #6 skrivet: 07 aug-11 kl 23:07 »
Vet ingen närmare data på ditt agg,men låter stöddigt borde väl duga om du inte har Bisonoxar i hagen  :o . Vanlig Tensiletråd leder ju bra,jag skulle inte vilja testa att ta på tråden  ;D .

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 08 aug-11 kl 09:26 »
Mer viktigt än vad man har för stängselapparat är dock alltid att se till att jordningen är bra.

Ok, vad ska man ha om man vill ha hög spänning på lång tråd och undervegitation? Nu har jag ett agg med 10000 max ut och 7.5 Joule.

Välj en stängselapparat där tillverkaren vågar redovisa energi- och gärna även stängsellängdskurvor, och kontrollera att den verkar kunna hålla spänningen uppe även vid tung last.
Se bifogad fil, den gäller en ganska klen nätansluten stängselapparat (Alfa Laval 2K, den har 2 J laddenergi, den kom ut på marknaden 1999 och jag tror den har utgått ur sortimentet idag).
Det intressanta är som sagt inte vad den kan lämna för spänning obelastad utan vid hur tung last (hur långt till höger i diagrammet på förstasidan) den fortfarande klarar att hålla spänningen (kurvan markerad med X) över 2 kV.  Just den här apparaten har som synes den gränsen vid ungefär 150 ohm, vilket man får säga är mycket bra för en så liten stängselapparat. Max utenergi, drygt 1,4 J,  lämnar den vid ungefär 250 ohms last.
Kurvorna på följande sidor, stängsellängdskurvor, visar hur långt stängsel apparaten klarar av under olika förhållanden (olika välskött/välisolerat stängsel). Observera dock att det inte finns några standardiserade mätmetoder för stängsellängd, så sådana siffror går inte att jämföra mellan olika fabrikat.

Tännlappen

• -
« Svar #8 skrivet: 08 aug-11 kl 17:21 »
Hittar du data på ditt agg,kolla vad agget ger vid 500Ohm belastning,spänning runt 5000v och Joule runt 5 borde ju duga till vardags,helt enkelt ge en god terapeutisk effekt om man råkar ta på tråden.Tittar man på nya moderna apparater finns det ju med stängselkontroll och larm och även dom som ökar effekten om sly ligger mot tråden. Egen erfarenhet av klena agg är att dom blir mycket känsliga för störningar men felfria utan störningar på tråden känns stöten bra där med.  8)

ulfg

« Svar #9 skrivet: 08 aug-11 kl 19:04 »
Här är ett bra tips för att ha en bra jordning av sitt aggregat - oavsett hur pass bra eller dåligt aggregatet är.
Skaffa 10-15 m kopparwire. Gräv ner den ganska ytligt i matjord, ca 0,3 m djupt. Det skall helst vara dåligt dränerad, halvsank mark. Med detta är man försäkrad om att alltid ha en bra jordning på sin el.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

zeina66

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 08 aug-11 kl 21:50 »
Hej
Tycker att många glömmer bort isolatorernas betydelse - ifall de är dåligt isolerade så drar det ner effekten av ett krafftfullt aggregat....och - jordningen är superviktig.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Tännlappen

• -
« Svar #11 skrivet: 08 aug-11 kl 21:57 »
Ej heller får man synda med matningstrådarna till jordspetten och hagen,helt enkelt använda riktiga trådar dit.  8)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #12 skrivet: 08 aug-11 kl 23:18 »
Här är ett bra tips för att ha en bra jordning av sitt aggregat - oavsett hur pass bra eller dåligt aggregatet är.
Skaffa 10-15 m kopparwire. Gräv ner den ganska ytligt i matjord, ca 0,3 m djupt. Det skall helst vara dåligt dränerad, halvsank mark. Med detta är man försäkrad om att alltid ha en bra jordning på sin el.

Nackdelen med en sådan "ytlig" jordning är att den inte fungerar alls när det har gått tjäle i jorden, men om man bara har djuren ute sommartid duger det ju.
Se till att jordtaget inte hamnar i närheten av nergrävda ledningar av olika slag (el, vatten, avlopp, tele osv), eller jordtag som har med el- eller telenätet att göra.
Kom också ihåg att inte blanda material i jordtaget. Antingen gör man ALLT av koppar eller ALLT av galvat stål. Om man blandar material och kopplar ihop dem elektriskt så fräts de mindre ädla materialen bort fortare än man tror.

Det hjälper inte att slå ner flera jordspett i en liten klunga utan man måste ha bra avstånd mellan dem för att de ska göra mer nytta än ett enda spett. Längre avstånd ju sämre ledningsförmåga marken har.
Har man en stängselvoltmeter till hands så brukar jag rekommendera följande metod:
1. Slå ner ett jordspett på ett ställe som verkar bra, och koppla in det till stängselapparaten.
2. Kortslut stängslet till en vattenledning eller något annat som säkert är bra jordat (men kom ihåg att det inte är tillåtet att använda sådana saker som jordtag för elstängsel permanent).
3. Mät spänning mellan jordspettet och en helt annan jordpunkt (t ex elnätets skyddsjord eller en pinne nedtryckt i jorden minst 50 meter bort). Om den är mer än 500 V så behövs det fler jordspett.
4. Mät mellan den "andra jordpunkten" enligt 3 och en skruvmejsel som du sticker ner i jorden på olika ställen i närheten av jordspettet. Kolla hur långt bort du måste gå för att få max 1/10 av spänningen på jordspettet. Där (eller ännu längre bort) slår du ner nästa jordspett och kopplar in det.
5. Fortsätt tills du har kommit ner i tillräckligt låg spänning på jordtaget.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #13 skrivet: 08 aug-11 kl 23:29 »
Nackdelen med en sådan "ytlig" jordning är att den inte fungerar alls när det har gått tjäle i jorden, (...)
Finns det några elstängsel som fungerar på vintern?  (Svensk vinter med snö och/eller tjäle.)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #14 skrivet: 08 aug-11 kl 23:41 »
Finns det några elstängsel som fungerar på vintern?  (Svensk vinter med snö och/eller tjäle.)

Jodå, oftast är det inga större problem. Även om djuren kanske blir sämre jordade än på sommaren så slipper man istället alla problem med växtlighet som leder bort ström från stängslet. Och, som sagt, gäller det ju att ha rejält tilltagen jordning redan innan vintern börjar, det är så dags att försöka slå ner fler jordspett när väl tjälen har kommit.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #15 skrivet: 08 aug-11 kl 23:53 »
Så bra.  Jag har fått höra att såväl snö som frusen mark isolerar.  Mina grisar var av samma åsikt ...  ::)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Kira

• Småland
« Svar #16 skrivet: 09 aug-11 kl 00:00 »

Här är ett:
http://www.gilo.se/Polar.htm

Fordson

« Svar #17 skrivet: 09 aug-11 kl 17:18 »
Vet ingen närmare data på ditt agg,men låter stöddigt borde väl duga om du inte har Bisonoxar i hagen  :o . Vanlig Tensiletråd leder ju bra,jag skulle inte vilja testa att ta på tråden  ;D .

Å jag som tycker det är ett medium aggregat. Jag får mellan 4500V och 6500V på 12 km tråd. Skulle vilja ligga på ca 7500 hela tiden.

Tännlappen

• -
« Svar #18 skrivet: 09 aug-11 kl 19:16 »
 Så här står det i datan på agg som jag har: Laddenergi max 11,5 joule,utenergi max 8 joule,vid 500 Ohm belastning 4,5 Joule. Utspänningen är 5300V utan belastning, vid 500 Ohm belastning 4800 Volt. Eftersom man alltid råkar komma åt trådarna så vet man att det känns  :o . Det här aggregatet är inte känslig för små störningar.
 Här är data på ett klenare agg:Laddenergi max 4,2Joule,utenergi max 2,5Joule,vid 500 Ohm belastning 2,2Joule. Utspänning 5300V utan belastning,vid 500 Ohm belastning3100Volt. Detta agg upplevdes som väldigt störningskänsligt men bra vid goda förhållanden,stöten kändes  ;D .

Data från ett  agg som jag tror är någorlunda vanligt:Laddenergi max 6,4 Joule,utenergi max 4,5 Joule vid 500 Ohm 4,2 Joule, utspänning 5300V vid 500 Ohm 4700V. Ingen erfarenhet av det men skulle inte vilja ta på tråden  :D . 500 Ohm motsvarar att man tar på tråden som sagts innan.

Fordson

« Svar #19 skrivet: 09 aug-11 kl 20:54 »
Funderar på att köpa detta:
´Kraftigt nätaggregat med digitaldisplay.
3 års material- och åskgaranti.
Max. energi: 14,5 Joule
Visar utgångsspänning.
Indikerar med röd eller grön diod, om stängslet är i ok.
Utrustad med två separata effektlägen (hög/låg).·   
Max. spänning: 117000 Volt.
Spänning vid 500 Ohm: 8800 Volt.
Laddenergi: 20,0 Joule.
Max. energiladdning: 14,5 Joule.
Min. antal jordspett: 3+.
Max. teoretisk stängsellängd: 350 km.
Max. stängsellängd utan vegetation: 100 km.
Max. stängsellängd med gles vegetation:22 km.
Max. stängsellängd med tät vegetation: 12 km.

Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

400 kr kvar till mat.
i Ekonomi
[Igår kl. 08:31]

Hästar, väder och vind.
i Brukshästar
[28 jul-25 kl 19:12]

Skillnad på electrolux assistenter
i Bröd
[27 jul-25 kl 22:41]

Ramstorlek?
i Biodling
[27 jul-25 kl 18:43]

Myrsyrabehandling och invintring, I vilken ordning?
i Biodling
[27 jul-25 kl 17:45]

Naturlig hygrometer
i Vaktlar
[27 jul-25 kl 11:32]

Mf 4335 vill inte köra
i Meka
[27 jul-25 kl 09:59]

Ta bort potatisblast.
i Grönsaker
[25 jul-25 kl 16:19]

Kombucharecept
i Drycker
[25 jul-25 kl 04:15]

Hur mycket isolerar snö?
i Frukt & bär
[22 jul-25 kl 23:18]

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser