Nu är jag tillbaks (det var jag som startade tråden, här i partnerns konto, därav annat namn) efter att ha undersökt soffmarknaden - tänkte att det kanske är någon som är intresserad av informationen vi kommit fram till.
Vi la ner projektet under ganska många månader, främst för att det blev vår och sommar och mycket att göra utomhus, men också för att vi bara gav upp, vi var så trötta på att inte hitta något!
Strategin var sådan att vi frågade personalen i affärerna om flamskyddsmedel, vad soffan var gjord av, vilken fyllning man använde osv osv. I princip ingen kunde svara ordentligt. Många säljare visste inte vad vi pratade om men på Mio fanns det faktiskt ett antal personer som försökte, som tog oss på allvar och som förstod vad det var vi pratade om. Innan jul hörde jag ett Studio Ett-inslag på P1 med en professor i miljökemi vid Stockholms universitet, Åke Bergman (
http://www.mmk.su.se/page.php?pid=155&id=5003). Mot slutet av inslaget pratade han specifikt om gifter i hemmet och vad man skulle tänka på om man t ex köpte en soffa. Här kan man lyssna på detta:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=4809755Så jag skrev till honom och frågade hur man skulle tackla detta med att köpa soffa i affärer där säljare inte kan något om gifter och fick följande svar:
Det finns, så vitt jag vet inte ett krav på att möbler SKALL vara flamskyddade med kemikalier, men däremot tror jag de ska uppfylla vissa krav vid brand. Detta kan åstadkommas på mer än ett sätt. Val av stoppning, val av tyger och hur tygerna är vävda. IKEA är mycket väl insatta i detta, vet jag.
**************** Bortmodererat mailadress, på skribentens begäran.//ieenilorac När min fru och jag köpte soffa kollade vi på att den inte skulle innehålla fläckavstötande medel och inte bromerade flamskyddsmedel. Detta svarade Mio på när jag frågade och det var en välinformerad kvinna jag talade med på Mio möbler i Täby. Vi inventerade marknaden under ett antal månader innan vi bestämde oss. På flera håll visste man inte vad jag frågade om.
Jag krävde ingen skriftlig redovisning (skulle kanske ha gjort det).
Jag skrev sedan till kvinnan på IKEA som han nämner här och fick följande svar:
IKEA har inga bromerade flamskyddsmedel i de soffor som säljs i EU, Storbritannien undantaget. När det gäller fläckavstötande medel godkänner vi inte användning av perflourerade ämnen, de mest kända i denna grupp är PFOS och PFOA. Stoppningen görs av polyuretanskum, polyesterfyllning förekommer också.
Det som i USA kallas chlorinated tris är vanligtvis TDCP (tris(1,3-dicloro-2-propyl)phosphate, Cas nr 13674-87-8), och som du så riktigt skriver pågår utfasningen i USA. I EU är utfasningen genomförd sedan en tid tillbaka.
Det finns även andra ”klorerade tris”, som vi på IKEA har förbjudit sedan några år, bland annat TCEP (Cas 115-96-8).
De flamskyddsmedel som används i våra produkter när lagstiftning kräver det, är framför allt melamin, kalk, grafit, kaolin och modakryl fibrer. Vi godkänner även användning av TPP (Triphenyl phosphate, Cas 115-86-6), vilken är en typ av organo-fosfat, i de länder som kräver flamskydd, dvs Storbritannien och USA.
I vårt sortiment har vi två sofftyger där fibrerna är belagda med en polymer för att förhindra noppbildning. Tyget heter Svanby, och det är grönt och brunt tyg som är behandlade med polymeren. För övrigt har vi inte kemiska efterbehandlingar av tygerna.
Hoppas att ni hittar en soffa i IKEAs sortiment som passar Er.
Vi var därmed helt fokuserade på en IKEA-soffa och hittade en som var bekväm och såg OK ut. Den föll dock när vi skulle välja tyg, inget av de som fanns var något vi var intresserade av.
På Mio har vi fått rådet att titta på svensktillverkade soffor. Där kan man i alla fall ringa tillverkaren och fråga hur soffan behandlats, vad den byggts av osv. Det har inneburit att vi efter att inte hittat någon IKEA-soffa enbart tittat på Bröderna Andersson (
http://www.broderna-anderssons.se/) och Järnforsen (
http://www.jarnforsen.com/). Bröderna Andersson var i slutänden alldeles för dyra för oss, men nu har vi faktiskt hittat en Järnforsen-soffa med tyg i 100% bomull. De hade tyvärr inga 100%-iga ylletyger, annars skulle vi valt det, utan bara tyger som var en blandning mellan ull och typ akryl och andra sådana slags tyger.
Imorgon är tanken att ringa Järnforsen och få mer information om just den soffan vi är intresserade av. Tummar hålls här för att de inte ska säga saker vi inte vill höra.