Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Imorgon eller på söndag kläcks mina första ägg!! :D  (läst 6234 gånger)

carrrrrooooo

• Södermanland
Hej allihopa! Jag brukar inte skriva så många inlägg här, men jag är nästan varje dag här inne och läser era bra trådar!!

Nu är det så att jag har under ett tag blivit mer och mer insnöad i att kläcka fram kycklingar.. Och det började med för ett par månader sen då jag köpte ett gäng dvärg kineser och det dröjde inte länge innan jag även köpte ett gäng japanska vaktlar.. alla har kommit igång med värpandet och jag kände att ja, ja vill testa kläcka fram egna ungar av dom.. Så jag införskaffade mig en billig kläckare eftersom jag inte vet om jag vill fortsätta med det så köpte jag en billig.. sen om jag vill fortsätta kommer jag köpa en mer avanserad( som det känns så kommer jag verkligen fortsätta med det här).. Men iaf så jag började samla ägg av båda grupperna och när jag fick hem kläckaren så stoppade jag in mina ägg.. Datumet var den 1 Juli när jag stoppade i dom.. :) Så om ett par dagar kommer dom kläckas! :)

Jag har försökt lysa dom och vad jag kan se så är några befruktade iaf.. Sen råkade det hända en olycka, när jag skulle lysa ett ägg så råkade det glida ur min hand och jag råkade tappa det,  :'(detta var ett av mina japanska ägg och jo visst var det ett befruktat ägg.. Detta kändes hemskt men ändå en lättnad över att få veta att min tupp verkligen gör sitt jobb  ;)

Men idag gjorde jag i ordning kycklingarnas blivande hem, jag tänkte att dom ska få bo i en hamsterbur med värmelampa och jag har ställt in en vatten automat för undulater och även har jag gjort i ordning lite mat åt dom i form av undulatfrön, silad hönsfoder och krossade cornflakes.. Sen när dom föds så ska jag även koka ägg och även ge dom lite krossade havregryn..

Jag hoppas verkligen att jag iaf får några bebisar!:) Skulle vara så roligt och så fall är dessa mina absolut första egna kläckta kycklingar!! Sen efter dessa ska jag även skicka efter brahma ägg som ska bli våra gårdshöns.. Jag har verkligen blivit fjäderfä frälst känns det som! Jag älskar verkligen dessa fina djur!..

JAg har redan fått några beställningar på kycklingar så jag hoppas att det blir ett gäng som överlever! :)

Jag ville bara skriva av min lycka och hoppas att någon orkar läsa detta ;)

Juste en fråga!: Hur länge bör man ha dom hemma innan man säljer vidare dom?.. Man måste väl ge dom extra värme rätt länge?

Kramar till er!!  :D
Ha en underbar dag! :)
// Carro

nikky

• ,japanska vaktlar
    • -
SV: Imorgon eller på söndag kläcks mina första ägg!! :D
« Svar #1 skrivet: 15 jul-11 kl 20:52 »
Du behöver bara ge dem krossat silad hönsmat..glöm allt annat..jag gjorde det misstaget och flera dog.Men så snart jag började ge bara höns mat så överlever alla o växer så det knakar,Vattnet är livsviktigt.Lycka till

carrrrrooooo

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 15 jul-11 kl 20:53 »
Okey tack för svaret! :)
// Carro

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #3 skrivet: 16 jul-11 kl 08:51 »
Du kan sälja de från 1 dag tills de är gammla.
Men om du har kunder som väntar sälj de vid 3-4 veckor så de har fått fjädrar och har ev kollat kön.

Måste också säga GRATTIS!!
Hoppas på många vaktelbäbisar.

Mvh oskar
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #4 skrivet: 16 jul-11 kl 09:24 »

Ge inte för mycket havregryn bara, det sväller i magen...
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

carrrrrooooo

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 17 jul-11 kl 17:44 »
Tack för era svar! :) Okey då kommer jag vänta så att dom hinner sätta fjädrar :)

Okey, då skippar jag nog havregrynet helt och hållet..

Bäbisarna har fortfarande inte kommit, jag hoppas på att dom kläcks snart, jag längtar så mycket för att få se dom.. Hoppas bara på att det blir några oxå..  :-\

Men jag la in äggen på kvällen den 1 Juni så egentligen kläcks dom väl imorgon (18/7) på kvällen?..

Men jag håller tummarna på att iaf några klarar sig! :)

Tack för er hjälp..

Ger ni alla bara vanligt hönsfoder till kycklingarna?, inte ens kokt ägg?..

:D
// Carro

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 17 jul-11 kl 18:33 »
Jag ger kalkonstart. Det innehåller mer protein än kycklingstart så jag slipper mecka med kokt äggula för att höja proteinvärdet. Lite enklare och det passar mig  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

carrrrrooooo

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 17 jul-11 kl 18:51 »
Okey :) Låter ju bra för det har jag hemma ! :D Då testar jag med att ge det till dom när dom kläcks :) Då behöver jag alltså inte ge äggula?, med det vill jag nog gärna skämma bort dom med.. ;)
// Carro

nikky

• ,japanska vaktlar
    • -
« Svar #8 skrivet: 18 jul-11 kl 06:53 »
Jag har kläckt fram massor med vaktlar.Dom är oerhört känsliga.Du måste ha 37 grader i deras bur hela tiden i början ..åtminstonde i 3 veckor o sedan gradvis vänja dom vid lägre temp.Det räcker med en timme i kallare så dör dem...kalkonstart eller kyckling foder går ju bra..skulle undvika ägg för att skämma bort dem..gör det när de blivit stora istället.All mat måste finfördelas annars äter dem inte.De dricker vatten som kameler,men drunknar lätt,blöter även ner sej och klantar sej hela tiden..då dör dom garanterat,man får ha ett fat med kanter o glaskulor i botten så att dem kan dricka mellan kulorna bara.Ja här kom hela lektionen på en gång.Hoppas att de kommit nu?

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 18 jul-11 kl 07:32 »
Jag har kläckt fram massor med vaktlar.Dom är oerhört känsliga.Du måste ha 37 grader i deras bur hela tiden i början ..åtminstonde i 3 veckor o sedan gradvis vänja dom vid lägre temp.
Varmt så länge rekomenderar varken jag eller kommersiella vakteluppfödare. Som jag skrev i en annan tråd:
Citera
Nykläckta vaktelkycklingar behöver 37grader. Jag brukar ha den temperaturen första veckan. När dom är 3 veckor klarar dom sig med 20 grader. (från dag 7 till dag 21 sänker jag tempen ca 2 grader/ varannan dag)
När dom är 5-6 veckor klarar dom att vara ute även om det blir kallt. Tänk bara på att vänja dem långsamt (över ett par dagar) så att förändringen inte blir från rumstemperatur till nattfrost över en dag.
Jag har kört med denna temperaturmetod och har haft pigga fina vaktlar med en dödlighet på mindre än 3% på mina kläckta vaktlar. Jag har kläckt ca 200 så jag har testat mer än en gång  ;)

Jag ger mina nykläckta kycklingar vatten i vattenflaskor för marsvin. Dom dricker bra ur nippeln och blir inte våta ens om fötterna, funkar kanon  ;D Undulat vattenautomat och skål med kulor funkar också men den sistnämnda blir rätt skitig då dom trampar runt i kulorna. Där måste man byta vatten oftare.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

carrrrrooooo

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 18 jul-11 kl 18:17 »
1000 Tack för era svar! :)

Jag blev så glad idag när jag kom hem ifrån jobbet och jag ser att ett av dom japanska äggen är det hål i :D Men det har inte kommit ut någon kyckling ännu, men det gör det nog snart, hoppas jag :) Men jag är där och tittar hela tiden när jag är hemma, jag älskar att springa fram och kika om något har hänt.. :D

Okey ja jag har testat med en termometer under värme lampan och i mitten av buren är det 36.8 grader.. Det borde väl räcka att börja med?.. Den höjs säkert efter ett tag till 37 skulle jag tro, det är ju bara 0.2 grader, det borde väl inte vara någon fara?.. Jag känner inte att jag vill ha den värmen för dom så länge utan jag kommer göra så som jag fick i sista svaret att sänka 2 grader varannan dag, det tyckte jag lät bra och vettigt :) Jag har en undulat automat så jag hoppas att dom når upp till den annars får jag fixa en annan lösning :) tror jag har en hamster pip flaska i förrådet annars.. Men dom ska ju helst stanna i kläckaren i 24 h, ska jag ge dom vatten där inne?, för jag läste på en sida att man gärna ska ge dom vatten direkt eftersom det är så ansträngande för dom att ta sig ut ur skalet.. men på vanliga höns är ju starkare och dom klarar sig tydligt mykt lättare..
Hur gör ni?

:D Tack ännu en gång!
// Carro

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #11 skrivet: 18 jul-11 kl 22:45 »
Jag ger aldrig vatten i kläckaren och brukat ta mina vaktlar ur den 1-2 dagar efter kläck. Det har hänt att någon som har kläckt tidigt fått sitta i kläckaren 3 dagar också. Inga problem det heller.

nikky

• ,japanska vaktlar
    • -
« Svar #12 skrivet: 18 jul-11 kl 22:50 »
Nej inget vatten i kläckaren...och du...var beredd med handen ..dom springer o hoppar ur kläckaren på nolltid.

carrrrrooooo

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 19 jul-11 kl 06:47 »
Tack så mycket för era svar! :)

Då blir det inget vatten i kläckaren.. Igår fick jag hålslag på nästan alla ägg, så jag trodde att jag skulle se små söta dunbollar när jag steg upp ur sängen, men icke då har inget hänt.. Men då läste jag i en annan tråd här att det inte är ovanligt att det kan ta över 24 timmar för dom att komma ut.. Mina har gått ca 11 timmar sen första hålslaget.. Hur länge brukar era vaktlar ta på sig när ni ser hålslag tills att dom kommer ut?.. Jag har nu 37 grader = Precis under 100 F märket.. men när lampan släcks så sjunker tempen en hel del så dom har nog lite kallare än vad dom ska ha ibland.. Kan det kanske vara orsaken till att det tar lite tid för dom?..

Hoppas att några överlever!  :-\
// Carro

carrrrrooooo

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 19 jul-11 kl 18:18 »
Nu börjar jag tappa hoppet, ingen kyckling har fortfarande inte kommit ut :/  och det var ju igår kväll som det blev hålslag på äggen, fast bara ett litet hål i varje.. sen dess har inget hänt  :-\

Ska jag ge upp nu?.. Det har snart gått 24 h .. Jag vill inte göra något med äggen innan ni mer kunniga uttalar sig om vad ni tror och vad ni har varit med om.. Men visst ska det väl inte ta mer än 24 h för dom? Ska jag ta bort äggen? .. Vad hade ni gjort i min situation ?

Tacksam för snabbt svar! :)
// Carro

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #15 skrivet: 19 jul-11 kl 19:09 »
Nu börjar jag tappa hoppet, ingen kyckling har fortfarande inte kommit ut :/  och det var ju igår kväll som det blev hålslag på äggen, fast bara ett litet hål i varje.. sen dess har inget hänt  :-\

Ska jag ge upp nu?.. Det har snart gått 24 h .. Jag vill inte göra något med äggen innan ni mer kunniga uttalar sig om vad ni tror och vad ni har varit med om.. Men visst ska det väl inte ta mer än 24 h för dom? Ska jag ta bort äggen? .. Vad hade ni gjort i min situation ?

Tacksam för snabbt svar! :)
Väntat tills i morgon kväll  ;) och sett till att det är minst 60% luftfuktighet i kläckarn. Inte öpna och kolla.

carrrrrooooo

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 19 jul-11 kl 19:15 »
Okey så jag ska vänta till imorgon då då det egentligen är dag 20 i maskinen? .. Men jag har en lite enklare kläckare.. en sån med fläkt fast inte med fuktighetsavläsare.. Jag har bara vanlig termometer.. Finns det något tips på att veta att det är runt 60 % fuktighet? .. Jag har en covatutto 16 .. och som sagt har jag termometern på precis under 100 F .. Jag tycker det är bamse synd om alla ska dö nu när nästan alla har hål i skalet.. Fast dom har ju ifs inte gjort större hål sen igår kväll  :'(
Det kanske är för att dom inte är redo riktigt ännu?, alltså att dom inte har dragit in gul säcken och att blodkärlen har ordnat sig?? Eller vad kan det bero på? .. Fan!! Jag vill att dom ska komma ut nu!  :-\
// Carro

carrrrrooooo

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 20 jul-11 kl 08:10 »
Det har fortfarande inte hänt något mer.. så jag testar att öppna 1 ägg och ser om fostret är dött.. Så fall tar jag ut alla ägg för nu är det på dag 20 .. Fan, undrar vad det var som gick snett..!  :-\ :-\
// Carro

carrrrrooooo

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 20 jul-11 kl 08:30 »
Nu gjorde jag så att jag tog ut ett ägg och tog jätte löst med en skruvmejsel och vek upp en skal bit där den hade pickat hål.. och direkt när jag öppnade jätte jätte lite så såg jag att det rörde sig där inne.. Jag vet inte om det var en hel och frisk kyckling men jag öppnade inte mer utan la tillbaka den i kläckaren.. Så då lever 1 iaf.. men den har ju fortfarande inte kommit ut.. men jag ger dom ett par timmar till.. Men då vet jag iaf att 1 lever och det känns lite tryggare.. men jag tyckte att jag kunde skymta något gult där inne, det kanske är gul säcken? ..
Jag vill helst inte öppna upp skalet helt och ta ut den, eller borde jag kanske göra det för att se vad det är för fel?.. MEN DEN LEVER I ALLA FALL!  :D Men va fasen 20 dygn blir det ju ikväll, för vaktlar, är inte det väldigt ovanligt??..

I kläckaren har jag ju som ett gult galler på botten, jag tyckte att dom hålen är så stora för små vaktel fossingar och jag var rädd att dom ska ramla ner med fossingarna där.. Så jag la ut en sån där jätte tunn disktrasa i botten, men det borde väl inte vara det som är felet?.. Fuktigheten borde träna in igenom den, eller hur?
// Carro

carrrrrooooo

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 21 jul-11 kl 12:14 »
Tråkigt att det inte är någon som har svarat..  :-\ Men iaf många som läser! :D

Men nu är det så här iaf.. att jag antar att jag har haft för låg temp och luftfuktighet i min kläckare för inatt så kläcktes en söt liten japanare :) Jag blev så glad! Jätte pigg och frisk! Så nu får den vara i kläckaren till ikväll tänkte jag.. sen var det en kines som var på väg ut när jag åkte hemifrån imorse så jag hoppas att jag får se den när jag kommer hem! :D

Men den som jag pratade om som jag öppnade, den som hade något gult, det gula var näbben som jag såg.. men den var nog inte redo att lämna skalet fast att den hade pickat hål för några dygn sen för den började blöda en del när jag öppnade den.. men den piper och lever iaf. .så jag hopaps att den repar sig :) Sen är det några till som är på väg.. Men vilken tid det tar!! Jag har redan nu bestämt mig för att köpa mig en bättre kläckare då jag inte litar ett dugg på denna eftersom den troligtvis visar fel temp och att man inte kan se vad det är för luftfuktighet.. Men men.. Iaf en som är ute oh jag hoppas att den som är blodig klarar sig.. kan ju vara blodkärlen ifrån skalet.. men jag tror jag måste hjälpa den sen för det ser ut som att den har torkat fast i skalet och på så sätt inte kan komma ut.. Den som är ute och lever brukar ibland picka lite lätt på den, men jag tror att den försöker hjälpa den.. får se om den har tagits sig ur när jag kommer hem.. :) Vad jag är glad nu när iaf 1 är ute och fler som verkar pigga och glada :)
// Carro

Dela detta:

* Inloggade just nu

384 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser