Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  motorskyddet slår ifrån på pumpen  (läst 11180 gånger)

andtol

• Gäst
motorskyddet slår ifrån på pumpen
« skrivet: 21 jul-11 kl 09:16 »
Jag har problem med vår pump, motorskyddet (?) slår av pumpen när den jobbat i 10-15 sekunder. Då får jag vänta i tio sekunder och sen kan jag trycka igång pumpen igen.

Jag har precis tömt hydroforen på vatten för att pumpen inte ska gå så ofta, men problemen uppkom innan dess.

Är motorskyddet utslitet? Eller någon annan felkälla? Vi har haft problemen lite till och från sen i våras. Men vi har t ex fyllt poolen (5 kbm) två ggr under sommaren och pumpen har inte krånglat när vi gjorde det.

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: motorskyddet slår ifrån på pumpen
« Svar #1 skrivet: 21 jul-11 kl 09:39 »
Vi har haft liknande beteende när en propp på en av faserna hade gått, men då löste det iofs ut efter bara någon sekund.

Kan ni prova någon annan strömkälla, eller är den fast monterad?
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

andtol

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 21 jul-11 kl 10:23 »
Kan ni prova någon annan strömkälla, eller är den fast monterad?

Fast monterad, men jag ska kolla propparna.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 21 jul-11 kl 11:00 »
Kolla också att det inte är avbrott eller dålig kontakt på en fas någon annanstans - t ex lösa kablar vid motorskyddet, pressostaten eller motorn, brända kontakter i pressostaten etc.
Om du kan få tag i en tångamperemeter, så mät strömmen på en fas i taget medan pumpmotorn går och kolla att de är lika.
Eller också, mät spänningarna framme vid motorn och kolla att alla tre huvudspänningar (L1-L2, L2-L3, L1-L3) är lika.
Det kan ju också vara motorfel - t ex jordfel i motorn eller kortslutna varv i någon lindning. Eller att något mekaniskt går för tungt.

andtol

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 16 aug-11 kl 21:52 »
Idag fungerade pumpen inte alls. Jag ringde till slut en vvs-firma som förbarmade sig och bytte tryckvakten.

Nu verkar det fungera igen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

660 gäster, 6 användare (1 dolda)
Stengrim, Ylvalifalk, Be, ärt, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser