Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förgarn  (läst 4039 gånger)

semlan

• Södermanland
Förgarn
« skrivet: 20 jul-11 kl 21:10 »
Nu har jag kommit hem från Tallinn med två stora nystan flerfärgat förgarn. Ett med olika blå nyanser och ett med bruna. Tänkte sticka något och sen tova i maskin.
Men garnet är så fint så jag kan inte bestämma mig för vad jag ska göra av det. Inte väskor för det har jag redan gjort alldeles för många på all möjliga andra olika sätt.
Nån som har något bra tips?
Jag har skrutthus, skräphög och skrotopel. (Loranga, Mazarin och Dartangang)

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Förgarn
« Svar #1 skrivet: 24 jul-11 kl 00:45 »
Om du med fint menar tunt? Färgerna kanske inte passar till detta och tovat är det ju inte heller, men något fint spetsstickat till insynsskydd i fönstret? Eller till en krage + ärmvolanger på någon tröja? Tunt garn & tovning hör inte ihop för mig. Jag har bara tovat tossor, handledsvärmare och fotledsvärmare och annat litet grövre. Tunt garn är finare att sticka eller virka nåt med tycker jag, men det är smaksak vad man vill göra.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

semlan

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 28 jul-11 kl 19:56 »
Hej! Med fint menade jag vackert, jag är rädd att förstöra det på att göra någon trist grej  :-[
Handledsvärmare kan ju vara en idé, men det är ett ordentligt tjockt garn som är så där löst spunnet så att det tovar ihop sig bra när man tvättar det. Det svåra är att man aldrig vet hur mycket det krymper men jag har funderat på nån mössa kanske.
Ärmvolanger låter jättefint, det skulle jag kunna tänka mig att prova att virka av nåt tunnare garn!

sarbe453

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 29 jul-11 kl 20:59 »
Jag har snöat in på tovning och har gjort babytossor, tofflor till maken, ballerinatofflor till mig själv som jag har broderat på sedan. I dag blev ett par tummvantar färdiga till maken (randiga). Men det som jag är mest nöjd med är en turkosblå hatt som jag gjort till mig! Det finns mönster på drops som jag använde. Sedan nåltovade jag en blomma som dekor. Om du har ett vackert garn som du vill göra något som syns är ju en hatt bra för den drar till sig blickarna! Sen kan man ju justera hattens brätten lätt när den är våt så man får en personlig modell! Lycka till med garnet och tovningen!
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

semlan

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 29 jul-11 kl 22:24 »
Många bra idéer där! Broderade tossor låter fint!
Har du stick-tovat eller våttovat vanligt? Har aldrig vågat mig på nån hatt för jag har ingen hattstock, men tänker mig att det kan fungera att stick-tova en.

sarbe453

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 30 jul-11 kl 22:39 »
Jag har bara sticktovat. Jag stickade först en stooor hatt och sedan slänge jag in den i tvättmaskinen. Mönstret var från drops. Men jag tog en "simbadmössa" över huvudet och tryckte ner den våta tovade hatten över huvudet. Den var lite trång från början  ;D
Sen kunde jag forma brätten och passform med hatten på huvudet och sen när jag var nöjd fick den torka på en fotboll
Jag har inte heller någon hattstock  ;)
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 31 jul-11 kl 00:03 »
Det var ju fiffigt!
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

semlan

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 03 aug-11 kl 23:28 »
Hellre rådlös än brödlös! Men nog måste väl fotbollen ha haft ganska lite luft i sig om den passade i mössan?  :D Smart med badmössan, det känns ju inte så lockande att knöla på sig den blöta ullblobben direkt på håret.
Igår råkade jag springa på en nästan oanvänd kardmaskin på en loppis, så idag har det vevats för fullt och ännu har jag inte hunnit sticka nåt men det kommer!

Nausikaa

• Småland
« Svar #8 skrivet: 10 aug-11 kl 22:49 »
En väninna till mig använde en sparriskastrull istället för hattstock det blev ett bra resultat. Själv skulle jag ha stickat kuddar av garnet och lekt med randningen i garnet, stickat från olika håll och så och sedan tovat i maskin. En annan väninna stickade sjalar av förgarn men stickade det då tillsammans med ett entrådigt garn för att det hela skulle hålla ihop. resultatet blev mjukt och lite fluffigt.

semlan

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 12 aug-11 kl 23:23 »
Hmm kuddar också, jag får verkligen säga att jag fått många bra tips här, tack så mycket allihop!
Jag har också fått höra att man kan använda bitar av förgarn för att göra mönster i annan tovning. Tydligen lättare att göra lite mer krångliga eller pilliga mönster med det än av lös ull.

Annamax

• Övriga världen
« Svar #10 skrivet: 12 aug-11 kl 23:45 »
Jag måste bara fråga, vad är ett förgarn?

LimJans

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 13 aug-11 kl 00:01 »

Nausikaa

• Småland
« Svar #12 skrivet: 13 aug-11 kl 21:25 »
Förklaringen på ullcentrums sida stämmer (de har jobbat med det i många år) men de har missat att säga att den är uppdelad i långa strängar så att det ser ut som en "tråd". Det är helt enkelt en produkt man kan få fram när man maskinspinner genom att "plocka ut" garnet ur processen precis innan garnet spinns.
Vet inte om jag förtydligade eller kronglade till det....

Dela detta:

* Inloggade just nu

771 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser