Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ska jag sköta om mina körsbärsträd?  (läst 5365 gånger)

Wierga

• Gäst
Hur ska jag sköta om mina körsbärsträd?
« skrivet: 25 jul-11 kl 13:03 »
Har precis flyttat till ett gammalt torp med en uppvuxen och väldigt vildvuxen trädgård. Här finns det ett stort antal fruktträd. De flesta gamla och förvuxna, äppelträden ska beskäras så fort som möjligt, päronträdet är gigantiskt, kan det också beskäras? Och så körsbärsträden, de är ännu större än päronträdet och ger enorma mängder bär, men alla utom räckhåll från oss på marken...

Har läst i andra trådar här att man helst inte ska beskära körsbärsträd så de stora får väl stå och ge mat åt fåglarna, men de har ynglat av sig ganska rejält och överallt finns buskstora plantor med bra plockhöjd. Kan man på något sätt försöka hålla de små lägre och plockvänliga eller är det bara att låta naturen ha sin gång och plocka tills man helt enkelt inte når längre? :P

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Hur ska jag sköta om mina körsbärsträd?
« Svar #1 skrivet: 25 jul-11 kl 13:17 »
Du kan ju spaljera körsbärsbuskarna, det är inte vanligt, men det går.

Wierga

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 jul-11 kl 13:25 »
Hur gör man då? Jag är lite ny på det här med träd :)

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #3 skrivet: 25 jul-11 kl 13:39 »
Du ska göra trädet tvådimisionellt. Vissa grenar är mjuka och går att böja på plats mot en vägg eller en spalje. Andra får man ta bort. Vilken form du väljer är en smaksak, men lättast är nog en solfjäder form, men det är bara fantasin och grenarnas böjlighet som sätter gränser.

Här har du några former: http://stocksundgarden.blogspot.com/2010/08/spaljerade-trad-och-landsvag-retrotrend.html

Såg att du bodde i uppland, får man fråga var och om en av körsbärsplantorna kan få flytta till mitt torp? ;)

Vitis

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 25 jul-11 kl 14:10 »
Har precis flyttat till ett gammalt torp med en uppvuxen och väldigt vildvuxen trädgård. Här finns det ett stort antal fruktträd. De flesta gamla och förvuxna, äppelträden ska beskäras så fort som möjligt, päronträdet är gigantiskt, kan det också beskäras? Och så körsbärsträden, de är ännu större än päronträdet och ger enorma mängder bär, men alla utom räckhåll från oss på marken...

Har läst i andra trådar här att man helst inte ska beskära körsbärsträd så de stora får väl stå och ge mat åt fåglarna, men de har ynglat av sig ganska rejält och överallt finns buskstora plantor med bra plockhöjd. Kan man på något sätt försöka hålla de små lägre och plockvänliga eller är det bara att låta naturen ha sin gång och plocka tills man helt enkelt inte når längre? :P

På de nya körsbärsträden, får du bra bär på dem?

Våra körsbärsträd ynglar också av sig flitigt med hjälp av koltrastarna men det blir inga bär på dem. Vi klipper bort de träden/buskarna/slyet och ger som godis till kaninerna istället.

Tråkigt när träden ger frukt utom räckhåll, samma med 90% av våra körsbär, dom går till fåglarna som iofs. verkar nöjda. Å så är det ju vackra träd!  :)

Wierga

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 25 jul-11 kl 14:41 »
Du ska göra trädet tvådimisionellt. Vissa grenar är mjuka och går att böja på plats mot en vägg eller en spalje. Andra får man ta bort. Vilken form du väljer är en smaksak, men lättast är nog en solfjäder form, men det är bara fantasin och grenarnas böjlighet som sätter gränser.

Här har du några former: http://stocksundgarden.blogspot.com/2010/08/spaljerade-trad-och-landsvag-retrotrend.html

Såg att du bodde i uppland, får man fråga var och om en av körsbärsplantorna kan få flytta till mitt torp? ;)

En spaljé ska jag absolut prova! Det kommer bryta av fint mot de vanliga fruktträden :)

Vi hyr huset men eftersom trädgården har fått växa lite som den vill och vi har fått fria händer med trädgårdsskötseln så tror jag inte att de skulle sakna en liten ynklig planta ;) Vi bor utanför Fjärdhundra, mitt emellan Enköping och Heby, så om du kan ta dig hit själv så får du gärna ta en!

På de nya körsbärsträden, får du bra bär på dem?

Våra körsbärsträd ynglar också av sig flitigt med hjälp av koltrastarna men det blir inga bär på dem. Vi klipper bort de träden/buskarna/slyet och ger som godis till kaninerna istället.

Tråkigt när träden ger frukt utom räckhåll, samma med 90% av våra körsbär, dom går till fåglarna som iofs. verkar nöjda. Å så är det ju vackra träd!  :)

Det är jättemycket bär även på de "buskar" som inte hunnit bli små träd än! De allra största träden är riktigt fina, speciellt ett som har en lång rak stam med en bred ganska platt krona så i solnedgången ser det ut som ett träd som skulle kunna stå på en savann i Afrika :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 1 användare
mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser