Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp!!  (läst 5610 gånger)

Vildrosens

• -
Hjälp!!
« skrivet: 30 jul-11 kl 13:48 »
Jag behöver hjälp med slakt, har ringt runt halva Sverige snart men hittar ingen som har erfarenhet och kan. Någon i Linköpingstrakten som kan??? Smått akut.

Broberg

• Gäst
SV: Hjälp!!
« Svar #1 skrivet: 30 jul-11 kl 14:27 »
Dålig planering?

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #2 skrivet: 30 jul-11 kl 14:32 »
Dålig planering?

Har du tråkigt? Tänkte skriva att det var ett rätt onödigt inlägg, fast det är ju även mitt.

Flåt...

Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Vildrosens

• -
« Svar #3 skrivet: 30 jul-11 kl 14:45 »
Nej inte dålig planering, snarare akut händelse som omöjliggör fortsättning av kaninhållning och jag känner att det är plågeri att ge sig på det själv när jag inte har gjort det förut och känner mig osäker. Finns det dålig planering?, skulle i så fall kunnat vara grävkunnig hane som tagit sig friheter, men inte heller det i det här fallet.

Broberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 30 jul-11 kl 14:56 »
Nej inte dålig planering, snarare akut händelse som omöjliggör fortsättning av kaninhållning och jag känner att det är plågeri att ge sig på det själv när jag inte har gjort det förut och känner mig osäker. Finns det dålig planering?, skulle i så fall kunnat vara grävkunnig hane som tagit sig friheter, men inte heller det i det här fallet.

Klart det finns folk som planerar dåligt...

Skulle du inte hitta någon, så reder du det själv. Det är inte avlivandet som är det svåra.

Vildrosens

• -
« Svar #5 skrivet: 30 jul-11 kl 15:23 »
Jo jag vet inte var jag ska slå eller hur jag ska hålla kaninen och var jag ska skära för att tömma ur blodet. Dör kaninen av slaget eller?? Vad är bäst att slå med?
Inbillar mig att kaninen far omkring när den ser tillhygget komma svingandes, tänk om jag slår den fel då, tex på nosen eller nåt, livrädd att den ska få ont den korta stund det tar att svinga på nytt.

Ja det kanske finns dålig planering, själv planerar jagför att det inte ska bli fel...men det kommer ju tyvärr tråkigheter som förstör iband.

Gösta

« Svar #6 skrivet: 30 jul-11 kl 16:11 »
Finns ett gammalt sätt att slakta kaniner på. Användes av uppfödare på 50-talet vid hemslakt.
Fatta kaninen i bakbenen och slå huvudet hårt mot en husgavel, huggkubb eller något liknande. vad som händer är att du då knäcker nacken på djuret vilket gör kaninen väldigt stel några sekunder. Passa då på att med en yxa hugga huvudet av den. Går knappast att misslyckas med. Inte tillåtet men går då under nödslakt.
Gösta

Vildrosens

• -
« Svar #7 skrivet: 30 jul-11 kl 16:51 »
Ok, som vi gör med hönsen med andra ord. Värt att fundera på. Tack.

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #8 skrivet: 30 jul-11 kl 21:28 »
Jag tycker inte man ska utföra slakt utan att man först fått en ordentlig genomgång av någon erfaren!
Hur akut är det och hur långt är ni beredda att åka för att få någon att hjälpa er?
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Broberg

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 30 jul-11 kl 21:31 »
Jag tycker inte man ska utföra slakt utan att man först fått en ordentlig genomgång av någon erfaren!
Hur akut är det och hur långt är ni beredda att åka för att få någon att hjälpa er?

Är döden ögonblicklig spelar det ju ingen roll om resten tar tid, eller blir mindre bra.

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #10 skrivet: 30 jul-11 kl 22:00 »
Jag behöver hjälp med slakt, har ringt runt halva Sverige snart men hittar ingen som har erfarenhet och kan. Någon i Linköpingstrakten som kan??? Smått akut.

Har du kontaktat närmaste kaninavelsförening? http://www.skaf.info/index.php?option=com_content&view=article&id=61&Itemid=64
Kanskje någon där som kan hjälpa?!
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #11 skrivet: 30 jul-11 kl 22:09 »
Är döden ögonblicklig spelar det ju ingen roll om resten tar tid, eller blir mindre bra.

Du har rätt, OM döden är ögonblicklig.

Broberg

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 30 jul-11 kl 22:19 »
Du har rätt, OM döden är ögonblicklig.

Ja och det är det svårt att misslyckas med när det gäller små kaniner.

Tännlappen

• -
« Svar #13 skrivet: 30 jul-11 kl 22:32 »
Tänk om man missar och träffar Ullegulle på tassen  :'( .

Broberg

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 30 jul-11 kl 22:35 »
Tänk om man missar och träffar Ullegulle på tassen  :'( .

Hur fajen skulle det gå till om man kör med husknut och yxa? Klarar man inte att akutavliva de djuren man har, så ska man inte ha dem.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #15 skrivet: 30 jul-11 kl 22:44 »
Pma Attes Matte. Hon har en jättebra video. Är det bara en akutavlivning så finns det massa godkända metoder. Kolla på jordbruksverkets hemsida.
//Lina

Tännlappen

• -
« Svar #16 skrivet: 31 jul-11 kl 00:53 »
Hur fajen skulle det gå till om man kör med husknut och yxa? Klarar man inte att akutavliva de djuren man har, så ska man inte ha dem.
Finns dom som kan missa en lagårdsvägg  8)

Vildrosens

• -
« Svar #17 skrivet: 31 jul-11 kl 10:17 »
Lugn bara lugn, det har löst sig och vi får hjälp av en erfaren man. Det är lätt att häva ur sig att man inte ska göra si eller så  eller bör kunna göra ditten eller datten när man har djur, tänk dock på att den som startar trådar kanske ÄR världens djurvän som faktiskt avlivar hos veterinär OM det blir så pass akut (det är inte några sjuka eller skadade djur är väl bäst att skriva) och jag inte vill göra det själv. Tyvärr kan man inte sitta och skriva ut alla små detaljer när man frågar om råd eller hjälp och då blir det ofta att tråden drar iväg...men nu är den slutt ;)

Tack för hjälp!

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #18 skrivet: 31 jul-11 kl 11:31 »
Skönt att ni fått hjälp!  :)

Pilosella

• 50+ , traditionellt hantverk i ny design
    • Gästrikland
« Svar #19 skrivet: 31 jul-11 kl 15:04 »
Såg att det fixat sig. Min far slaktade själv snabbt och smidigt. Han tog upp kaninentill en plan gräsplätt där han lugnt klappade och strök den tills den var helt lugn, sedan tog ett mjukt tag runt öronen samtidigt som han skuggade ögonen med handflatan. han ställde upp öronen och slog ett snabbt hårt slag mot skallbasen (alldeles bakom öronen) kaninen blev omedelbart medvetslös/hjärndöd och därefter la han halsen mot ett vedträ och högg av huvudet med yxan. Därefter hängdes kroppen i en pinne som stacks fast i hälsenorna för att blodet skulle rinna ur. Han öppnade buken försiktig och tog ur tarmarna och skar sedan lös skinnet vid hälarna och drog av det som en tröja liksom. Våra kaniner vägdes och blev infrysta hela och tillagades också hela i ugn fyllda med äpplen ,plommon och kryddsalt.
Jag ber om ursäkt om detta stör någon känslig individ men det är användbar fakta.
ps. Ja, jag grät som ett niagarafall varje gång men de smakade lika gott ändå på matbordet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser