Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur bygger man lagligt i återvunnet material?  (läst 10026 gånger)

nej

• Gäst
Hur bygger man lagligt i återvunnet material?
« skrivet: 17 jul-11 kl 14:15 »
Hej
Man hör ju hela tiden om folk som bygger med återvunnet material. Eller? Man börjar ju drömma om att fixa en bit mark och bygga ett hus där. Man kan ju få tag på det mesta av materialet gratis om man bara har möjlighet att transportera och lagra det och tid att vänta. Blir ett charmigt hus också. Men när jag läser boverkets lagar och regler om hur man får bygga så står det ju att materialen måste vara godkända och märkta och gud vet allt? Om man får material till skänks så är det ju inte alltid folk har kvar kvittot eller vet exakt vad det är för något... Ansöker man om undantag från lagen? Eller ger man helt enkelt blanka fan i vad lagen säker och bygger ändå? Eller har jag misstolkat alltihop?

pyromanen

• Gäst
SV: Hur bygger man lagligt i återvunnet material?
« Svar #1 skrivet: 17 jul-11 kl 14:22 »
Antagligen är det så att när du söker bygglov så kommer dom kräva att du anlitar en kvalitetsansvarig för ditt bygge. Dom har blivit mycket hårdare på det med att man måste ha en kvalitetsansvarig som är utbildat till just det, förr fick man biland vara det själv om man verkade ha skapligt koll på läget.  Kanske kan vara idé att börja leta upp rätt kvalitetssansvarig för ditt bygge (som är lite intresserad av och kunnig om alternativa material)? nån sån borde väl finnas!?

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #2 skrivet: 17 jul-11 kl 14:39 »
Brukar ju vara väldigt mycket mildare regler om man kallar det fritidshus :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #3 skrivet: 17 jul-11 kl 15:22 »
Så jag vitt jag har förstått så finns det inga hinder i att återbruka byggmatrial.
Men det kan komma funderingar kring hållfasthet och annat men jag skulle tro att det är det lilla problemet.  Det största problemet är nog att rensa spik och förvaringen.   
Får jag chansen så samlar jag på mig byggmatrial för framtida bruk.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 jul-11 kl 17:52 »
Det gäller nog att bosätta sig i rätt kommun. Jag gissar att byggnadsnämnden i Stockholm är betydligt svårare att övertyga än någon mindre kommun i avfolkningsbygderna

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #5 skrivet: 17 jul-11 kl 22:15 »
Det är alla gånger möjligt att bygga med återvunna material.
Huset jag sitter i har nya gipsskivor, klickgolv, el-material och en del av vatten och värme installationen.

Först och främst så ritar du ditt hus som du vill bo i, samlar ihop lämpligt material och söker bygglov.
Du kan återanvända i stort sett allt allt utom elmaterial, detta därför att reglerna kring detta ändras med jämna mellanrum och bara befintliga hus får ha gamla installationer.
(el kan i alla fall vara bra att få hjälp med...)
Trävirke är drygt jobb att återvinna men väldigt lönsamt, helst om du kan riva en gammal lada eller liknande och komma över grova dimensioner.
Tegel, till skorsten mm, är bättre återvunnet än nytt då du sorterar ut det som är helt och slipper få överraskningen att det spricker.
Tak, antingen plåt eller kanske hellre (betong-) tegel är utmärkt att återanvända, betongtegel blir som nytt när man tvättat det med högtryckstvätt.
Isolering är ett elände att återvinna om den inte är något så när ny. Gammal har det ofta gått gnagare i och den är hemsk att hantera.
Fönster och dörrar är tacksamt att ta vara på då dom är dyrbara att köpa. Noteras bör dock att kommunen kan ha krav på energivärde på fönster. Vad som är värt att tänka på då är att innerfönster fungerar lika bra nu som för hundra år sedan.
Badrumsporslin finns hur mycket som helst att få tag på, nöj dig inte med första bästa och lägg tid på att få tag på snålspolande toalett då sådan ofta är krav från kommunen (gäller väll iofs främst om  man har kommunalt avlopp).
Kök är också ofta lätt att få tag på begagnat, tyvärr så går det (knappt) inte att återvinna sparksocklar och andra platsbyggda grejor så där är utgifterna ett måste.
Spis, diskmaskin, och allt annat man kan tänka sig vilja ha i teknikväg kan gå att få tag på gratis eller billigt begagnat. Tänk på att välja grejor med standardmått. 200-240cm (nånting) höga kyl/frys kombinationer är toppen men väldigt ovanliga.
Sen är vissa utgifter oundvikliga, elmaterial är ett exempel, mer kan vara vattenmätare (bara konsolen kostar en i så där 700 kronor) spik, skruv, takpapp, färg mm.

Är man bara om sig och kring sig tillräckligt så går det att komma väldigt billigt undan.
Emballage material från pallar och cellplast från div förpackningar och transportskydd är ofta gratis.
Det bästa tippset som jag kan ge är att skaffa en släpkärra, det är nog lånandet av sådan som mest tär på relationerna med vänner och bekanta.
Vidare kan noteras att du bör räkna med att göra ALLT (!) själv (ensam) då sådan här projekt tenderar att dra ut på tiden och vännerna tröttnar på att hjälpa till om man försöker få den att vara med och spikrensa några kilometer brädor eller knacka bruka av tusen tegelstenar. För övrigt är det ekonomiskt vansinne att hyra in hantverkare som arbetar med beg material. Dom lär bara gnälla om alla fel som dom anser att det finns.
Om det är något som du ska spara vännerna till är det stommresning, takläggning och rivning av tak (om det blir nödvändigt för att skaffa takpannor).

Jag har fler tips och ideer men orkar inte skriva mer nu.

Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 18 jul-11 kl 18:38 »
Begagnade fönster uppfyller normalt sett inte de krav boverket ställer vid nybygge, u-värdet på fönster vid nybygge ska vara högst 1,0 och vid större omfattande renovering/tillbyggnad högst 1,2.

Ett tradionellt tvåglasfönster ligger på runt 3 i u-värde och är därför olämpligt att använda i vid bygge av bostadshus.

Enkelglas är ju inte att tänka på ens med innanfönster.

Kopparrör ska undvikas till tappvatten vid nybygge eftersom boverket vill minska förekommsten av koppar utan där är det plaströr, stålrör eller kompositrör som gäller om man ska uppfylla alla regler här i världen.

Annars går nog det mesta att återanvända.

ClaesMotKlass

• -
« Svar #7 skrivet: 18 jul-11 kl 19:04 »
om köper ett verkligt ruckel som redan står på plats kan man ju bygga med vad man vill antar jag....
alternativ light

Huggorm

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 18 jul-11 kl 19:38 »
Du kan återanvända i stort sett allt allt utom elmaterial, detta därför att reglerna kring detta ändras med jämna mellanrum och bara befintliga hus får ha gamla installationer. (el kan i alla fall vara bra att få hjälp med...)
Mycket elmaterial kan också återanvändas, åtminstone om det är grejer som inte är äldre än 10-20 år. Klart man få se till att grejerna är i bra skick, uttagen är jordade, att man får rätt färger på ledarna och så vidare, men att sortera får man göra med allt man återanvänder. Exempelvis var jag med och rev en elanläggning i ett hus som var ungefär ett halvår gammal, det hade brunnit och grejerna var lite sotiga. Där fanns mycket användbart kan jag lova.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #9 skrivet: 18 jul-11 kl 22:48 »
Nå, det är klart att man ska återanvända elmaterial om det bara är ett par (få) år gammalt.
Där är precis som mycket annat fördelen att en elektriker förmodligen installerat svindyra (och förhoppningsvis bra) grejor medan vi klåpare tar billigaste vi hittar.

Menade nog egentligen att man inte ska återanvända gamla elgrejor, delvis för att färgerna skiljer, blymantlad kabel är förbjuden och att uttag ska vara petskyddade och helst jordade.
Har själv återanvänt lite grov kabel i elskåpet och Siemens automat säkringar av (mycket) hög kvalitet så jag lever inte heller som jag lär tydligen.
Var dock svårt att hitta en begagnad jordfelsbrytare så den fick bli ny.

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #10 skrivet: 18 jul-11 kl 23:10 »
om köper ett verkligt ruckel som redan står på plats kan man ju bygga med vad man vill antar jag....
Förmodligen det bästa alternativet. Och ligger det utanför detaljplanerat område så kan man oftast bygga till 30-50% utan bygglov.
Min bästa ägodel är min vedspis!

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #11 skrivet: 18 jul-11 kl 23:28 »
Begagnade fönster uppfyller normalt sett inte de krav boverket ställer vid nybygge, u-värdet på fönster vid nybygge ska vara högst 1,0 och vid större omfattande renovering/tillbyggnad högst 1,2.
Hittar inget om detta på boverkets hemsida och på energimyndigheten står det bör använda med högst 1 respektive 1,2.
Iofs tror jag inte att det sätter stopp då ingen lär kolla men jag undrar om det verkligen är lagkrav.

Någon som vet vad 2glas fönster med innerfönser har för U-värde?

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 20 jul-11 kl 00:14 »
Vid nybygge måste du även uppfylla energidirektivet, vilket här i Sverige innebär mellan maximalt 70 och 130 kwh per kvadratmeter och år beroende på uppvärmningsystem och geografiskt läge - max 70 kwh/m2/år med el som primär värmekälla beläget i södra delarna av landet och max 130 kwh/m2/år längst upp i norr med ved eller annat biobränsle.

Detta ligger väldigt nära passivhusstandard, så några gammla fönster enkel eller tvåglasfönster blir det inte tal om vid nybygge om det inte rör sig om fritidshus eller renovering av redan befintligt hus.

Energidirektivet skall uppfyllas, där är det ingen rekommendation utan lag från Bryssel.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 20 jul-11 kl 07:54 »
Tvåglasfönster kompletterat med innerfönster överträffar treglasfönster med bred marginal.

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #14 skrivet: 20 jul-11 kl 09:39 »
Även dubbla tvåglasfönster (2+2-glas) är tänkbart om man bygger med återvunnet material. Det nämns och visas i Byggekologi av Bokalders&Block.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Broberg

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 20 jul-11 kl 21:58 »
Vid nybygge måste du även uppfylla energidirektivet, vilket här i Sverige innebär mellan maximalt 70 och 130 kwh per kvadratmeter och år beroende på uppvärmningsystem och geografiskt läge - max 70 kwh/m2/år med el som primär värmekälla beläget i södra delarna av landet och max 130 kwh/m2/år längst upp i norr med ved eller annat biobränsle.

Detta ligger väldigt nära passivhusstandard, så några gammla fönster enkel eller tvåglasfönster blir det inte tal om vid nybygge om det inte rör sig om fritidshus eller renovering av redan befintligt hus.

Energidirektivet skall uppfyllas, där är det ingen rekommendation utan lag från Bryssel.

Uppvärmt till hur många grader då? Det spelar ju också en stor roll.

nej

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 25 jul-11 kl 12:54 »
Hej
Har inte kommit in i forumskrivandet ännu, det gick visst nästan en vecka, men många bra svar har jag fått!!

Behöver man kvalitetsansvarig för fritidshus också? Det tycks som att det gäller att  få tag på nån hyfsat flummig kvalitetsansvarig :) Eller kontrollansvarig heter det visst nu för tiden. Ska genast googla lite.
Gäller det även om man bygger om en typ ruin? Eller om man typ, återställer ett gammalt torp som ändå står där.. behöver man bygglov om man inte ändrar den ursprungliga designen? Är det snällare regler på nått sätt?

Har alltså inget byggprojekt på G, utan försöker tänka ut olika möjligheter att ta mig ut på landet. Tid, arbete och fantasi kan man ju gräva fram ur gömmorna om det behövs, men pengar finns inte.. Och ska det vara nått billigt ruckel så är det väl bättre man byggt det själv så att man vet vad som pajar..?

Henrik: Innehållsrikt svar. Släpkärra is the shit har jag redan räknat ut. Man kan ju komma igång med byggandet genom att hämta en som bortskänkes på Blocket och renovera den :)
Synd att jag inte får ta körkort...

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #17 skrivet: 25 jul-11 kl 22:16 »
Synd att jag inte får ta körkort...
Där har du tyvärr ett stort (!) problem.
Hoppas du kan fixa traktorkort i alla fall, annars så får du inte hem mycket pinaler.

Rosten

• Närke
« Svar #18 skrivet: 25 jul-11 kl 22:50 »
Att uppfylla PBL som kom i våras med återvunnet material blir svårt om man bygger nytt eller till.
Då dom nya bygglovskraven liknar passivhusens krav.
Men visst kan du använda vissa delar begagnat.
Enklast är nog att renovera ett befintligt hus med begagnat material.
Då kan du använda nästan allt begagnat.
Vi använder mycket begagnat när vi bygger men det finns några stora problem.

1. Det tar lång tid att hitta det man behöver till rätt pris. (Det känns som att vi har slösat bort ett halv liv på Blocket)
2. Det  blir mycket resor med bil och kärra runt hela sverige för att samla ihop allt.
3. Det går åt massor av regnsäkra lagringsutrymme innan man har fått tag på allt.
4. Man ligger ute med massor av pengar på material som ännu inte har använts. (inköp, frakt, lagringskostader mm)
5. Allt tar så lång tid att genomföra. Det blir slitningar i förhållandet pga att inget blir klart inom planerad tid.
6. Hela ens liv går åt till att jaga saker eller sälja om saker som inte passar.

Men det blir billigt om man orkar med alla nackdelar. ;) I vårt fall så finns inte pengarna så vi har inget val.
« Senast ändrad: 25 jul-11 kl 22:57 av Rosten »

Huggorm

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 26 jul-11 kl 17:47 »
Vem vet, gamla ruckel kanske blir allt mera eftertraktade i takt med att kraven på nybyggen blir allt svårare att uppfylla. Står bara huset någorlunda upprätt av sig själv så kan man ju renovera bit för bit till allt är nytt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser