Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fårkadaver.......  (läst 7316 gånger)

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
Fårkadaver.......
« skrivet: 29 jul-11 kl 23:16 »
De här fåren har dödats av en varg.  Hur lång tid kan ha gått sedan angreppet?  Någon som vet?

vallhunden

• Västergötland
SV: Fårkadaver.......
« Svar #1 skrivet: 30 jul-11 kl 08:39 »
Någon har så mycket kunskap att den kan säga att det är varg som dödat detta "djur", men inte hur länge sedan :o ???

Kadavret ser ut som ett 1,5-2 veckor sedan det t ex självdött. ;D  Så brukar det se ut i alla fall...Sen tar moder natur hand om det... Räven, grävlingen, insekter, kråkor etc
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 30 jul-11 kl 08:52 »
Hur skulle man kunna se på det där kadavret att det överhuvudtaget har blivit dödat? Ännu mindre troligt att man kan se av vad...

Som vallhund skriver, kan lika gärna vara självdött, sen pickas det rent av alla opportunistiska kadaverätare, rävar, korpar, kråkor, smågnagare, med flera...

Även på ett nydödat djur kan det vara riktigt svårt att se om det är hund eller varg, det är ju faktiskt samma art. Då ska det ju finnas färska spår i närheten som är tydligt varglika (de har större trampyta än hund) och allra helst färsk spillning också, OCH att man vet att det finns varg i närheten... Det är alltid mer troligt att det är hund som gått lös på djuren. Händer ju ganska ofta faktiskt... Min granne blev av med en kanin förra veckan, och inte var det av vargen inte... Det var en setter som blivit hungrig...
//Lina

Anna S

• Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
« Svar #3 skrivet: 30 jul-11 kl 13:21 »
Ja hur vet man att de blivit dödat? Och osf av just varg?
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

Gawotka

• Lappland
« Svar #4 skrivet: 30 jul-11 kl 13:53 »

Det ser ut som att benen hunnit vitna? Då har det antagligen legat sedan gissningsvis förra året.
Vet du själv?

SecretQ

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 30 jul-11 kl 15:38 »
Jag det är redan klart att det är en varg i vårat område ( den har setts ett par hundra meter från vårat hus flera får är rivna endel avlivade några i föruttnelse, och några bara ben rester. Det har stått i tidningar och visats i tv.  Jag bara funderar lite på hur länge den kan ha sprungit här?  Min svärmor snackade om att hon såg en varg i februari men jag trodde henne "så där"  Nu börjar jag kanske tro henne.....
Så att det är en varg det är klart och inte är det JAG som kom fram till det  ;D  utan mer ett proffs som konstaterat det!   

(Jag ska höra med grannen hur länge fåren betat på just den marken som de ligger på)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 30 jul-11 kl 15:40 »
i värmen så försvinner det mesta inom en vecka med hjälp av flugor.. lägg till kråkfåglar och rävar där så e det inte mycket kvar... men om det är relativt färskt kadavret så stinker det lik lång väg..upp till en månad kan det osa. :P.
Fjäderfän och kaniner

SecretQ

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 30 jul-11 kl 15:43 »
i värmen så försvinner det mesta inom en vecka med hjälp av flugor.. lägg till kråkfåglar och rävar där så e det inte mycket kvar... men om det är relativt färskt kadavret så stinker det lik lång väg..upp till en månad kan det osa. :P.

Ja visst det ligger några riktigta stinkare med i ån! men det här som jag la ut bild på va rätt torra och luktfria känndes som det ändå legat ett tag

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #8 skrivet: 30 jul-11 kl 16:15 »
Citera
Även på ett nydödat djur kan det vara riktigt svårt att se om det är hund eller varg, det är ju faktiskt samma art. Då ska det ju finnas färska spår i närheten som är tydligt varglika (de har större trampyta än hund) och allra helst färsk spillning också, OCH att man vet att det finns varg i närheten...

Hund och varg...är det samma art?
Fast trampdynan är större på en varg än på en hund, "fast de är samma art"?
Å så ser man på spillningen, omdet är en varg eller en hund, "fast det är samma art"?

Ursäkta en ynglings undran men jag får inte ihop det där.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

SecretQ

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 30 jul-11 kl 17:52 »
Varg är alla hundars stamfader har jag lärt mig .

Det är VARG som fåren blivit rivna av skadade och ihjälbitna.......

Citat från NT  :  Eftersom det är ställt utom allt tvivel att det rör sig om en varg som orsakat förödelsen så täcker länsstyrelsen förlusterna genom sin speciella ersättning för rovdjursrivna tamdjur.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 30 jul-11 kl 18:05 »
Hund och varg...är det samma art?
Fast trampdynan är större på en varg än på en hund, "fast de är samma art"?
Å så ser man på spillningen, omdet är en varg eller en hund, "fast det är samma art"?

Ursäkta en ynglings undran men jag får inte ihop det där.

Ja, det är samma art, de har samma antal kromosomer och får fertila avkommor.

Vargen har dock större trampyta än någon hundras och större mellanrum mellan trampdynorna, det är ett sätt att se skillnad på varg- och hundspår. Även spillningen kan analyseras (det är skillnad på att äta det dom fångar i naturen och torrfoder, så att säga). Men att se skillnad på en CSW som blir barfad och en äkta varg... vettefn om det går...
//Lina

gernsö

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 30 jul-11 kl 18:11 »
Tar ingen bort de här döda djuren och framförallt saknar ägaren inte sina djur?
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

hustran

« Svar #12 skrivet: 30 jul-11 kl 18:45 »
Jag tror som ngn. annan att de legat länge.Kanske sedan i vintras. Benen vita,ullen ruttnar inte och "doften" försvinner ganska snart.

SecretQ

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 30 jul-11 kl 18:56 »
Jag tror som ngn. annan att de legat länge.Kanske sedan i vintras. Benen vita,ullen ruttnar inte och "doften" försvinner ganska snart.

Ja fast fåren har ju inte varit ute i vintras? 

Själva vargattacken som de kallas för i media så inträffade den förra fredagen och vi hittade dessa skelett i måndags, men i media gick man ut med att det "var ännu en varg attack" men  efter att jag sett dessa benrester så var inte de dödade i fredags  utan för längre sedan. Så jag bara funderade på hur länge den kan ha varit i området, fåren är ju på sk sommarbete så de finns inte där om vintern. Men som jag skrev innan ska jag höra med bonden när han släppte sina får i den hagen.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #14 skrivet: 30 jul-11 kl 20:16 »
Om man tittar under ullen kan man ju se om det legat sen i höstas. Någon som vågar? >:D

Katharina K

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 30 jul-11 kl 21:31 »
Men alltså, hur kan de ligga så länge att det bara är ett skelett kvar och ägaren inte har saknat dom? :'(

SecretQ

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 30 jul-11 kl 21:58 »
Men alltså, hur kan de ligga så länge att det bara är ett skelett kvar och ägaren inte har saknat dom? :'(

Du e inte ensam att undra det......     men han lär visst ha en 400 djur, vilket inte e någon ursäkt tycker jag

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #17 skrivet: 31 jul-11 kl 10:49 »

Vilken är äkta varg?
//Lina

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #18 skrivet: 31 jul-11 kl 11:19 »
Den nerdersta
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #19 skrivet: 31 jul-11 kl 11:26 »
Någon som provat att, dagligen eller veckovis, räkna 400 får? Kanske med lamm hoppande omkring sig?
Nej, jag tänkte väl det. o:)
Vid intagning och utsläpp räknas de nog individ för individ men dess emellan.......... undrar hur det skulle gå till.

Om det varit varg i farten borde det röra sig om fler än ett får, kanske 4-8 stycken. Vid sådan framgång lär ju vargen ha kommit tillbaka med resultat att fler får fått sätta livet till. DÅ blir det lättare att inte missa, än om ett lo tagit ett enstaka djur, eller om det dött av sjukdom.

Dela detta:

* Inloggade just nu

654 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser