Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  nybörjare på surströmming..  (läst 6885 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
nybörjare på surströmming..
« skrivet: 28 jul-11 kl 21:27 »
tänkte att jag skulle prova surströmming för första gången i år...

vilken sort är godast? röda ulven?
hur äts strömmingen? en sill 4-5supar? en flaska eller två??
vad behövs för några tillbehör? bara sprit? vilken vilka sorter?
och hur full är man efter en hel burk strömming? krypandes?

som ni förstår så skämtar jag något..fisken luktar ju inget vidare men ska tydligen smaka bra sägs det...
Fjäderfän och kaniner

tinna.m

• Skåne
SV: nybörjare på surströmming..
« Svar #1 skrivet: 28 jul-11 kl 21:36 »
Mjukt tunnbröd, gräddfil, mosad potatis, hackad lök, rensad suris (orensad är för veteraner och spysugna), rulla ihop och ät. Gillar du inte det så ge fan i det och ät nåt annat. Drick pilsner oavsett!  :D
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 jul-11 kl 21:45 »
Och ät det utomhus om du är nybörjare...

Pippilutt

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 28 jul-11 kl 21:47 »
Dela ett avlångt HÅRT tunnbröd på mitten.
Bred smör på den ena halvan.
Lägg på bitar av rensad surströmming (inte så tätt om du är nybörjare)
Täck med skivad kokt potatis.
Strö på hackad rödlök.
Några strängar gräddfil på det .
Lägg den andra halvan på som lock.

Lägg tummarna under och de andra fingrarna på locket.
Placera båda armbågarna stadigt på bordet och NJUT.

(Snålvattnet rinner när jag skriver detta)
Att arbeta är kul - det har jag sett själv

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #4 skrivet: 28 jul-11 kl 21:55 »
Absolut ingen snaps, förstör dina smaklökar och då är det ingen vits med att äta surströmming. Öl eller sockerdricka är mycket bättre. Ja, sockerdricka, inte någon annan läsk. Jag föredrar hårt tunnbröd men mjukt går i nödfall. Smöra brödet, mosa potatisen med smör också och lägg på. Lägg på rensad strömming, till ett halvt hårt tunnbröd skulle jag inte ta mer än en fisk första avsmakningen då kan det bli en för överväldigande smak. När du har ätit det några gånger vet du hur mycket som passar dig, jag skulle nog ha två på den mackan. Jag gillar lök och gräddfil som avslutning, inte creme fraiche den dödar smaken för mycket. Om man ska ha andra halvan av brödet som lock är en smaksak, jag brukar inte det.
elliha.blogspot.com

kanka

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 28 jul-11 kl 22:01 »
Surströmming kan ätas på många sätt.
Min favorit :Klämma = Hårt ljusugnsbröd, smör, kokt potatis, fördela bitar av strömmingen,
 strö över hackad lök, på med hackad dill och skivade tomater på med ett lock.
Och som pippilutt skrev armbågarna på bordet och NJUT.
Dock skall drycken vara vatten för att inte förstöra smaken.
Kom också ihåg att använda rommen på klämman

Hälsningar från torpet
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

anders50

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 jul-11 kl 22:24 »
Alla tips du fått är bra! Och ingen sprit!!! Öppna burken en bit från bordet och låt den stå en stund och ånga av sig när du är nybörjare, och som Lotta skriver: håll till utomhus! 
Jag föredrar öl eller mjölk.  Jag blev invigd i surströmmingsätandet av snälla Jämtlänningar, de rensade surisarna väl och delade dem i nagelstora bitar (för att det inte skulle bli för mycket i början) och fördelade dem glest på första klämman. Sen när smaken "satt" sig så blev man djärvare och djärvare!

grimbart

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 28 jul-11 kl 23:37 »
surströmmingsdoften är väl rätt okej ändå.. har öppnat burkar med hagelbössan ute i skogen vid flera tillfällen.. men att stoppa i sig rötna saker typ dansk havarti ost och liknande har aldrig varit min grej så det här blir nåt nytt.... nåväl har ni några trix för öppnandet av burken? den är ju som en boll oftast av och jag misstänker att innehållet sprutar ut med högtryck..eller? 
Fjäderfän och kaniner

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 28 jul-11 kl 23:54 »
surströmmingsdoften är väl rätt okej ändå.. har öppnat burkar med hagelbössan ute i skogen vid flera tillfällen.. men att stoppa i sig rötna saker typ dansk havarti ost och liknande har aldrig varit min grej så det här blir nåt nytt.... nåväl har ni några trix för öppnandet av burken? den är ju som en boll oftast av och jag misstänker att innehållet sprutar ut med högtryck..eller?

lätt som en plätt - håll till inuti en plastpåse! :D
ja inte HELA du.. men burken. och händerna. och nåt att öppna med.  :-[

grimbart

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 29 jul-11 kl 00:20 »
lätt som en plätt - håll till inuti en plastpåse! :D
ja inte HELA du.. men burken. och händerna. och nåt att öppna med.  :-[
du är som vanligt mycket klok :)
Fjäderfän och kaniner

tinna.m

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 29 jul-11 kl 00:43 »
Går att öppna i en spann vann me. Hagelbössa är en fin huvudnyckel.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

grimbart

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 29 jul-11 kl 00:49 »
Går att öppna i en spann vann me. Hagelbössa är en fin huvudnyckel.
det vill jag minnas att jag sett..att man öppnar under vatten..
hagelbössa öppnar det mesta ;D
Fjäderfän och kaniner

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #12 skrivet: 29 jul-11 kl 01:13 »
fick ett tips att man ska göra en lökbädd och kägga surströmmingen på över natten så luftr det mesta av doften bort

jag såg inte om någon skrev men äppelmos ska man ha på, inte mycket.
på en rulle tar jag 2 fileer, blir lagom mycket.

men ts räkna med bubblig å gasig mage efteråt men det är väldigt gott, ändå salt och lite annorlunda smak. själv så har jag smakat surströmming 3 gånger och det blir bara godare för var gång. men man får inte tänka på vad lukten påminner om men lukten och smaken är 2 heeelt olika saker, den smakar inte alls som den luktar.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 29 jul-11 kl 07:51 »
fick ett tips att man ska göra en lökbädd och kägga surströmmingen på över natten så luftr det mesta av doften bort

jag såg inte om någon skrev men äppelmos ska man ha på, inte mycket.
på en rulle tar jag 2 fileer, blir lagom mycket.

men ts räkna med bubblig å gasig mage efteråt men det är väldigt gott, ändå salt och lite annorlunda smak. själv så har jag smakat surströmming 3 gånger och det blir bara godare för var gång. men man får inte tänka på vad lukten påminner om men lukten och smaken är 2 heeelt olika saker, den smakar inte alls som den luktar.

äppelmos?
till surströmming?

???

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #14 skrivet: 29 jul-11 kl 08:07 »
Under min tid på Beiersdorf skickade någon på marknadsavdelningen ner en burk surströmming till huvudkontoret i Hamburg, med texten att det var en svensk delikatess, öppna den på kontoret så att alla kan känna aromen.

Så gjordes, och det var icke uppskattat av tyskarna.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #15 skrivet: 29 jul-11 kl 08:45 »
Surströmming är jättegott, antingen som klämma eller serverad på tallrik, med mandelpotatis, rödlök, gärna tärnad slangurka, ättiksgurka är också gott. Gräddfil, gärna dill eller persilja, gräslök funkar också.

Som dryck är vanligt vatten, utan bubblor (som dels inte är bra för syrabalansen i magen, dels gör att man inte känner smakerna så bra) oöverträffat i alla sammanhang, och särskilt till surströmming.

En bukig burk öppnas lämpligen utomhus, annars är lukten inte alls så farlig som många beskriver, och den vädras fort ut.

Surströmming är i sanning en delikatess, köp den hela fisken, inte filéer. Med hel fisk följer den goda rommen, och är man ännu inte van vid surströmming så kan man själv göra filé, annars äter man den hel, eller lämpligen skuren i strimlor om man gör klämma/rulle.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Luvan

• Närke
« Svar #16 skrivet: 29 jul-11 kl 09:53 »
Bra nybörjarråd har det redan blivit i tråden ser jag!  :D

Här kommer några till:

Rund burk?  Välj årets, den är mildare i smaken. Fjolårets inläggning (minst), öppnas utomhus, om man är extra försiktig, knacka hål på burken med hammare å spik, i en hink vatten, så slipper du bli duschad i spadet.

Rädd för smaken (den gudomliga)?
a)Skölj av strömmingen hastigt under kallvattenkranen, låt inte spadet vara kvar i burken, ät utomhus.
b) Tänk dig strömmingen mer som en krydda, lägg små bitar på en rejäl tunnbrödsmacka med tillbehör enl alla tidigare goda råd.
c) Dryck efter behag, men brännvin med måtta, annars skyller du på surströmmingen när du egentligen är bakfull...
d) Köp inte filéer, de smakar bara salt, inte surströmming.

Smaken är som baken - olika inläggningar smakar olika, olika år.
Oskars är min favorit.

Off topic: Mycket rund burk kan användas till rävåtel eller för att vittra in fälla - skjut hål, dra i snöre och dra lämpliga luktstigar. Fast man ska inte leka med maten, sa far min...

Häll inte ut spadet på tomten om du har hundar lösa! Vissa rullar sig i och gnuggar in doften över hela kroppen...  :-X

Dela detta:

* Inloggade just nu

655 gäster, 1 användare
Wes Jr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser