Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ger ni värpfoder på sommaren?  (läst 1876 gånger)

Midsommaren

• Bohuslän
ger ni värpfoder på sommaren?
« skrivet: 04 aug-11 kl 13:30 »
Ändrar ni i era höns kost sommartid?  Mina får en hemmagjord blandning av en hel del olika sädeslag mm under vintern och även lite värpfoderkoncentrat. Men hur blir de på sommaren när dom nappar va dom vill ha i trädgården?

Jimmy_C

• Småland
SV: ger ni värpfoder på sommaren?
« Svar #1 skrivet: 04 aug-11 kl 13:57 »
Mina har fri tillgång till värp/kraftfoder även på sommaren, men man märker att dom inte äter lika mkt inne när dom äter sig mätta under sina sprättrundor ute =)

cejasmatte

• Djuruppfödning & grönsaksodling
    • Småland
    • Hemsida och blogg
« Svar #2 skrivet: 04 aug-11 kl 16:23 »
Ändrar i kosten så tillvida att sommartid finns ju allt möjligt grönt (ogräsrens som t.ex våtarv m.m) från trädgården och odlingarna att ge hönorna, och det är minsann inte lite här hemma :) , däremot har de fortfarande tillgång till värpfoder och säd i sina fodringstråg, och de får ju likaså fortfarande hushållsrester fast det är sommar. Men det märks att åtgången i trågen är mindre såhär års tack vare allt annat gott som de stoppar i sig.
Vi försöker leva det "självförsörjande livet" så gott det går, med kött från våra grisar, kaniner, höns, ankor, kalkoner, ägg från hönorna och vaktlarna, jakt, fiske och inte minst ekologisk odling! Alltid många järn i elden!
Bloggar när tiden ges på cejasmatte.se Hemsida: cejasmatte.n.nu

torpare2

• Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 05 aug-11 kl 21:26 »
Mina har alltid fri tillgång till värpkoncentrat, men de äter nästan ingenting av det på sommaren. Utöver fritt bete inklusive en spännande kompost med många äggskal på får de också bröd, fil eller yogurt och ibland ost eftersom jag har nästan obegränsad tillgång till överblivet bröd och mejerivaror. Jag har räknat lite på protein- och särskilt metionintillförseln, och båda täcks bra på det viset.

Ulrika K

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 05 aug-11 kl 21:43 »
Mina har fri tillgång under kväll och natt. På morgonen släpper jag dem lösa i trädgården och då får de äta vad de vill. Får även matrester som blir över. Tänker att eftersom jag vill har dem i produktion = värpa så mycket som möjligt så får de sitt värpfoder även på sommaren.
Bor i Härryda strax utanför Göteborg. Har flera renrasiga Hedemorahöns, (ej genbankscert) ett par Isabar och Maran, en Brahma och 2 blandisar, 3 katter och två minigrisar.

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 03 sep-11 kl 23:36 »
På sommaren har mina klarat sig bra på endast vete, lite majs ibland, lite matrester och sedan då fritt gående i stor trädgård. De har värpt bra. Nu till vintern orkar jag inte köra runt (som förra vintern)för att  köpa alla delar till spannmålet för att få ett fullvärdigt vinterfoder som ärtor, majs, solrosfrön, lusern etc så jag tänkte köpa värpfoder och blanda lite med spannmål.
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 3 användare (1 dolda)
Galaxie, MuirHill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser