Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Möbler tillverkade utan flamskyddsmedel?  (läst 22065 gånger)

Siggi

• Östergötland
Möbler tillverkade utan flamskyddsmedel?
« skrivet: 18 jul-11 kl 17:12 »
Vi är på jakt efter en ny soffa och vill ha just en NY - i vanliga fall köper vi det mesta använt, men vi har letat länge och hittar ingen soffa som dels ser ut som vi vill och dels inte ser alldeles för nergången och sunkig ut. Därför är tanken nu att köpa nytt.

Men var hittar man en soffa som är tillverkad utan flamskyddsmedel? Vi har frågat expediterna i affärerna och de flesta har ingen aning om att flamskyddsmedel är dåligt för hälsan, en del vet inte ens vad det är. En del tror dessutom att flamskyddsmedel enligt lag måste ingå - jag vet inte helt säkert, men vi tittade en gång på en soffa från ett danskt företag (i en svensk affär) som inte hade flamskydd, så jag gissar att så inte är fallet. Vi vet inte vilket företag just den soffan kom från och tyvärr gick affären i konkurs så vi har inte kunnat ta reda på det heller, annars hade just det företaget varit ett titta på.

Är det någon annan som känner till företag som inte använder sig av flamskyddsmedel eller specifika soffor där man inte använt det i tillverkningen?

Alla tips är väldigt välkomna!

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Möbler tillverkade utan flamskyddsmedel?
« Svar #1 skrivet: 18 jul-11 kl 17:58 »
Jag köper alltid begagnat, gärna då lite äldre möbler tillverkade långt innan flamskydden. En sida på internet jag gjort många fynd på är Lokus.

http://norrteljetidning.lokus.se/Visa/Ostergotland/Prylar/Mobler-inredning/Soffa-med-applet-_4616409/?SC=1&SC_F=soffa&SC_T=42&SC_S=5&SC_L=21&SC_Z=76330&AC=1&AH=1&AB=1&AO=1&AO_OTH=0&AT=1&AM=1&AA=1&AJ=1&AS=1&AS_P=5&SF=1&SF_C=34&SF_P=34&SP=1&SP_R=20&SP_C=34

Annars kan jag även rekommendera att kolla på det lokala auktionshuset, det kan bli jättebilligt där. Köpte tex en 72 delars servis från Arabia för ca 9 kr delen.

Siggi

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 18 jul-11 kl 18:24 »
Absolut, som jag skrev köper vi mycket begagnat (flamskyddsångorna "pressas" ju ur en ny möbel så även en möbel som impregnerats med flamskyddsmedel är rätt OK att köpa begagnad eftersom det blev den första ägaren som fick ta smällen s a s), men som sagt, vi har inte hittat någon snygg och funktionell begagnad bäddsoffa som passar in i vårt hus.... Så vi vill ha en ny, men en utan flamskyddsmedel.

Några tips??

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 18 jul-11 kl 20:44 »
Här finns en soffa (bädd) som kallas ekologisk; släng iväg ett mail och fråga om flamskyddsmedel.

http://www.bambubutiken.se/product.html/soffa-3-sits?category_id=48
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 19 jul-11 kl 02:05 »
Nu är ju de otrevligaste flamskyddsmedlen (bromerade) förbjudna inom EU sedan 2006, så problemet är betydligt mindre nu än det var för några år sedan.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 19 jul-11 kl 02:15 »
De som finns kvar är inte ett skvatt bättre. Dels är de giftiga dels är de starkt allergiframkallande och dessutom måste man spraya in dem med jämna mellanrum för att motsvara krav i offentliga miljöer. Min kollega hanterade en mörkläggningsridå (nyinköpt tyg) i två minuter och fick andningsproblem och röda kliande utslag på flera ställen på kroppen efter bara några minuter! När jag själv fick i uppdrag att sy en biografridå för ett år sedan så använde jag istället ett tyg som hade inbyggt flamskydd. Underbart att hantera! Inga som helst problem och det allra bästa: man behöver inte återupprepa och spraya vartannat år för att uppfylla brandskyddskraven kontinuerligt! Bojkotta samtliga flamskyddsmedel, finns ingen anledning att använda sådana idag. Det finns flera typer av lämpliga material helt utan tillsatser som motsvarar de allra hårdaste kraven. Och det är inte bara slutanvändaren som mår bra av giftfria tyger - även den som tillverkar dom och de som syr i dem slipper problem!

Ja det var litet OT. Jag vet tyvärr inte var man kan få tag på möbler utan flamskyddsmedel. Även om topptyget är obehandlat, kan ju stoppningar och annat vara behandlade.  :-X Köpa gamla möbler på auktion borde ju vara en bra idé. Se upp med äldre stoppningar av hästtagel och hö och liknande, de kan vara allergiframkallande.
« Senast ändrad: 19 jul-11 kl 02:25 av christinag »
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 19 jul-11 kl 04:12 »
Här finns en soffa (bädd) som kallas ekologisk; släng iväg ett mail och fråga om flamskyddsmedel.

http://www.bambubutiken.se/product.html/soffa-3-sits?category_id=48

Heh.  :D  Cykelavstånd härifrån, ju..

Bodhgaya

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 31 jul-11 kl 01:11 »
Enligt IKEA verkar det som att dom år 2000 fasade ut flammskyddsmedel i möbler.

http://www.ikea.com/ms/sv_SE/about_ikea/our_responsibility/products_and_materials/ikea_and_reach.html
Flyttade från betongen till landet. Bor numera i Örsundsbro i ett litet rött hus som håller på att renoveras.

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #8 skrivet: 31 jul-11 kl 01:46 »
en fundering, finns det flamskydds medel i skinn, annars så funkar det ju med en skinnsoffa.

ts jag förstår att du vill köpa soffa ny, soffa och madrassen i sängen tillhör saker man använder ofta och länge så det är faktiskt 2 grejer som jag skulle köpt nya.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #9 skrivet: 02 aug-11 kl 01:51 »
Det förekommer flamskyddsmedel även i skinn och läder. I offentliga miljöer är det ett krav. I andra fall finns det flamskyddsmedel i soffornas stoppningar. Svårt att veta om soffan man köppt är fri från sånt.

Tigeröga

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 02 sep-11 kl 02:18 »
Enligt IKEA verkar det som att dom år 2000 fasade ut flammskyddsmedel i möbler.

http://www.ikea.com/ms/sv_SE/about_ikea/our_responsibility/products_and_materials/ikea_and_reach.html

Tydligen inte alla.... ? :/
"ett tidigt stopp av alla bromerade flamskyddsmedel i möbler (fr.o.m. 2000)"

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #11 skrivet: 02 sep-11 kl 11:03 »
Tydligen inte alla.... ? :/
"ett tidigt stopp av alla bromerade flamskyddsmedel i möbler (fr.o.m. 2000)"

Möblerna måste ju flamskyddas på något sätt för att uppfylla gällande brandsäkerhetskrav och överhuvudtaget få säljas. Och de flamskyddsmedel som har otrevliga egenskaper ur biologisk synpunkt är de som innehåller brom eller andra halogener, det finns ingen anledning att bekymra sig över flamskydd som åstadkoms på med andra slags flamskyddsmedel eller genom att använda material som i sig själva brinner tillräckligt dåligt.

Siggi

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 03 sep-11 kl 18:38 »
genom att använda material som i sig själva brinner tillräckligt dåligt.

Har du några exempel på sådana material?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #13 skrivet: 03 sep-11 kl 19:17 »
Har du några exempel på sådana material?

Tung bomull, ull. visa sorters konstläder och läder brinner alla ganska dåliga. Det är oftast stoppningen som är det stora problemet. I en vanlig lägenhet spelar det inte så stor roll, men just för vår målgrupp är det rätt bra med möbler som inte tar eld i ett naffs, många här har eld inomhus och alla har väl varit med om när man har kastad på ny ved eller försökt blåsa igång spisen att det hoppar ur glödande bitar som man tänker, tur att det inte började brinna.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #14 skrivet: 04 sep-11 kl 01:55 »
Tung bomull, ull. visa sorters konstläder och läder brinner alla ganska dåliga.
Precis, dock en oblekt naturbomull. Den kan innehålla spår av bomullsfröolja som är lättantändlig.

bua

« Svar #15 skrivet: 04 sep-11 kl 12:36 »
Ull är helt suveränt, näst intill omöjligt att få det att brinna. Även siden är svårantändlig.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #16 skrivet: 04 sep-11 kl 17:26 »
Problemet är inte enbart den egna antändligheten, problemet är också flampunkten. Om du som teaterpublik tex hamnar mellan/bakom en icke-brinnande ridå, skall den inte bara hålla flammorna borta, den skall inte heller börja brinna eller smälta av temperaturen från flammorna utanför. Det är förståss skilda krav på vanliga rumsmöbler och -textilier och offentliga miljöer, men i alla fall.

Jag har förresten bevittnat hur en ullridå tog eld i en kyrka under pågående högmässa när jag var liten. Hela brann ner och tyget på altaret. Folk blev vettskrämda. Stora sjok av flammor som vajade längs hela väggen. Altartyget klarade andra världskrigets bomber men inte en solkatt ...

pbex

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 20 feb-12 kl 18:37 »
Nu är jag tillbaks (det var jag som startade tråden, här i partnerns konto, därav annat namn) efter att ha undersökt soffmarknaden - tänkte att det kanske är någon som är intresserad av informationen vi kommit fram till.

Vi la ner projektet under ganska många månader, främst för att det blev vår och sommar och mycket att göra utomhus, men också för att vi bara gav upp, vi var så trötta på att inte hitta något!

Strategin var sådan att vi frågade personalen i affärerna om flamskyddsmedel, vad soffan var gjord av, vilken fyllning man använde osv osv. I princip ingen kunde svara ordentligt. Många säljare visste inte vad vi pratade om men på Mio fanns det faktiskt ett antal personer som försökte, som tog oss på allvar och som förstod vad det var vi pratade om. Innan jul hörde jag ett Studio Ett-inslag på P1 med en professor i miljökemi vid Stockholms universitet, Åke Bergman (http://www.mmk.su.se/page.php?pid=155&id=5003). Mot slutet av inslaget pratade han specifikt om gifter i hemmet och vad man skulle tänka på om man t ex köpte en soffa. Här kan man lyssna på detta: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=4809755

Så jag skrev till honom och frågade hur man skulle tackla detta med att köpa soffa i affärer där säljare inte kan något om gifter och fick följande svar:

Det finns, så vitt jag vet inte ett krav på att möbler SKALL vara flamskyddade med kemikalier, men däremot tror jag de ska uppfylla vissa krav vid brand. Detta kan åstadkommas på mer än ett sätt. Val av stoppning, val av tyger och hur tygerna är vävda. IKEA är mycket väl insatta i detta, vet jag. **************** Bortmodererat mailadress, på skribentens begäran.//ieenilorac
 När min fru och jag köpte soffa kollade vi på att den inte skulle innehålla fläckavstötande medel och inte bromerade flamskyddsmedel. Detta svarade Mio på när jag frågade och det var en välinformerad kvinna jag talade med på Mio möbler i Täby. Vi inventerade marknaden under ett antal månader innan vi bestämde oss. På flera håll visste man inte vad jag frågade om.
 Jag krävde ingen skriftlig redovisning (skulle kanske ha gjort det).

Jag skrev sedan till kvinnan på IKEA som han nämner här och fick följande svar:

IKEA har inga bromerade flamskyddsmedel i de soffor som säljs i EU, Storbritannien undantaget.  När det gäller fläckavstötande medel godkänner vi inte användning av perflourerade ämnen, de mest kända i denna grupp är PFOS och PFOA. Stoppningen görs av polyuretanskum, polyesterfyllning förekommer också.

Det som i USA kallas chlorinated tris är vanligtvis TDCP (tris(1,3-dicloro-2-propyl)phosphate, Cas nr 13674-87-8), och som du så riktigt skriver pågår utfasningen i USA. I EU är utfasningen genomförd sedan en tid tillbaka.

Det finns även andra ”klorerade tris”, som vi på IKEA har förbjudit sedan några år, bland annat TCEP (Cas 115-96-8).

De flamskyddsmedel som används i våra produkter när lagstiftning kräver det, är framför allt melamin, kalk, grafit, kaolin och modakryl fibrer. Vi godkänner även användning av TPP (Triphenyl phosphate, Cas 115-86-6), vilken är en typ av organo-fosfat, i de länder som kräver flamskydd, dvs Storbritannien och USA.

I vårt sortiment har vi två sofftyger där fibrerna är belagda med en polymer för att förhindra noppbildning. Tyget heter Svanby, och det är grönt och brunt tyg som är behandlade med polymeren. För övrigt har vi inte kemiska efterbehandlingar av tygerna.

Hoppas att ni hittar en soffa i IKEAs sortiment som passar Er.

Vi var därmed helt fokuserade på en IKEA-soffa och hittade en som var bekväm och såg OK ut. Den föll dock när vi skulle välja tyg, inget av de som fanns var något vi var intresserade av.

På Mio har vi fått rådet att titta på svensktillverkade soffor. Där kan man i alla fall ringa tillverkaren och fråga hur soffan behandlats, vad den byggts av osv. Det har inneburit att vi efter att inte hittat någon IKEA-soffa enbart tittat på Bröderna Andersson (http://www.broderna-anderssons.se/) och Järnforsen (http://www.jarnforsen.com/). Bröderna Andersson var i slutänden alldeles för dyra för oss, men nu har vi faktiskt hittat en Järnforsen-soffa med tyg i 100% bomull. De hade tyvärr inga 100%-iga ylletyger, annars skulle vi valt det, utan bara tyger som var en blandning mellan ull och typ akryl och andra sådana slags tyger.

Imorgon är tanken att ringa Järnforsen och få mer information om just den soffan vi är intresserade av. Tummar hålls här för att de inte ska säga saker vi inte vill höra.  :)
« Senast ändrad: 20 mar-13 kl 10:30 av ieenilorac »

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #18 skrivet: 20 feb-12 kl 21:53 »
Tack för updaten. Följer detta med stort intresse. Kan ju tillägga, att en biografsalong i Västerås har inretts helt kemikaliefritt på möbler och tyger, tack vare mina påtryckningar. Känns bra. Det går att påverka. Så fortsätt med dina frågor till tillverkarna, så småningom börjar dom tänka till också!

MvH
Christina G

pbex

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 08 apr-12 kl 19:06 »
Nu har vi köpt en soffa! Det blev en Järnforsen efter att jag ringt och pratat med en trevlig man som hette Rolf Andersson. Han informerade om att Järnforsen inte behandlar sina tyger eller själva "inkråmet" i soffan om man inte specifikt begär det.

Den kom med enormt svåra (läs: dåliga) instruktioner att följa vad gällde att skruva ihop den men den är fin, det är en bäddsoffa som inte känns (hård, obekväm) som en bäddsoffa och det är främst en soffa utan allt för mycket gifter.  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

664 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser