Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stor Wyandotte färger m.m  (läst 40058 gånger)

sonja på slätten

• Halland
SV: Stor Wyandotte färger m.m
« Svar #40 skrivet: 06 jan-13 kl 17:01 »
Enligt min mening: storlek.  Detta är i första hand en produktionsras.
Du bör dock väga dina djur så du vet hur de ligger i förhållande till standard.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #41 skrivet: 06 jan-13 kl 17:20 »
Bra tänkt där med tanke på köttproduktion. :) Vid vilken ålder är det lämpligt att väga dem? (när anses de vuxna liksom?). Jag har tyvärr varken standard eller nån bok... Vet du/nån vilka vikter som anges i standarden? Den ena brodern är kläckt före de andra och han är stor/hög och verkar ha breddat sig rejält och jag tycker han ser vuxen ut. De andra två är kläckta samtidigt. Den ena som blir stor ser fortfarande omogen och gänglig ut medan den mindre ser mer färdig ut i kroppen men som sagt... Liten jämfört med de andra.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #42 skrivet: 06 jan-13 kl 20:38 »
Här är bild på den äldsta tuppen. :)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

sonja på slätten

• Halland
« Svar #43 skrivet: 06 jan-13 kl 20:52 »

Det finns andra som kan svara bättre, själv har jag aldrig haft stor Wyandotte, bara stor Sussex, som ju är en ras med liknande avelsmål.
Men för mina ögon ser tuppen på bilden ut att vara av fin typ.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #44 skrivet: 06 jan-13 kl 20:57 »
Och här är de andra bröderna. Obs att den vitrandade står på en sten men han kommer kanske bli större än svartrandade tuppen faktiskt.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #45 skrivet: 07 jan-13 kl 00:23 »
Vikter på Stor Wyandotte tupp 3,4-3,8kg, höna 2,5-3kg. Den högre vikten är idealvikten för riktigt fullvuxna djur. I praktiken innebär det att en del riktigt vuxna tuppar bör väga över 3,8kg  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #46 skrivet: 07 jan-13 kl 10:03 »
Tack Lina :) Jag trodde nog att de skulle vara större enligt standard. Är bra nyfiken vad den största tuppen väger nu. Tycker han är mer i Brahmastorlek. :D

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #47 skrivet: 07 jan-13 kl 22:49 »
Vikter på Stor Wyandotte tupp 3,4-3,8kg, höna 2,5-3kg. Den högre vikten är idealvikten för riktigt fullvuxna djur. I praktiken innebär det att en del riktigt vuxna tuppar bör väga över 3,8kg  ;)
Är standarden lika för vikten i resten av världen? Har inte kontrollvägt, men tror att min största tuppar, från tyska linjer, väger betydligt över 3,8 kg. Sen är de iofs snart 3 år gamla, så då är de ju lite större än tonårstuppar   :).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #48 skrivet: 07 jan-13 kl 23:25 »
HelenaR. Storlek ingår under "typen" och typ går alltid före färg när man ska gallra :) För övrigt när du ska välja färg på kommande avelstupp.... den svartrandade ser ut att vara lös i fjäderdräkten, det nedärvs gärna och har du andra alternativ som avelstupp hade jag valt någon annan... sedan bör du även titta på vad hönsen har för färg för att välja färg på tupp :)

Vi i Sverige går efter Skandinavisk rasfjäderfästandard :) och jag kan klart rekommendera att försöka få tag på standard över de raser man vill avla rastypiskt :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #49 skrivet: 07 jan-13 kl 23:47 »
Aha du menar att fjäderdräkten är för fluffig och mjuk? Ska kolla in det. Jag har ju bara dessa tre tuppar och tre hönor. Fem av dem är syskon och den sista är en äldre helt obesläktad höna. Färggenetiken har jag koll på dessa. Min plan är att främst sätta rätt tupp med den äldre hönan för att få fram fler hönor till en av de andra tupparna. Men jag vågar inte göra mig av med nån. En av de yngre hönorna har tunnare rand på fjädrar och den stora äldre svartr. tuppen har för mycket rand istället. Jag skulle gärna vilja ha standarden för "mina" raser men man måste väl köpa hela standarden för samtliga raser?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #50 skrivet: 07 jan-13 kl 23:52 »
.... man kan alltid bjuda någon som har standarden på fika... och lite försynt be dem ta med sig tjockboken ;D o:) Eller typ åka till Skåne och säga- Azoo-Lina... jag tänkte.... jag ÄR så intresserad av att komma och titta på allt du har. Jag köper med mig lite god picknock, så kan vi väl daita... hihi

Lös fjäderdräkt kallar man det när fjädrarna delar sig och ser sådär fransiga ut. Fjädrarna ska helst hålla ihop och se sådär prydliga och runda ut.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #51 skrivet: 07 jan-13 kl 23:56 »
Jag har också haft stort utbyte av andra som håller samma ras och färger som jag själv. Man kan träffas och titta på varandras hönor.... utbyta avelserfarenheter... byta djur-gener... stötta upp varann när räven varit framme osv.

Försök få koll på om du har någon i närheten som har stora Wyandotter i samma färg som du :)

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #52 skrivet: 08 jan-13 kl 22:12 »
Är standarden lika för vikten i resten av världen? Har inte kontrollvägt, men tror att min största tuppar, från tyska linjer, väger betydligt över 3,8 kg. Sen är de iofs snart 3 år gamla, så då är de ju lite större än tonårstuppar   :).
Nu är ju vikterna i standarden idealvikter. Det innebär ju att det i verkligheten finns djur som är både större och mindre. Min erfarenhet är att framförallt på tunga raser har utställningsdjur som får bra poäng ofta storlek och vikt som är högre än standarden föreskriver. Dessa vikter gäller i vår skandinaviska standard.

Min American Standard of Perfection är förvisso  gammal (från 1985) men då Wyandotte är en gammal  Amerikansk ras (godkänd för utställning i Amerika 1883) så skulle jag tro att idealvikterna är de samma idag även om jag inte vet säkert.  Vuxen tupp 8½ lbs (3,86kg) Ungtupp 7½(3,4kg) lbs Höna 6½lbs (2,95kg)och unghöna 5½lbs (2,5kg). Med andra ord samma vikter som i den Skandinaviska standarden. Rasen betaraktas som en "Medium weight, dual purpose folw for production of meat and eggs."
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

sonja på slätten

• Halland
« Svar #53 skrivet: 08 jan-13 kl 22:17 »
Hur går det Helena,  har du vägt?

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #54 skrivet: 09 jan-13 kl 09:16 »
Nej tyvärr inte. Min våg kom inte med i flytten. :( Lika bra det... Så slipper jag väga mig själv! :P

sonja på slätten

• Halland
« Svar #55 skrivet: 09 jan-13 kl 10:09 »
Har du ingen hushållsvåg? Eller kan låna en?

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #56 skrivet: 09 jan-13 kl 11:24 »
Jo det har jag ju... Får kolla hur många kg den klarar. Den är ju rätt liten... Hur väger man en stor tupp på den? Jag hade tänkt stoppa i box/kartong men då kommer jag ju inte se resultatet. Hmmm får fundera ut nån lösning. :)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #57 skrivet: 09 jan-13 kl 12:02 »
Jo det har jag ju... Får kolla hur många kg den klarar. Den är ju rätt liten... Hur väger man en stor tupp på den? Jag hade tänkt stoppa i box/kartong men då kommer jag ju inte se resultatet. Hmmm får fundera ut nån lösning. :)
Väg boxen, skriv upp vad den väger. Väg tuppen i boxen, dra i från vikten på boxen. Voila, så har du tuppens vikt  ;).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #58 skrivet: 09 jan-13 kl 12:18 »
Hehe jo det grejar jag att räkna ut själv. ;) Problemet är att vågen är så liten så jag inte kommer kunna läsa av vikten i fönstret. Hmmm får hitta på nån fot till boxen på nått sätt. Vilket projekt bara för att väga en tupp! :D

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #59 skrivet: 09 jan-13 kl 20:26 »
Jag brukar ställa hönsen på vågen. Större lugnare raser brukar stå still tillräckligt länge för att man ska kunna läsa av  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser