Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stor Wyandotte färger m.m  (läst 40133 gånger)

Nina K

• Skåne
SV: Stor Wyandotte färger m.m
« Svar #20 skrivet: 19 jun-10 kl 22:24 »
 ???  Är det någon som har bild på dem?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #21 skrivet: 20 jun-10 kl 19:15 »

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #22 skrivet: 21 jun-10 kl 20:10 »
Är inte porslinsfärgad samma som trefärgad? Tycker mig minnas att jag läst om nån som har trefärgade wyandotter.

Hej och hå.... då har jag massor av porslinsfärgade Orpington men jag har köpt de som trefärgade   :P

19anna76

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 12 maj-11 kl 09:30 »
lite spännande det här med färgerna...
jag har just nu två wyandotte hönor som ligger på ägg som bör kläckas i helgen. Detta är en blandgrupp med följande medlemmar (samtliga stora wyandotte)
1 tupp silversvartrandig
1 tupp guldsvartrandig
5 hönor silversvartrandiga
1 svart höna
1 blå höna
1 vit höna

Hitills i år har jag annars bara kläckt fram kycklingar från samma färg på föräldrarna, så det här är ett expriment!! blir några av dom helt tokiga i färgen säljer dom som blandraser..ägg lägger ju dom iaf!!

Hälsningar
anna
Har stora wyandotte silverrandiga och guldsvartrandiga.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #24 skrivet: 12 maj-11 kl 12:09 »
Grattis!!
Testade det förra året med en gulsvartsömmad tupp och en blå höna men det blev bara blandfärgade kycklingar.

Mvh oskar
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Nina_enn

• Skåne
    • Kärra gård
« Svar #25 skrivet: 05 aug-11 kl 20:02 »
Jag ska snart införskaffa mig mina första höns och jag har blivit intresserad av rasen wyandotte. Däremot hittar jag inte var man kan köpa dem och rasklubbens sida verkar knappt finnas längre. Någon som vet?  :)
Bor på liten gård. Föder upp hopphästar  och har ett stort djurintresse. Andra djur på gården är hundar, katter, höns och myskankor.

http://lifeatafarm.wordpress.com/

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #26 skrivet: 05 aug-11 kl 20:31 »
Nästa år kan man köpa ägg och kycklingar av mig. Rasen är inte jättevanlig, känner inte till så många som har stor wyandotte i Skåne, eller i Sverige för den delen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #27 skrivet: 05 aug-11 kl 20:42 »
Jo, det är en trevlig ras som fler borde ha. Mina är bara unghöns, kläckta i våras, så de har inte börjat värpa ännu. Och som vanligt fick jag ju fler tuppar än hönor, så jag har inget överskott att sälja av nu. Men som sagt, till våren ska det finnas ägg och kycklingar här, och jag är ibland i Lund, så det går nog att ordna transport dit om du fortfarande vill köpa då. Det är ju hyfsat nära dig i alla fall.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #28 skrivet: 05 aug-11 kl 22:38 »
Vad har du för färg på dina?
Svart-, blå-, vitguldkantad (laced). Äggen är från Tyskland, så det är ingen annan som har närbesläktade djur här.

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #29 skrivet: 05 aug-11 kl 22:48 »
Svart-, blå-, vitguldkantad (laced). Äggen är från Tyskland, så det är ingen annan som har närbesläktade djur här.

Ok, jag har blå/guldkantad, svart o vit.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #30 skrivet: 10 aug-11 kl 20:55 »
Ja de verkar inte vara så vanliga. Tråkigt att de ska vara så svåra att få tag i.

Så ovanliga är de inte. I vår förening finns 6 uppfödare av de stora och minst 4 av dvärgarna.

Nina K

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 10 aug-11 kl 21:29 »
De som har håller hårt om sina wyandotte och säljer väldigt ovilligt de de har  ;D Ja är det iallfall  ;D 8) Jag har silver /svart kantad och guld/svartkantad stor wyandotte. Jag kom över guld/svart av slump på Röstånga marknad förra året. När jag sa att de var svåra att hitta svarade hon som sålde förvånat "-Jasså".  På Göinge marknaden var det en som sålde silver/svart kantad som jag köpte av för at få in nytt blod. De finns men inte supervanliga som ex. blommen, isban, kochin mm....

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #32 skrivet: 10 aug-11 kl 22:11 »
Jennyt på forummet har vet jag.... :)
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Nina K

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 10 aug-11 kl 22:52 »
Har köpt av två här på forumet som har. Vallagård har guld/svartkantad, som jag köpt ägg av, och Lönnhult har silver/svartkantad.

Ängsbo

• Västergötland
« Svar #34 skrivet: 21 sep-12 kl 10:24 »
Hej. :) Ny på forumet, är det någon som vet vad denna färgen på våran ungtupp heter!? & om det är en godkänd färg el inte. Fin är han iaf. :)

Bild 2 är föräldrarna.
« Senast ändrad: 21 sep-12 kl 10:37 av Ängsbo »

MariaP

• Norrbotten
« Svar #35 skrivet: 21 sep-12 kl 20:56 »
VILL HA!  :)
3barns mor med 2hästar, 2kaniner, 1hund, Dv kochiner och Hedemoror.

Alex s

• Uppland
« Svar #36 skrivet: 17 okt-12 kl 08:30 »
Hur gamla ska hönorna va innan de börjar lägga ägg? någon som vet?
Min hembyggda äggkläckare/ruvare: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=89830.0
Mitt automatiska vattensystem: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=147297.0

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #37 skrivet: 17 okt-12 kl 09:06 »
Beror på värme och ljus osv. Tyvärr är de lite sena med att börja värpa, så kläcker man på försommaren är det risk att de flesta inte börjar värpa förrän nästa vår.

De börjar nog värpa vid ca 6-8 månaders ålder, om det är varmt och ljust. Jag kläcker numera gärna mina ganska sent, så att de är ca 6-8 månader i mars, och börjar värpa då. Dvs jag kläcker gärna i augusti.

Valmet

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 25 okt-12 kl 23:48 »
Jag köpte avelsägg på Franks i Maj!
Blev mkt bra, en höna och en tupp Silverbandade Wyandotte.
Även 2 Brahmahönor fick jag som nu flyttat till en sådan ras-entusiast :D

Mkt trevliga djur!

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #39 skrivet: 06 jan-13 kl 14:47 »
Jag har tre fina guld randade tuppar, en av varje färg. Den med vackrast teckning är ganska mycket mindre än sina bröder. Vad tycker ni? Är storlek eller teckning viktigast att avla vidare på?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 2 användare
sayerbýr, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser