Jag tror inte att det handlar om bara okunskapen, det gäller att helt enkelt ha tillräckligt mycket pengar över som skrammlar omkring i byrålådan att kunna satsa på aktierouletten.
Fattigt folk har råd att röka, dricka alkohol, gå på krogen, köpa dyra saker på avbetalning mm.
Så nog finns det pengar att spara.
Jag jobbar med arbetslösa.
På bilparkeringen utanför mitt jobb så har jag den sämsta bilen som är från 1994. Fast att det är jag som har jobb!
Jag röker inte pga att jag inte har råd. Väldigt många av dom arbetslösa rökar.
På måndagarna så pratar man om helgens festande. Jag har jobbat på gården hela helgen så här är det inget festande.
Vi hyr ut en stuga på gården. Under dom 12 år som jag jobbat med arbetslösa så har jag inte hör talas som någon som hyr ut ett rum för att få in extra pengar.
Trots att vi bor nära ett universitet med väldig stor bostadsbrist.
Tittar man på Blocket så är det dom som har köpt dom dyra husen över 3 miljoner som hyr ut rum.
Fick man lån på 3 miljoner så är man knappast fattig.
Så nog kan man tjäna pengar som fattig om man vill.
Men endera så vill man inte tjäna extra pengar eller också så gnäller man bara på att man inte föddes rik.
Jag är uppväxt i ett hyrt hus utan varmvatten, dusch och badrum.
Vi badade i en balja på golvet i köket.
Hade bara skithus utomhus.
Jag har ingen gymnasieutbildning. Så jag har startat på noll.
Men inte kommer jag att dö fattig. Fast att jag inte ärvt massa pengar.

Mitt största problem har varit att jag är uppväxt med att man skall spara pengar på banken och inte använda pengarna för att tjäna mera pengar.
Idag använder jag pengarna på olika sätt och då kommer det också in mera pengar.