Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjortronodling?  (läst 5306 gånger)

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
Hjortronodling?
« skrivet: 22 jul-11 kl 18:59 »
Hur förökar sig hjortron? Jag har tänkt att starta en hjortronodling hemma hos pappa. Det finns en våtmark så det låter ju som dedt borde gå.
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Humle

• Västerbotten
SV: Hjortronodling?
« Svar #1 skrivet: 22 jul-11 kl 19:12 »
Hjortron är ganska mystiska. På två ganska identiska myrar nära varandra kan den ena vara full av bär och den andra nästan tom! Jag har aldrig hört talas om en hjortronodling och det finns nog en förklaring till det. Däremot har jag undra om man kan gödsla befintliga superställen för att få än större skördar.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

kurt

« Svar #2 skrivet: 22 jul-11 kl 19:39 »
De har utvecklat hjortronodling i Norge. Jag vill minnas att de t o m fått fram tvåkönade exemplar, så att alla plantor ger frukt.

Jan lindgren

« Svar #3 skrivet: 22 jul-11 kl 21:23 »
Hej!
Du kan gå in på Handboken så kan du se vilka sorter du bör börja med.  Det finns både finska och norska sorter. Hjortron är lättodlade och man har gjort försök med att odla i växthus. Det gick utmärkt men bären blev dyra så enda kunderna på färska hjortron året runt var lyxkrogar.
Att det kan variera mellan olika mossar beror oftast på variationer mellan frostnätterna eller att det bara finns ett kön på vissa myrar.
MVH
Jan

nittonhundranittiosex

• Gotland
« Svar #4 skrivet: 23 jul-11 kl 17:20 »
Tack så mycket :) nu vet jag precis hur jag ska göra. Men var köper man dem?
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Jan lindgren

« Svar #5 skrivet: 23 jul-11 kl 19:42 »
Hej!
När det gäller Nyby så fråga på Elitplantstationen om du ska ha många. Ska du bara ha några få plantor så kollar du finska plantskolor. Exempelvis Leif Blomqvist. De norska sorterna finns på någon eller några svenska postorderplantskolor. Kolla på nätet.
MVH
Jan

nittonhundranittiosex

• Gotland
« Svar #6 skrivet: 25 jul-11 kl 17:37 »
Vad har de för hemsidor???

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 8 användare (2 dolda)
Nataks, javill, Poe, mulen, LimJans, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser