Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hittat en lustig bärbuske...  (läst 4495 gånger)

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
Hittat en lustig bärbuske...
« skrivet: 04 aug-11 kl 20:35 »
Den var ca 120 cm hög och växte på en ödetomt där bebyggelsen runt om är ifrån 20-talet.

Någon som vet vad det är för växt?

RäddförDamien

• söker beskydd mot demoner
    • -
SV: Hittat en lustig bärbuske...
« Svar #1 skrivet: 04 aug-11 kl 20:45 »
Är det inte de där honungsbären som Jan Lindgren har berättat om i handboken?
Om man tror att en personlig tolkning av god ton är överordnad rasism och sexism är man inte så genomtänkt. Men hey, det behöver man inte vara heller om man är moderator.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #2 skrivet: 04 aug-11 kl 20:59 »
Det är onekligen väldigt likt, men de bilder jag hittat på honungsbär så saknar bladen den sågade kant som busken jag hittat har.

Är det honungsbär är risken ganska stor att en bit av busken flyttar hem till mig..... o:)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 04 aug-11 kl 21:06 »
Du har inte en närbild på bär och blad? Det ser ut sån någon blåtry, men säker är jag inte utifrån den lilla bilden.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Broberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 aug-11 kl 21:15 »
Du har inte en närbild på bär och blad? Det ser ut sån någon blåtry, men säker är jag inte utifrån den lilla bilden.

De där honungsbären är en utrikisk modell av blåtry, så du är kanske på rätt spår.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 04 aug-11 kl 21:17 »
De där honungsbären är en utrikisk modell av blåtry, så du är kanske på rätt spår.
Jo, jag är helt medveten om att honungsbär är ett annat namn för blåtry. Det finns diverse namn som är sammanblandade, och ibland står för samma art, ibland för olika arter.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Gronavagen

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 04 aug-11 kl 21:19 »
Här kommer det fler bilder.

Broberg

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 04 aug-11 kl 21:23 »
Jo, jag är helt medveten om att honungsbär är ett annat namn för blåtry. Det finns diverse namn som är sammanblandade, och ibland står för samma art, ibland för olika arter.

Jag ville inte verka viktig om du trodde det... Är bara nyfiken på vad det är.

Jan lindgren

« Svar #8 skrivet: 05 aug-11 kl 10:26 »
Hej!
Det är en häggmispel. Vilken sort eller art vågar jag inte säga. Smakar bären bra så var rädd om busken. Vill du ha den själv så försök att hitta ett rotskott. Kolla Sakatoon i handboken.
MVH
Jan

Gronavagen

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 05 aug-11 kl 10:34 »
Tackar! Visst var det en sån. Har smakat på bären nu och de smakar sött, så jag ska dit och hämta en bit av busken.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 05 aug-11 kl 10:48 »
Javisst, häggmispel är det ju, när man ser formen på bär och blad. Brukar ha fina höstfärger också.

RäddförDamien

• -
« Svar #11 skrivet: 05 aug-11 kl 17:44 »
Vad kan man göra för härligt av häggmispel då? Är de vanliga?  :)
Om man tror att en personlig tolkning av god ton är överordnad rasism och sexism är man inte så genomtänkt. Men hey, det behöver man inte vara heller om man är moderator.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #12 skrivet: 05 aug-11 kl 17:56 »
Vad kan man göra för härligt av häggmispel då? Är de vanliga?  :)

Bären är rättså goda. Fast rådjuren äter upp mina innan jag kommer ihåg att plocka in dem,  ::)

Jan lindgren

« Svar #13 skrivet: 06 aug-11 kl 10:40 »
Hej!
Häggmispel använs ofta i offentliga planteringar, ibland även som viltvårdsväxt. Tyvärr har det uppkommit en svamp som förorsakar mjöldagg på häggmisplar så odlingen kommer att minska. Fåglar älskar bären från häggmispeln så bor man i skogen så måste man skydda sina bär.
Man kan använda bären på samma sätt som andra bär. Bären har en viss blåbärssmak så tänk blåbär vid användningen.
MVH
Jan

RäddförDamien

• -
« Svar #14 skrivet: 08 aug-11 kl 00:05 »
Tack!  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

741 gäster, 3 användare (1 dolda)
matematiker, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser