Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför mjölksyrningskrus?  (läst 5530 gånger)

Eir

• Uppland
Varför mjölksyrningskrus?
« skrivet: 28 jul-11 kl 17:46 »
Hejsan!
Jag älskar mjölksyrat, det är min drog. Så nu sitter jag här och funderar på att köpa ett mjölksyrningskrus, men först måste jag veta varför man ska ha ett sånt. Varför inte bara trycka ner allt i burkar på en gång? Och då slipper man ju ösa från kruset till burkar när det är klart också.

Svara snabbt, kålen och bönorna köar!

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
SV: Varför mjölksyrningskrus?
« Svar #1 skrivet: 28 jul-11 kl 18:08 »
Hmm...har egentligen ingen praktisk erfarenhet av syrning, men funderar också på att köpa en sån där kruka.

Vad jag har förstått så har syrningskrusen ett vattenlås. Det gör att gaserna som bildas inuti krukan kan puffa ut samtidigt som syret i luften inte kan komma in. Om du bara gör det direkt i vanliga burkar med lock så kanske trycket blir för högt? Eller så kanske det blir för mycket syre om du kör utan lock, med feljäsning som resultat?

Men det borde finnas någon annan som vet mer exakt hur det funkar.

kurt

« Svar #2 skrivet: 28 jul-11 kl 18:28 »
Vattenlåstet är definitivt bra, dessutom blir det säkrare mjölksyrning om man har större volym. Det är alltså bättre med ett stor kärl i stället för många mindre, det blir stabilare förhållanden.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 28 jul-11 kl 18:33 »
Jag mjölksyrar ofta, och har inget krus. Vanliga burkar med skruvlock går utmärkt. Rengör grönsakerna, dela dem i de bitar ni vill ha, häll på kokt avsvalnat vatten och ca 1/2 tsk salt per liter burk (alltså inte per liter vatten, så det går inte att salta vattnet i förväg, har man grönsaker som packas tätt så krävs lika mycket salt, trots att det inte går i så mycket vatten). Skruva inte på locken, lägg dem bara ovanpå. Ställ burkarna på typ en braspanna eller bricka, det läcker om dem när de jäser. Efter 7-14 dagar i rumstemperatur skruvar man på locket och ställer dem svalt, i t ex jordkällare eller svalskåp. Efter ytterligare några veckor är det tid att provsmaka. Luktar de gott och smakar gott så har de jäst rätt.

Syra hellre på mindre burkar än på stora, när man väl börjat ta av dem så är hållbarheten inte så lång. Förvaras i kylskåp när man öppnat burken. Bör förbrukas inom ca 2-3 v.

Att mjölksyra är plättlätt och mycket gott, det är bara att prova.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Eir

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 28 jul-11 kl 19:53 »
Jag har mjölksyrat morot och vitkål i burkar men det blev inte alls som jag tänkt. Får kanske bli ett kärl ändå. Nu ska jag springa och kolla vad det är för en temperatur i källaren, det hänger nog på det, blir svårt att få plats med 10-literskärl i kylskåpet...

Cauldron

• -
« Svar #5 skrivet: 28 jul-11 kl 19:56 »
Citat från: ieenilorac
Syra hellre på mindre burkar än på stora, när man väl börjat ta av dem så är hållbarheten inte så lång.

Samma här, fast för att jag vill prova flera olika grönsaker, grönsaksblandningar och kryddblandningar samtidigt. Då blir det lite för dyrt och för stora mängder att använda krukor. Annars hade jag gärna haft en kruka.

Znibban

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 07 aug-11 kl 11:34 »
Jag har mjölksyrat morot och vitkål i burkar men det blev inte alls som jag tänkt. Får kanske bli ett kärl ändå. Nu ska jag springa och kolla vad det är för en temperatur i källaren, det hänger nog på det, blir svårt att få plats med 10-literskärl i kylskåpet...
Det är svårt att få plats!  :-\
..men när man har  riktig kruka så har man inga problem med att få allt under ytan - man slipper problem med att det möglar!!
jag har investerat i en 7 liters mjölksyrningskruka efter att ha tampats med "flytproblem" förra året. Det är ju häftigt att kunna ta vara på sina giftfria nyskördade grönsaker och  dessutom öka deras nyttighet och vitaminhalt ;D

Jag har i vassle också.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 07 aug-11 kl 14:23 »
Ett tips är att klippa till en bit plast ur en livsmedelsgodkänd förpackning och lägga det som "lock" på ytan i burken. Med några tandpetare eller annan lämplig distans ser man till att alla grönsaker hålls under ytan.

Jag vill dels ha många olika sorter förvarade, dels vill jag kunna använda av flera sorter samtidigt, utan att det hinner bli dåligt. Då är små burkar bättre. Jag har bara haft ytterst få burkar som blivit misslyckade på något sätt, och då har jag gjort väldigt många burkar. Jag använder aldrig vassle, det är inte samma sorts mjölksyrabakterier. Däremot använder jag ofta ett svartvinbärsblad, det är bra för att snabbt få igång processen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

SurOve

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 31 aug-11 kl 12:42 »
Jag syrar i glasburkar med gummiring och knäpplock. Tycker att det funkar fantastiskt bra. Har köpt ett rejält antal 2-3 liters burkar på ekohallen (finns säkert på fler ställen), ett Italienskt fabrikat som heter Fido tror jag.

Räknar med att de håller väldigt länge så kostnaden per kilo syrat blir låg. Jag gillar att ha ett mindre kärl så att jag kan skörda det som är färdigt även om det är en mindre mängd (det går i 1-2kg i burkarna). I glasburkar kan jag se hur processen går. Behövs inget pillande med vattenlås. Lätta att flytta (har ett par 10 liters krus som jag tycker är astunga att flytta på när de är fulla och dessutom spiller jag ibland ut vattnet i rännan och får in luft i kruset). Har aldrig haft problem med att behöva tynga ner det som hamnar ovanför vattenytan - det verkar inte spela någon roll i burken, det blir bra ändå.

Det går att syra i mindre burkar. Igår tog jag upp en 0,5 liters burk med syrad salvia som jag nu har torkat och mixat för att se hur det blir. Syrad och torkad libbsticka blev jättebra!

På detta vis syrar jag 100kg och mer varje år, i omgångar. Gurka, morötter, squash, kålrabbi, bryt/vaxbönor, alla kok- och bondbönor, kvass, tomat/chili till ketchup, örter inkl basilika till pesto mm, mm.

Jag skulle varmt rekommendera att syra i glasburkar.
Syrar ofta. Surar ibland.

Kavat

• Närke
    • GreenHorse
« Svar #9 skrivet: 31 aug-11 kl 15:24 »
...
Det går att syra i mindre burkar. Igår tog jag upp en 0,5 liters burk med syrad salvia som jag nu har torkat och mixat för att se hur det blir. Syrad och torkad libbsticka blev jättebra!

På detta vis syrar jag 100kg och mer varje år, i omgångar. Gurka, morötter, squash, kålrabbi, bryt/vaxbönor, alla kok- och bondbönor, kvass, tomat/chili till ketchup, örter inkl basilika till pesto mm, mm.

Jag skulle varmt rekommendera att syra i glasburkar.

Intressant!
Varför syrar du och sedan torkar salvia/libsticka? Vad använder du det till?
Påverkar inte syrningen smaken på pesto om du använder syrad basilika, samma med ketchup?

Jag har skörda massor med "gröna blad" förvällt o lagt i frysen. Har retat mig på det där med energiåtgången o att frysen blir full med plastpåsar. Kanske borde jag syrat både asiatiska blad o mangold? Har du (ni) erfarenhet av det, hur blir smaken på "spenatsåsen" av syrade blad?
Det blir ju en himla massa blad som får plats i en honungsburk t ex.

Jag har ett stort konserveringsglas Surte på 4 liter utan lock. Hur använder man ett sådant? Tror inte det har funnits lock till) Det är för stor öppning för att man ska paraffinera...tror jag.

SurOve

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 01 sep-11 kl 23:18 »
Jag syrar kryddor dels för att öka hållbarheten, dels för att ändra smaken, dels för att förkorta torktiden och dels för att jag tror att syrad mat är nyttigare än inte-syrad.

Smaken kan förändras till det bättre eller det sämre, därför testar jag olika grejor och ser vad som händer. Libbstickan tycker jag blev mycket bättre, salvian och oreganon hyfsad.

Basilikan har jag inte torkat utan tar rätt ur burken och gör pesto. Fördelen är att vi har "färsk" basilika hela året om, utan att behöva använda frysen. Smaken blir murrigare och lite annorlunda men helt ok. Jag vill gärna lägga till något syrligt till pesto för att göra den roligare och då löser det sig själv med syrad basilika. Samma med ketchup, recepten innehåller vinäger eller ättika och syrningen löser (delvis) det. I en två-liters burk går det i 1,5-2kg basilika.

Jag skulle inte använda mig av en lock-lös burk med paraffin. Syrningen lever och "andas". Kanske burken plus någon sorts plast och gummiband som lock.

När det gäller bladväxter har jag ingen erfarenhet. Det skulle kunna bli lite grötigt om det står för länge. Rekommendationerna för syrad sommarkål är att äta upp den ganska fort. Prova och hör av dig.
Syrar ofta. Surar ibland.

FruJansson

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 07 sep-11 kl 11:54 »
Handgjorda mjölksyrningskrus med vattenlås kan man köpa här!

www.fagerstakeramik.se

/Sofia

Olav

• jag ger mig inte,promenadstråk skall anläggas där
    • Skåne
    • ola
« Svar #12 skrivet: 31 mar-12 kl 22:45 »
Mjölksyrade grönsaker är gott och nyttigt, efter en faste period är den suverän på att få igång tarmfloran, jag har ej kommit fram til ett krus ännu men härom året hittade jag ett recept som jag annvänt, jag använder en treliters glasburk, gör en sats grönsaker med en volym på cirka 2 liter stoppa ner en passande plast påsa över grönsakerna fyll den med vatten, den öppnar för utgående och stänger för syret Smaklig måltid.OLA   

Kavat

• Närke
    • GreenHorse
« Svar #13 skrivet: 03 apr-12 kl 11:37 »
..en passande plast påsa över grönsakerna fyll den med vatten, den öppnar för utgående och stänger för syret..

Smart! Tack för tipset.

Dela detta:

* Inloggade just nu

609 gäster, 4 användare
Dmslr, skogskälla, mess59, Spruce Recin

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser