Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Summerar en sommar med lånegrisar  (läst 2121 gånger)

asta

Summerar en sommar med lånegrisar
« skrivet: 02 sep-06 kl 22:14 »
I maj levererades 14 smågrisar till mitt hygge i skogen. Vi skulle få låna dem för att röja den igenvuxna marken så att vi såsmåningom kan så in gräs och göra det hela till en beteshage.
Jag var först och främst livrädd att grisarna skulle rymma!!! Sen var jag orolig över hur det skulle gå att få dem att åka "hem" och skeptisk till hur bra resultatet skulle bli.
Från början var det meningen att det skulle vara 20 smågrisar, men det blev bara 14 (13 då en liten en dog). 20 grisar hade nog fixat hela hygget, men vi hägnade in drygt hälften, lite mer än 1 hektar.

Resultetet av bökandet är imponerande! I början märktes inte så stor skillnad. De tog mest gräset och bökade där marken var lätt att ge sig på. Efter halva sommaren stod bara den lite grövre björkslyn kvar. Härifrån fick jag rådet att såga ner slyn då grisarna inte är gnagare och efter att det gjorts bökades även björkslyts rötter upp och marken blev helt öppen. Vi utvidgade hagen en bit till i början av augusti och grisarna gav sig med liv och lust på hallonbuskarna. Till deras stora glädje fanns massor av mogna hallon att smaska i sig.  :)
Marken närmast bäcken är en enda lervälling. Bökat, upptrampat, välregnat och mycket uppskattat som SPA-bad åt våra rosa vänner. Resten är det bara pinnar kvar på. Pinnar efter avverkningen för 8 år sedan. Stubbarna är uppbökade så att det ser ut som om de exploderat. Marken under pinnarna är röjd och det ser ut som om det kommer att gå ganska lätt att samla det brännbara och bränna upp det.

Grishuset med hoar ställde vi där det var som lättast att komma till med bil. För transport av grisar och av mat och vatten. Dessvärre var huset lite väl nära närmsta grannarna och det var inte populärt. Grannarna var vansinniga när grisarna dök upp, men har nu kommit och berättat att grisarna varit trevliga att titta på och nästan inte luktat alls.
Grannar som bor längre bort brukar gå för att titta när grisarna leker och springer runt i flock. Nu i höst har vi fått fallfrukt till grisarna från en av grannarna. Varje morgon har det stått en ny back med frukt utanför huset!

Någon rymning har vi inte haft! Inte ens utbrytningsförsök. Istället var de väldigt svåra att locka in i den nya delen av hagen efter att vi utvidgat. Inte ens när batteriet varit på låg effekt har de varit på det lilla låga staketet.
Inte heller har de varit svåra att ha med att göra utan väldigt, väldigt trevliga. Lite nafsiga ibland kanske och nån är lite för påflugen för att det ska kännas roligt nu när de är stora. Men väldigt trevliga och sociala.
Vår lilla dotter ropar "grisarna" varje morgon då hon vaknar. Att åka ner till grishagen med mat är det roligaste hon vet.

I dag kom ägarna och hämtade de första och störst 6 och i morgon åker resten. De får åka hästtransport och de stora grisarna, som är de modigaste, hade lugnt gått på med hjälp av en spann äpplen.

Det kommer att bli tomt  :-\  :'(

Jag hoppas att vi kan få låna nya grisar nästa år. Egentligen skulle vi behöva två flockar, men det har varit ganska tungt med vatten och utfodring och längst bort på hygget kan vi inte komma så lätt så där får vi nog röja manuellt istället.
Till nästa år har vi en dryg hektar mossig, gammal åker som kan behöva bökas upp. Det känns trevligare att låta grisarna böka än att be bonden att plöja med traktor. Bonden kan ju få harva och så när grisarna är klara. Eller?

För er med bredband bifogar jag en länk till mina lyckliga grisars musikvideo   ;D ;)
http://s106.photobucket.com/albums/m242/esterpesten/?action=view&current=grisarna.flv

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Re:Summerar en sommar med lånegrisar
« Svar #1 skrivet: 02 sep-06 kl 22:38 »
En fundering... Kan grisar hjälpa till att förvandla gammal skogsmark till något som mer liknar åkermark, till och med?

Om du undrar varför jag undrar så är det för att jag funderar på det här med att bygga upp ekoby. Inga konkreta planer finns för en by än, bara funderingar. En tanke som dykt upp är att köpa upp gammal skogsmark och bygga byn där. Grisarna skulle kunna göra ett gott jobb med marken, eller är jag helt ute och cyklar?
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

asta

« Svar #2 skrivet: 02 sep-06 kl 22:45 »
En fundering... Kan grisar hjälpa till att förvandla gammal skogsmark till något som mer liknar åkermark, till och med?

Om du undrar varför jag undrar så är det för att jag funderar på det här med att bygga upp ekoby. Inga konkreta planer finns för en by än, bara funderingar. En tanke som dykt upp är att köpa upp gammal skogsmark och bygga byn där. Grisarna skulle kunna göra ett gott jobb med marken, eller är jag helt ute och cyklar?

Vår mark är ett gammalt hygge. Det växte, tills för 8 år sedan, granskog där. Skogen var gammal, men innan den planterades så var marken öppen betes- och åkermark.
Jag har inga nyatagna bilder just nu att visa upp, men från helt igenvuxen mark, full av buskar och sly har vår mark nu blivit öppen. Vi ska röja bort ris och pinnar, men sen tror jag att marken är klar för att så i gräs. Naturbete blir det!

Har man färska stubbar blir det nog svårare för grisarna. Kan nog udnerlätta om man vattnar runt stubbarna så att marken blir lättare att bearbeta.
Ska du ha en slät åker eller en slät äng bör du köra med maskiner, harv och sånt, för att få ett bra resultat.

Annars är det just det som jag lånat "mina" grisar för. Att öppna skogsmark för att göra bete.

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #3 skrivet: 02 sep-06 kl 23:01 »
Annars är det just det som jag lånat "mina" grisar för. Att öppna skogsmark för att göra bete.

Finemangs! Då lägger jag det till idéerna i högen "provat och fungerar". :) Tack!
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 3 användare
torbjorn, Galaxie, Mr.O

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser