Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grisar till slakt, hur är färden??  (läst 25359 gånger)

Sussilo

• Gäst
SV: Grisar till slakt, hur är färden??
« Svar #60 skrivet: 04 aug-11 kl 11:26 »
Ang. filmsnutten så förstår inte jag vad som var så obehagligt. Det rinner blod ur slaktade djur, både konventinellt uppfödda och Krav-uppfödda och vilt och så är det. Att man på ett stort slakteri gör det rationellt är inget jag tycker man ska varna för.

Att all slakt är förenat med blod vet de flesta om. Upplevelser och tolkningar av bilder ligger hos betraktaren och vi upplever och tolkar olika. Därav min varning för bilderna. Man kan välja att ta den till sig eller att inte bry sig om den.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #61 skrivet: 04 aug-11 kl 11:40 »
Ja, de flesta av bilderna var ju på redan döda djur.  Men hur de behandlas medan de lever, det är mycket en kostnadsfråga!  Och slakterierna vill inte gärna kosta på just det, antagligen - för att konsumenterna inte vet att det är värt att efterfråga.

Alltså gör jag det helst själv.  Då vet jag att jag har hela dagen på mig med det levande djuret.  Om så behövs.

(Och den dumma regeln att inte kunna ta ut djuret levande om det väl har kommit in i lokalen, den struntar jag i när jag gör det själv.  Vad ska den regeln vara till, om inte för att plåga djur?)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

gernsö

• Skåne
« Svar #62 skrivet: 04 aug-11 kl 15:07 »
Det stod i en bok om hur olika djur hade det i olika länder, ska se om jag kan hitta den, lånade den på biblioteket för länge sedan, har inget minne av vad den  hette eller så, men ska försöka komma på det.....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

gernsö

• Skåne
« Svar #63 skrivet: 04 aug-11 kl 16:17 »
Det där var inte lätt,  men jag tror att jag hittade den

Europa och djuren : om Sverige, EG och maten / Marit Paulsen (text) ; Sture Andersson (foto) ; förord: Astrid Lindgren
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.

Tännlappen

• -
« Svar #64 skrivet: 04 aug-11 kl 18:18 »
Äckligheterna bara radas upp,ger väl även Grisarna blod och fetter från sig själva som mat :o .Här en länk till en snubbe som tänker på djuren trots att han slaktar och äter Gris.Kastrerar inga Grisar,naturligtvis föder han upp dom på näringsrika vegetabilier.
http://www.tankekraft.nu/artikel7.htm

Charlotte

• -
« Svar #65 skrivet: 04 aug-11 kl 18:29 »
Äckligheterna bara radas upp,ger väl även Grisarna blod och fetter från sig själva som mat :o .Här en länk till en snubbe som tänker på djuren trots att han slaktar och äter Gris.Kastrerar inga Grisar,naturligtvis föder han upp dom på näringsrika vegetabilier.
http://www.tankekraft.nu/artikel7.htm

Det äckliga du ser i bildspelet händer lika fullt på hans gård...
Grisarna avlivas, dom blöder, dom skållas, deras inälvor tas ur osv.
Jag förstår inte riktigt varför man förfasas över vad som händer med redan DÖDA djur ???
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Tännlappen

• -
« Svar #66 skrivet: 04 aug-11 kl 18:56 »
Det äckliga du ser i bildspelet händer lika fullt på hans gård...
Grisarna avlivas, dom blöder, dom skållas, deras inälvor tas ur osv.
Jag förstår inte riktigt varför man förfasas över vad som händer med redan DÖDA djur ???
Avtrubbad? Såg du inte deras ögon? Snubben som jag länkade till har helt avskilt dödandet från slaktandet så inte Grisen ska känna någon dödslukt. Minns även ett tv-program om Hajar man skar av fenorna på och dumpade dom sedan levande tillbaks i havet,såg blicken på en Haj innan den dumpades,glömmer man inte så lätt.

Per Gynt

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 04 aug-11 kl 19:38 »

Men det har väl ingen gjort på denna tråd  ??? Det är väl bilderna på de ennu levande djuren som vi reagerat på, deres blickar......

Charlotte

• -
« Svar #68 skrivet: 04 aug-11 kl 19:43 »
Avtrubbad? Såg du inte deras ögon? Snubben som jag länkade till har helt avskilt dödandet från slaktandet så inte Grisen ska känna någon dödslukt. Minns även ett tv-program om Hajar man skar av fenorna på och dumpade dom sedan levande tillbaks i havet,såg blicken på en Haj innan den dumpades,glömmer man inte så lätt.
Nu handlade väl inte tråden om hajar ??? Men visst förekommer det många grymheter i världen :'(
 Visst såg jag deras ögon, men ge dig ut och studera djur istället för att sitta så mycket framför datorn ;) så ser du att det förekommer en hel massa uttryck i djurens ögon under en dag... I bildspelet har man valt att fokusera på stoora ögon som tolkas som olyckliga ihopklippt med blodiga bilder och slaktstämplar, allt för att det ska framställas som ett koncentrationsläger (som du beskriver det).
Jag är inte ett dugg avtrubbad, tycker det är riktigt jobbigt när det är dags för slakt, men det är en naturlig följd av djuruppfödning och jag vet att de djur jag fött upp har haft ett bra liv innan sin döden och det är viktigast för mig...
Ser du någonstans i filmen att man slaktar i närheten av avlivningen?
Eller menar du att grisarna avlivas "i grupp"? Jag vet egentligen inte vad som är mest traumatiskt för ett flockdjur: Att se en artfrände segna ihop eller att skiljas från gruppen för att avlivas ensam, vet inte om det finns någon forskning på det?
Dock vet jag att det där med dödlukt är överdrivet (jag var själv helt övertygad om att det var otäckt för tex en häst att åka på slakt och har därför avlivat mina gamla hästar hemma) min husdjurslärare berättade om försök som gjorts med hästar som fått nosa på döda flockkamrater, stressen ökade INTE (tvärtom vad jag alltid trott), forskarna trodde att det beror på att bytesdjur känner att ett djur redan är dött och att de därför har större chans att klara sig den här dagen...
 Däremot är det ju stressande för djur som inte är resvana att åka till slakteriet och komma till en helt ny plats. Min lärare berättade om resvana travare som glatt kliver in i slakteriet i tron att det bara är ett nytt gäststall på en ny travbana.
Idealet vore att det skulle finnas mobila slakterier för icke resvana djur, men än så länge är det inte realistiskt, tyvärr...

« Senast ändrad: 04 aug-11 kl 19:46 av Charlotte »
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

gernsö

• Skåne
« Svar #69 skrivet: 04 aug-11 kl 21:03 »
jag vet att vissa slakterier slaktar flera får åt gången, alltså går in i en box och bultar typ 6-10 får och skär sedan, för att det är mer traumatiskt att dela dem och göra det en och en

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #70 skrivet: 04 aug-11 kl 21:32 »
Jag sköt mina får med bultpistolen i foderhäcken, de andra får tittade inte ens upp och fortsatte äta sitt korn, fåret jag sköt visste aldrig vad som hände förrann det var för sent.

Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Trollmor

• -
« Svar #71 skrivet: 04 aug-11 kl 22:49 »
Jag vet inget annat djurslag som liknar får i det avseendet.  Alla andra djurslag som jag har blivit bekant med har reagerat om någon blir skjuten mitt i flocken.  De flesta har till och med reagerat mycket kraftigt.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #72 skrivet: 04 aug-11 kl 22:51 »
Jag vet inget annat djurslag som liknar får i det avseendet.  Alla andra djurslag som jag har blivit bekant med har reagerat om någon blir skjuten mitt i flocken.  De flesta har till och med reagerat mycket kraftigt.

Det håller jag inte med om. Jag har sett samma princip med kor och det fungerar också mycket smidigt. Jag har dock ingen traktor och då är det ett förbannat bök att få kossan från foderbordet till slaktplatsen med en skottkärra.

Qiz

• Västergötland
« Svar #73 skrivet: 04 aug-11 kl 23:02 »
Håller inte med!
Grisar fungerar precis så! Ingen nämnvärd reaktion på de övriga i hagen när en/flera blir skjutna.
Zandra

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 04 aug-11 kl 23:14 »
Det där var inte lätt,  men jag tror att jag hittade den

Europa och djuren : om Sverige, EG och maten / Marit Paulsen (text) ; Sture Andersson (foto) ; förord: Astrid Lindgren

En bok med förord av Astrid Lindgren måste handla om djurhållning som den såg ut för minst tio år sedan.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #75 skrivet: 04 aug-11 kl 23:15 »
En bok med förord av Astrid Lindgren måste handla om djurhållning som den såg ut för minst tio år sedan.
och Marit Paulsen har ju inte direkt varit nån objektiv debattör som har farit med sanning hela tiden.

Trollmor

• -
« Svar #76 skrivet: 04 aug-11 kl 23:17 »
Åkej så bra med kor och grisar.  Min främsta erfarenhet är getter, och på dem går det INTE bra!

Boken Europa och djuren skrevs väl innan Marit Paulsen blev så konstig?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #77 skrivet: 04 aug-11 kl 23:19 »
Boken Europa och djuren skrevs väl innan Marit Paulsen blev så konstig?

Hon har väl alltid varit konstigt?

Qiz

• Västergötland
« Svar #78 skrivet: 04 aug-11 kl 23:20 »

;D ;D ;D ;D
Zandra

Charlotte

• -
« Svar #79 skrivet: 04 aug-11 kl 23:21 »
Äsch, du hann före mig ;D ;D ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

632 gäster, 1 användare
PLund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser