Hej,
jag har läst flera av de tidigare trådar med liknande ämnen men känner ändå att jag vill fråga er om ni kan känna igen symptomen och komma fram till varför våra kaniner dör...
Vi har en kaninhona, förstagångsföderska, som är av blandras vädur/dvärgvädur, som lyckades smita och para sig med vår stora vädurshanne. För 2 månader sedan fick hon 8 ungar.
2 dog inom ett par dagar men de andra 6 verkade må jättebra. För en vecka sedan
dog en till, och sen 2 till med några dagars mellanrum.
2 av kaninungarna upptäckte vi innan de dött så jag kan berätta om förloppet.
Vid upptäckten låg ungarna ner på mage och verkade mycket svaga. Då vi försökte få igång dem, bar inte deras ben, även om de försökte "springa" med bakbenen.
De ville givetvis varken äta eller dricka och de verkade "svimfärdiga" hela tiden. Vi kunde inte se andra yttre tecken, förutom deras beteende, på att de var sjuka, varken på ögon, runt munnen, eller på kroppen, förutom att de var liksom "tomma" och urlakade i magen. Vi har inte kunnat se några tecken på diarre.
De friska ungarna har bra hull och man kan känna på magen att de äter ordentligt.
Efter bara cirka 5 minuter fick ungarna något som liknade nervsammandragningar, där huvudet böjdes kraftigt bakåt, bakbenen sträcktes ut och man såg att slutet var nära. Efter ett skrik (huh, vad det låter...) dog sedan kaninerna snabbt. Det hela tog kanske 7 minuter.
Efter att den första ungen dött var vi noga med att kolla de övriga minst 2 gånger per dag och de verkade hur pigga och friska som helst, tills vi hittade dem liggande.....
Kaninungarna sitter i en stor bur med sin mamma och får gå ute i en hage på cirka 25 kvadratmeter varje dag i minst 8 timmar. De får beta själva, samt får tillskott av grönfoder, ängshö och rabbfor pellets. Även ungarna äter pelletsen och verkar uppskatta den. Någon gång per vecka får de äpplen eller morötter som tillskott. De har alltid tillgång till vatten som byts 2 gånger per dag.
Vi rensar normalt burarna en gång per vecka, men har utökat till två gånger efter att den första ungen dog. Det stora utrymmet i buren har nätbotten och "sovrummet" bolstras med halm.
Jag ringde en veterinärmottagning som var skeptisk till att ens ta in de friska ungarna för undersökning och tyckte att jag bara skulle kolla att deras tänder verkade "normala" och att vi skulle kolla att de äter bra, vilket de ju gjort hela tiden.....
Mina frågor:
Har ni några ideer om varför ungarna dör?
Hur ska vi kunna hindra att det fortsätter?
Kan man köpa någon medicin som är receptfri?
Ska vi skilja på ungarna och mamman?
Vi har städat buren noggrant, behövs kanske desinficering?
Tacksam för er hjälp!