Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Balspjut - Hemmabygge-  (läst 4285 gånger)

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
Balspjut - Hemmabygge-
« skrivet: 28 jul-11 kl 06:26 »
Behöver ett balspjut till hösten och vintern och undrar om det är någon här som har byggt ett eget?

Råmaterialen jag har just nu är en gammal harv (som ska slaktas för att byggas om till balspjut) är tanken :p

Så jag har ju anordningen till 3-punkten så 1 långt spjut och ett lite kortare (för att balen inte ska snurra)

Hur långt sak spjutet vara? Mina balar är 120 så jag fungerar på att göra den 100 (åsikter om detta tack)

Åsikter och allmänt prat är välkommet, snart drar jag igång kapen men först måste jag nog köpa en gammal pinnsvets :)

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
SV: Balspjut - Hemmabygge-
« Svar #1 skrivet: 28 jul-11 kl 15:57 »
Ingen som gjort ett själv?

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 28 jul-11 kl 19:23 »
Det svåra är att få ett spjut som verkligen håller, vanliga rör kan du glömma eftersom dom böjer sig och gammla järnspett kan du också glömma för de går av.

Du måste mao ställa väldigt höga krav på materialet i själva "spjutet" och du måste även ställa höga krav på infästningen av spjutet då det lätt blir utmattat.

Annars tror jag nog att det räcker med ett st enmeters spjut, sätter du det ganska mitt i så snurrar inte balen och ett spjut används ju sällan till något precisionsarbete på samma sätt som en grip.

Aqualize

« Svar #3 skrivet: 29 jul-11 kl 20:07 »
Det byggdes ett spjut när jag var yngre, det var för frontlastaren (ålö Quicke, rörlastare). Jag minns att första försöket blev misslyckat genom att spjutet vek sig. Efter ombyggnad med stål från någon bakaxel, härdat antar jag, 5-7 centimeter i diameter, så höll det. Har bara använts för höbalar, inte ensilage.

Vad är det från en gammal harv du tänkt använda? Trepunktsfästet eller mer?

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 29 jul-11 kl 20:14 »
Om man bygger ett spjut för trepunkten, så är det ju viktigt att man tänker till lite och gör infästningen för hydraularmarna så lågt som möjligt. Gärna så man får ha spjutet stående på en pall när det inte används. Det är ju alltid en fördel att kunna lyfta balen högt, i synnerhet framåt hösten när man kanske vadar fram i djupa hjulspår.

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser