Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ehec, får och barn?  (läst 3974 gånger)

johami

• -
ehec, får och barn?
« skrivet: 31 aug-06 kl 20:33 »
Hello!

Läste i tidningen att det varit några smittfall av ehec och får.

Vi har två tackor som går i en hage, den ena tackan är lite sällskaplig och gillar kli på pannan/under hakan - även av barnen.

Generellt försöker vi få barnen att tvätta händerna efter att ha varit ute hos djuren.

Vad är era åsikter och tankar kring detta?

Det stod i artikeln (sydsvenskan 30/8) att handtvätt räcker och att undvika mun-mot-mun-kontakt (  :P ) med fåren bör undvikas - dvs inga fårpussar  :-\

//Johan

Anna.D

Re:ehec, får och barn?
« Svar #1 skrivet: 01 sep-06 kl 08:08 »
Jag är alltid noga med att barnen och vi  tvätter händerna när vi varit ute hos fåren och alla djuren för den delen.Man kan inte gå och vara rädd att man ska bli sjuk för att man har djur.det är så myckte annat hemskt som kan hända här i världen,så tänker jag :)/Anna

Lili

• Åsenfår och ullhantverk
« Svar #2 skrivet: 01 sep-06 kl 15:03 »
Vad är ehec? Kan vuxna också få det?

johami

• -
« Svar #3 skrivet: 01 sep-06 kl 15:18 »
Ngn variant av kolibakterie. Sannolikt generellt smittsamt men då det går via mun-mun och barn tenderar att fingra mer både här och där ligger väl de i större riskzon.

29/8 barn som smittats: http://sydsvenskan.se/skane/article180893.ece
27/7 vuxna och barn som smittats: http://sydsvenskan.se/skane/article174533.ece

Det finns flera artiklar, men ni får söka själv, jag vill inte sprida onödig (?) oro...  :-X

Håller med dig Anna om att man inte behöver bli hysterisk - lite lustigt att det kommit så koncentrerat bara. Eller så är det tidningen/sds som nosat upp ngt och fokuserar  ???

Henning

« Svar #4 skrivet: 08 sep-06 kl 13:13 »
Hej,
Lite bättre information om ehec än vad som står i tidningarna kan man hitta på SVA:s hemsida.

http://www.sva.se/dok/736.html

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #5 skrivet: 20 sep-06 kl 11:23 »
Jag tror att är man van vid djuren så har man imunitet mot smittorna som finns i den omgivningen...

Vi har ju kor, får grisar, höns osv.. hund o katt..

Barnen har alltid hjälp till i lagårn... de var med redan när de satt i barn vagnen...

Jag tycker att vi är nog ganska friska mot mina svägerska o hennes familj som bor i stan..

DEtta tror jag beror på att lite skit är bara nyttigt.. vårat emunförsvar är nog på topp..

Men naturligt vis skall man tvätta händerna när man varit i lagårn...,
Har man mjölkkor så gör man inget annat än tvättar stövlar och händer ....:-))

Men visst skall man vara lite försiktig om djuren tex har munexem, ringorm, eller dyligt... det smittar ju människor också...
men det är ju inga livsfarliga sjukdomar....

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #6 skrivet: 20 sep-06 kl 11:26 »
Själv är jag mer rätt för dem som varit på sol semester medelhavet eller dyl...och kanske kommer hem med salmonella eller dyl...

I vår skola var det en personal som hade fått med sig detta hem...
hon fick rådet av läkaren att jobba ändå?!!!

Om mina barn fått smittan och tagit den med hem så kanske vi fått slakta ut alla djuren!!!!
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #7 skrivet: 20 sep-06 kl 12:23 »

I vår skola var det en personal som hade fått med sig detta hem...
hon fick rådet av läkaren att jobba ändå?!!!

Om mina barn fått smittan och tagit den med hem så kanske vi fått slakta ut alla djuren!!!!

Vad var det för nöt till läkare?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

LångeMicke

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 20 sep-06 kl 18:09 »
Risken för smitta av Salmonella eller Camphylobacter från person till person är minimal. Som smittad får man dessutom en liten informationsbroschyr om smittoförebyggande åtgärder. Jag tycker inte det är något konstigt att någon med lindrig Salmonella jobbar ändå!
Många svalor lever för övrigt inne i våra ladugårdar med smitta utan att smitta tamdjuren.

Men...
Hur många djurägare köper billig importerad kyckling och hanterar denna hemma? Hushållsavfallet från detta är en betydligt större risk anser jag!

//Mikael
Håller Fjällnära kor, Svärdsjöfår, Ölandsgäss, Myskankor, Åsbohöns och har några kupor med nordiska bin i åkerkanten.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #9 skrivet: 21 sep-06 kl 14:03 »
Risken för smitta av Salmonella eller Camphylobacter från person till person är minimal. Som smittad får man dessutom en liten informationsbroschyr om smittoförebyggande åtgärder. Jag tycker inte det är något konstigt att någon med lindrig Salmonella jobbar ändå!
Många svalor lever för övrigt inne i våra ladugårdar med smitta utan att smitta tamdjuren.

Men...
Hur många djurägare köper billig importerad kyckling och hanterar denna hemma? Hushållsavfallet från detta är en betydligt större risk anser jag!

//Mikael

Det är ju sant men, lite beroende på vad man jobbar med. Hade en kompis som jobbar som servitris. Hon fick salmonella på en utlandsresa och fick inte komma tillbaka förrän testerna inte visade någonting. Det tog nästan ett halvår. Sen är det ju helt rätt med den "billiga" kycklingen. Salmonellarisken med den är en av anledningarna till att jag bara köper svensk kyckling.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #10 skrivet: 27 dec-06 kl 09:03 »
Läste i tidningen att det varit några smittfall av ehec och får.

mun-mot-mun-kontakt (  :P ) med fåren bör undvikas - dvs inga fårpussar  :-\
//Johan

Grönsaksätare mest utsatta för ehec.

Nu avslöjas att grönsaksätare är en betydligt mer utsatt riskgrupp
än köttätare.

Kött kontrolleras mycket noga på slakterierna. Där är risken minimal. Men grönsaker kontrolleras inte alls.
]http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,943429,00.html
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser