Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grisar till slakt, hur är färden??  (läst 25361 gånger)

sydtobak

• Skogstorpare
SV: Grisar till slakt, hur är färden??
« Svar #40 skrivet: 02 aug-11 kl 22:03 »
tur att det finns vildsvin så man framöver kan äta djur som levat i frihet tills de somnar in och hamnar på tallriken...
Bara de håller sig väck från mitt trädgårdsland så!!!
Min bästa ägodel är min vedspis!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #41 skrivet: 02 aug-11 kl 22:29 »
Transporterna sker ändå ute bland vanligt folk.  Vad som sker inom slakteriernas stängda grindar får vi sällan veta.  Jag var på en livdjursauktion en gång i ett slakteris lokaler.  En ko ville inte gå in mellan två (troligen främmande) kor, och där kom en karl med en lång läderpiska, som han pucklade på kossan med.  Hon flydde upp i det bås där hon skulle vänta på att bli såld.

Jag tänkte "Jaha, och detta gör han i full dagsljus med allmänheten som åskådare.  Undras, vad han gör när ingen ser på."

Så även jag äter helst kött från "djur jag känner"!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #42 skrivet: 02 aug-11 kl 22:30 »
Transporterna sker ändå ute bland vanligt folk.  Vad som sker inom slakteriernas stängda grindar får vi sällan veta.  Jag var på en livdjursauktion en gång i ett slakteris lokaler.  En ko ville inte gå in mellan två (troligen främmande) kor, och där kom en karl med en lång läderpiska, som han pucklade på kossan med.  Hon flydde upp i det bås där hon skulle vänta på att bli såld.

Jag tänkte "Jaha, och detta gör han i full dagsljus med allmänheten som åskådare.  Undras, vad han gör när ingen ser på."

Så även jag äter helst kött från "djur jag känner"!

Ja, där är även jag rätt oroligt, mest på det som händer innan och efter transporten.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Existens?

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 02 aug-11 kl 23:08 »

Ja.

Det som däremot upprör mig just nu är att sånna här saker aldrig SKIRV om eller tas upp! Menar man på allvar att scan försämrat vilkåren för djuren eller är det bara ett åkeri som är grinig för att de blivit av med ett viktigt avtal som skapar rykten om skrotbilar och liknande?

OM det är så att Scan nu byter avtal för att skapa billigare - men mindre humana - transporter borde folk skrika rätt ut.

Själv vet jag ju inte om det är sant så jag är tyst tills jag fått det bekräftat.

Här har du SLS version ( sls är inköpsbolaget som förser Scan med djur )

http://www.scan.se/aciro/bilddb/ObjektVisa.asp?Sprak=1&Sidnummer=YutvKIDINt0KNhzGp5XI6ZgpX40IMRQH7R9Ip0MON9oEJOLIfoVRRGui9NVI

Det är många fina ord för en sak : Att spara pengar. Vem tror du det går ut över?

Rapporterna har sen kommit från bönder efter att åkerier bytts ut, att det kommer gamla skrotbilar och hämtar djur.

kackelägare

• Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
« Svar #44 skrivet: 03 aug-11 kl 14:44 »
Det stod något om kött på bilen och de var mörkta rejält med lila färg och de var fullväxta. Vart trycker man in 2 fulla släp med fullväxta grisar om det inte är till slakt? Skjutsar man runt stackarna flera gånger till olika ställen innan de ska slaktas så att de får en sådan här vansinnes färd flera gånger i sitt liv? Har ju varit med och flyttat kor men inte har de packats så. Det är svårt att beskriva hur det här var men det var total kaos. De försökte ta sig ut och det ångade om bilen av värmen. Ska jag äta griskött igen så måstej ag nog allt få se en lugn transport först. Jag tappade allt förtroende.

Jag har ju inte varit med och sett hur transporten gått till...
Men jag undrar hur TS kan veta att det var en slakttransport?
Jag säljer mina tjurkalvar och en del kvigkalvar till liv och dom hämtas av samma bilar som hämtar slaktdjuren, fungerar det inte på samma sätt med grisar?
Jag vet ju inte hur det är på grissidan men jag upplever att djurtransporterna har blivit så mycket bättre numera, lugnare förare utan dom förhatliga elfösarna som användes förut och bilarna är rena och fräscha med nytt spån i varje avdelning, även om jag fattar att dom inte är lika rena när djuren kommer fram, det är ju helt naturligt.
Vi har skickat nöt och lamm med flera olika chaufförer dom senaste åren och jag känner faktiskt ingen oror för att dom skulle må sämre när dom åker slaktbil än vad dom gör när vi transporterar dom till avlägsna beten här hemma.
Mvh
Charlotte
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

Luff

• Västergötland
« Svar #45 skrivet: 03 aug-11 kl 16:43 »
Inte för att försvara det du sett - det verkar vara en mycket dålig transport av djur oavsett ändstation men Suggpooler kör runt fullvuxna grisar.
Suggorna står på station - blir betäckta. Åker sen till bonden och grisar. Efter avvänjning åker suggan tillbaka till stationen igen. Och sen börjar proceduren igen. Inte ett drömliv för en gris.
//Luff

gernsö

• Skåne
« Svar #46 skrivet: 03 aug-11 kl 17:29 »
och det är många gånger samma lastbilar som transporterar dem mellan gårdar som det är de till slakteriet
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Sussilo

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 03 aug-11 kl 18:25 »
Vad som sker inom slakteriernas stängda grindar får vi sällan veta. 

Men ibland. Som i denna fotoserie t.ex. VARNING till er som inte tål att se blod och slaktkroppar! Den lilla mängd kött jag äter numera kommer från vilt eller hemproducerat/slaktat.

http://www.wallsofglass.se/

Ja, jag vet, väldans OT.
« Senast ändrad: 03 aug-11 kl 18:30 av Sussilo »

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #48 skrivet: 03 aug-11 kl 19:04 »
Men ibland. Som i denna fotoserie t.ex. VARNING till er som inte tål att se blod och slaktkroppar! Den lilla mängd kött jag äter numera kommer från vilt eller hemproducerat/slaktat.

Ja, jag vet, väldans OT.
blod är det mer eller mindre vid all slakt.. jag tycker det är läskigare med djurens tomma men mänskliga blickar när de inväntar slakten..det är kusligt..  inget man ser när man jagar vilt kött som stillsamt betar....
Fjäderfän och kaniner

Sussilo

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 03 aug-11 kl 19:09 »
.. jag tycker det är läskigare med djurens tomma men mänskliga blickar när de inväntar slakten..det är kusligt..  inget man ser när man jagar vilt kött som stillsamt betar....

Håller fullständigt med dig!

gernsö

• Skåne
« Svar #50 skrivet: 03 aug-11 kl 21:57 »
tack för att du delade med dig, det där var intressanta bilder....... men ögonen sa mycket mera än man ville......
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #51 skrivet: 03 aug-11 kl 22:24 »
blod är det mer eller mindre vid all slakt.. jag tycker det är läskigare med djurens tomma men mänskliga blickar när de inväntar slakten..det är kusligt..  inget man ser när man jagar vilt kött som stillsamt betar....

stillsamt betar tills den blir skjuten av en jägare som siktar lite snett (för det är ju inte alltid djuret dör direkt) och sedan blir jagad av hundar som skäller och vrålar. och om djuret blir skjutet med bult dör det väll direkt medans lungskott tar det tid innan det dör av och jag känner inte många jägare som skjutit i skallen så djuret dött direkt

så glorifiera inte viltjakt mot vanlig slakt för det går ganska jämt ut vid själva dödandeögonblicket i mina ögon bara det är ett slakteri som gör somd et ska. sedan så LEVER ju viltet ett bra liv ute i skogen, bara det inte haft svält år eller fått stå ut med annat ute i det vilda som husdjur slipper. medans djur som växer upp i en slaktstall i mindre boxar har ett sämre liv i jämförelse. men tycker jag att det är dåligt, nja man måste ju se på att det alltid kommer finnas folk som vill köpa billigt kött och då jag själv är dotter till en or som haft slaktstallar och få grisar hade så bra som hennes grisar =) grisarna träffade henne mer än vi ungar gjorde då hon låg inne i boxen med suggans om skulle grisa på natten i omgångar. och jag känner flera som vurnar lika mycket för sina grisar och som har slaktsvin.
sedan tycker jag själv att det är värt dom extra pengarna att lägga på att köpa kött från grisar som gått ute och bökat i det fria. men dom som vill ha billigt kött ser det inte så och skulle vi i sverige förbjuda alla skatsvinsstallar skulle affärerna importera kött från utlandet och där har dom andra mindre restruktiva lagar vid hanteringen så jag tror att det skulle bara se till att fler grisar hade det från ok till sämre.

och ang att grisr låter vid transport, låter inte grisar nästan jämt. kan just nu höra grisarna gå och snacka med varandra utanför vårt fönster. och så fort vi flyttar dom till en annan hage låter det en massa och det kan jag ju inte kalla dåligt för grisarna att få ny härlig jord att böka i =)
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Tännlappen

• -
« Svar #52 skrivet: 03 aug-11 kl 22:34 »

Ja, jag vet, väldans OT.
Som bilder man sett från utrotningsläger i Tyskland  :o  :o  :o . Som sagt vidrigt  :o .

Jimmy_C

• Småland
« Svar #53 skrivet: 03 aug-11 kl 22:37 »
Till er som köper danskt kött må era tungor trilla av och för evigt hemsökas av onda andar

9 miljoner om året , 25000 grisar om dagen dör helt i onödan och dessutom dom övriga som föds upp ser bara solen om dom har tur i slaktbilen.

Så när ni köper kött köp svenskt och helst direkt av bonden som slaktar hemma eller ett lokalt slakteri där man har lite respekt för djuren
http://svt.se/2.22584/1.2283072/var_fjarde_dansk_gris_dor_fore_slakt?lid=senasteNytt_1764882&lpos=rubrik_2283072

Per Gynt

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 03 aug-11 kl 23:33 »
Som bilder man sett från utrotningsläger i Tyskland  :o  :o  :o . Som sagt vidrigt  :o .

Fullständigt! Kommer att ta tid att bli kvitt en del av dessa bilder ur hjärnan.

Hoppas att många läser den där artikeln Jimmy_C .

Nedley

• Västergötland
« Svar #55 skrivet: 04 aug-11 kl 00:18 »
Ang. biltransporten så kan det mycket väl vara grisar på väg till eller från sugg pool som någon nämt innan och då är det verkligen inte konstigt att de skriker. Grisar gör upp en rangordning och kan vara rejält tuffa mot varandra! Att blanda grupper innebär i stort sett alltid bråk och det räcker med att ta in nya suggor UTAN att de kommer åt varandra - det räcker med att de känner lukten av "ny-i-gruppen".

Ang. filmsnutten så förstår inte jag vad som var så obehagligt. Det rinner blod ur slaktade djur, både konventinellt uppfödda och Krav-uppfödda och vilt och så är det. Att man på ett stort slakteri gör det rationellt är inget jag tycker man ska varna för.

Både bönder, djurtransporter och slakterier har så mycket regler och förordningar och ögon på sig så det är otroligt i detta land. Men gå gärna utanför sveriges gränser och titta - då försvarar jag inte djurhållningen men klaga inte på den svenska djurhållningen!

Till slut är det konsumenten som bestämmer - betalar ni priset så kan ni få djur uppfödda som på Hilton!

Eva-Lisa

• Älskar att drömma
    • Småland
« Svar #56 skrivet: 04 aug-11 kl 08:37 »
Bra sagt Needly

Qiz

• Västergötland
« Svar #57 skrivet: 04 aug-11 kl 09:07 »
Ang. biltransporten så kan det mycket väl vara grisar på väg till eller från sugg pool som någon nämt innan och då är det verkligen inte konstigt att de skriker. Grisar gör upp en rangordning och kan vara rejält tuffa mot varandra! Att blanda grupper innebär i stort sett alltid bråk och det räcker med att ta in nya suggor UTAN att de kommer åt varandra - det räcker med att de känner lukten av "ny-i-gruppen".

Ang. filmsnutten så förstår inte jag vad som var så obehagligt. Det rinner blod ur slaktade djur, både konventinellt uppfödda och Krav-uppfödda och vilt och så är det. Att man på ett stort slakteri gör det rationellt är inget jag tycker man ska varna för.

Både bönder, djurtransporter och slakterier har så mycket regler och förordningar och ögon på sig så det är otroligt i detta land. Men gå gärna utanför sveriges gränser och titta - då försvarar jag inte djurhållningen men klaga inte på den svenska djurhållningen!

Till slut är det konsumenten som bestämmer - betalar ni priset så kan ni få djur uppfödda som på Hilton!
Kunde inte skrivit det bättre själv!  :)
Har jobbat med grisar i många år och bla just nu i en satellit. Kan bara intyga att vartenda ord ovan stämmer. Det är ju inte för inte uttrycket: " skriker som en stucken gris" har uppstått. De skriker friskt även utan att vara stungna.  ;D
Inga nöt, svin eller får jag varit med om att lasta har blivit illa behandlade.
Hiltongrisar vore nåt.  ;D  Många blir chockade över kastreringen, boxsystem och annat men mitt motargument är (tro för den sakens skull inte att jag njuter av kastreringen, den är ett nödvändigt ont i dagsläget) att man som konsument får se till att hålla sig informerad om produkterna man konsumerar och att det rimmar väldigt dåligt att gnälla över kg-priset på just kött och sen skrika högt när inte djuren bor på Hilton eller blir inlagda på privatklinik vid åkommor/ingrepp.
Slakta utan blod vore oerhört intressant.  ::)
/Zandra

gernsö

• Skåne
« Svar #58 skrivet: 04 aug-11 kl 10:50 »
Till er som köper danskt kött må era tungor trilla av och för evigt hemsökas av onda andar

9 miljoner om året , 25000 grisar om dagen dör helt i onödan och dessutom dom övriga som föds upp ser bara solen om dom har tur i slaktbilen.

Så när ni köper kött köp svenskt och helst direkt av bonden som slaktar hemma eller ett lokalt slakteri där man har lite respekt för djuren
http://svt.se/2.22584/1.2283072/var_fjarde_dansk_gris_dor_fore_slakt?lid=senasteNytt_1764882&lpos=rubrik_2283072

läste någonstans att danska grisar har ljus 2X20 minuter om dagen och att de sprutas med valium innan de körs till slakteriet för att inte dö av hjärtproblem på väg dit då den levt mörkt och bli mycket stressade då de kommer ut i "verkligheten" för första gången.... så även om sverige inte är perfekt så är det mycket bättre än andra  länder.

Existens?

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 04 aug-11 kl 11:10 »
läste någonstans att danska grisar har ljus 2X20 minuter om dagen och att de sprutas med valium innan de körs till slakteriet för att inte dö av hjärtproblem på väg dit då den levt mörkt och bli mycket stressade då de kommer ut i "verkligheten" för första gången.... så även om sverige inte är perfekt så är det mycket bättre än andra  länder.

Det där låter iofs som en skröna.. Ljus får dom antagligen när foderautomaterna går igång, så är det även i sverige..men dom går ju igång betydligt oftare än 2 gg/dygn. Dock har vi ju lag om fönster på stallarna.
Och varför i all världen skulle nån göra sig besväret att spruta fullvuxna slaktsvin med valium??

Och detta är absolut inget försvar för dansk svinproduktiuon, som jag tycker är urusel..men lite får man nog sålla i uppgifterna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

636 gäster, 1 användare
PLund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser