Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad i naturen kan jag torka & ge i vinter ?  (läst 35141 gånger)

rosita51

• Skåne
SV: Vad i naturen kan jag torka & ge i vinter ?
« Svar #60 skrivet: 25 jun-12 kl 15:35 »
Brännässlor vet jag att man kan torka och ge hönsen... ( ska man hacka det eller liknande ? )
Men nog måste det finnas mer vilda växter som är nyttiga och goda att ge dem, torkade ?

Rönnbär och nypon kan man både torka och frysa in. Blåbär och lingon går också bra.

Brännässlorna repar jag bara av från kvistarna när de torkat och smular sönder det och blandar med blötmaten.
MVH Rosita zon 1

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
« Svar #61 skrivet: 25 jun-12 kl 19:01 »
Rönnbär och nypon kan man både torka och frysa in. Blåbär och lingon går också bra.

Brännässlorna repar jag bara av från kvistarna när de torkat och smular sönder det och blandar med blötmaten.

Vad är det för blötmat ??  ::)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #62 skrivet: 25 jun-12 kl 19:07 »
Maskrosor både blad o blomma .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Marielle

• Uppland
« Svar #63 skrivet: 25 jun-12 kl 21:30 »
Maskrosor både blad o blomma .
[/quote

Menar du att du torkar maskrosor också då eller ?  Jag har testat att frysa dem till kaniner, men det blev inte så bra  ;D

rosita51

• Skåne
« Svar #64 skrivet: 26 jun-12 kl 20:11 »
Vad är det för blötmat ??  ::)

Allt som är blott; rester och "gröpe", d.v.s. jag tar lite sojamjöl, kruskakli, lite vetegroddar, havremust, majsmjöl och blandar det med fil eller mjölk blandat med vatten. I detta blandar jag sedan repad nässla eller nyponpulver. Ja, jag tar vad jag har, helt enkelt!
MVH Rosita zon 1

Pumpkin

• Värmland
« Svar #65 skrivet: 26 jun-12 kl 20:47 »
Man kan skörda andmat med håv och torka till "kakor" - innehåller mycket protein. Annars är säkert fläderbär toppen, de innehåller ju massor av nyttigt, både för folk å höns  ;)
Häggmispelbär är också uppskattade
Everything is an experience

TheoA

• Södermanland
« Svar #66 skrivet: 27 jun-12 kl 00:02 »
Man kan ju samtidigt som man håvar andmat håva upp lite insekter och torka tillsammans, då får de ju också animalisk föda som de behöver lite av.

Föresten, vi har en flugfångare i lagårn, ni vet en såndär elektrisk. Vi brukar lägga ut flugorna till småfåglarna då de får lite snabbmat, men de verkar inte äta så mycket. Kan man ta dem där torkade flugorna och blanda med hönsfodret? Finns det något nyttigt i flugor?
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

MagnusL

• Skåne
« Svar #67 skrivet: 27 jun-12 kl 00:15 »
Angående torka nässlor, någon här som testat låta dom ligga kvar efter man slagit dom och sen bara vända dom (som en hösträng typ) efter några dar. Går det eller kommer det bli för blött/mögla.
Har massa nässlor men dåligt förberett för att torka dom :(
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

Pumpkin

• Värmland
« Svar #68 skrivet: 27 jun-12 kl 08:31 »
Insekter är ju perfekt hönsmat! Bara inte flugorna har blivit för "torra", tänker jag. Ännu bättre är fluglarver/maggots av olika slag - rena superproteinet!

TheoA

• Södermanland
« Svar #69 skrivet: 28 jun-12 kl 00:11 »
Insekter är ju perfekt hönsmat! Bara inte flugorna har blivit för "torra", tänker jag. Ännu bättre är fluglarver/maggots av olika slag - rena superproteinet!

Ja, det tänkte jag med, jag får göra ett smakprov och se :) Flugorna rostas ju, så de smulas söder ganska lätt sen. Jag ska prova att blöta dem också, det kanske är ännu godare :P
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #70 skrivet: 28 jun-12 kl 01:06 »
Man kan skörda andmat med håv och torka till "kakor" - innehåller mycket protein. Annars är säkert fläderbär toppen, de innehåller ju massor av nyttigt, både för folk å höns  ;)
Häggmispelbär är också uppskattade

"Skörda andmat" hur menar du??
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Pumpkin

• Värmland
« Svar #71 skrivet: 28 jun-12 kl 09:34 »
Vattenväxten Andmat, Lemna, som bildar ett grönt täcke på näringsrika vatten tex dammar. Yttepyttesmåblad som mångdubblar sig fort!
Har man ingen damm kan man hämta lite i närmaste vattendrag där det finns och odla (!) i en balja el lite barnpool, bara man tillsätter lite kväve till vattnet - gödning av nåt slag (upp till var och en  ;) )
Väldigt enkelt att håva upp där det finns, breda ut på tex presenning och torka i solen.

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
« Svar #72 skrivet: 04 jul-12 kl 00:10 »
Antecknar för brinnande livet här!  ;D

Hur odlar man mjölmask?
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #73 skrivet: 04 jul-12 kl 08:43 »
förra hösten började jag med att binda "jkärvar" av nässlorna och hängde på tork i vår luftiga gamla vedbod, resultatet blev allt eftersom det torkade att fåglar, vind osv tog sönder de flesta, trots väl bundet. Men det torkade bra och de som förblev hela var populära!
Men sen tog jag å testade lite större mängd, som jag lade ut i gamla korntorken på ladugårds överdelen, som hö som skulle torka, spred ut, var och vände med jämna mellan rum, efter 1-2 veckor krattade jag det till ett hörn och fortsatte torka mera, helt klart nöjd att ja tog in de mängder jag gjorde för både höns och getter var som tokiga!

Snart börjar årets samlande, tror i år att jag provar fälla det under några soliga dagar ute, för att sen minska torketiden under tak.
Jag tog gräsklipparens släpvagn till hjälp att dra hem allt :) Jordbruket bredvid bestod till 80% av nässlor så det är ingen brist vara :)
även en blind höna hittar ett korn...

Marielle

• Uppland
« Svar #74 skrivet: 04 jul-12 kl 09:58 »
Hur länge ungefär torkar man nässlor och vinbärsblad i torktumlaren ? Jag har inga som helst möjligheter att torka dem hängandes... Skulle önska att jag hade ett loft eller en liten bod för sådant ..

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #75 skrivet: 04 jul-12 kl 10:00 »
Hur odlar man mjölmask?
I havregryn t.ex. Se till att de inte tar sig ut bara för då kanske de bosätter sig i ditt mjöl istället. Deras hud innehåller ett lätt gift, det är nog ingen fara om man ger som godis då och då men ska man ge större mängder bör man skålla och skölja dem.

K@rene

• Ønsker kontakt med alt.bönder i Väst-Värmland.
    • Värmland
« Svar #76 skrivet: 06 jul-12 kl 16:24 »
Hönsen älskar våtarv.

Våtarv (vassarv på norsk) heter Chick weed på engelsk = altså kycklingört (omtrent)
Så ikke så konstigt om de elsker det  8)

Veldig bra tips om andre tin gog tørke - takk
Älggräs inneholder acetylsalicyl (skrives det sånn?) og er bra for mångt och mycket i mennesker i alle fall
Gård i V-Värmland - 5 katter och 6 tuppar&höns - skog och mark - reser mellan världen och landet

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #77 skrivet: 06 jul-12 kl 16:58 »
Något som jag upptäckte nyss är att mina höns älskade fröna från blomställningarna på Kirskålen. Man kanske skulle ta och samla fröställningar och förvara i en papperskasse till vintern  :)
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Marielle

• Uppland
« Svar #78 skrivet: 07 jul-12 kl 22:33 »
Hur länge ungefär torkar man nässlor och vinbärsblad i torktumlaren ? Jag har inga som helst möjligheter att torka dem hängandes... Skulle önska att jag hade ett loft eller en liten bod för sådant ..

Ingen som vet ??  ???

Jennyt

• Västergötland
« Svar #79 skrivet: 11 jul-12 kl 19:12 »
Jag hade inte gett mig på att torka varken vinbärsblad eller nässlor i tumlaren. Tycker det låter som om de skulle smulas sönder och åka in i maskineriet o:)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 2 användare
chpe21, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser