Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad i naturen kan jag torka & ge i vinter ?  (läst 35144 gånger)

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
SV: Vad i naturen kan jag torka & ge i vinter ?
« Svar #80 skrivet: 11 jul-12 kl 22:46 »
Jag hade inte gett mig på att torka varken vinbärsblad eller nässlor i tumlaren. Tycker det låter som om de skulle smulas sönder och åka in i maskineriet o:)

Tyvärr försent nu... Någon skrev ju här i tråden att det gick... Jodå visst GÅR det, men det tog runt 4-5 TIMMAR...!!  Å det stank i heeela huset. Torktumlaren var totalt igengrottad, trots att jag lagt nässlorna i ett lakan och dragit ihop med buntband.
Så nu vill jag VARNA andra att INTE göra samma misstag  !!! 
Jag får helt enkelt hänga dem i buntar på torkvindan och hoppas på minimalt med solljus direkt på...  ::)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #81 skrivet: 12 jul-12 kl 14:10 »
TorkSKÅP hra det pratats om.... inte torktumlare :-* Hoppas du får ordning på den igen..... åsså har du nu en historia att berätta för framtida barnbarn ;D ;D ;D ;D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
« Svar #82 skrivet: 12 jul-12 kl 15:44 »
TorkSKÅP hra det pratats om.... inte torktumlare :-* Hoppas du får ordning på den igen..... åsså har du nu en historia att berätta för framtida barnbarn ;D ;D ;D ;D

Nää, det stod torktumlare ! " i med allt i ett örngott och in i torktumlaren" . Jag är 100% säker på att det stod så. Nu har dessvärre inlägget raderats vad jag kan se.... I ett torkskåp skulle man ju dessutom inte ens behöva ett örngott.  Jaja, den som skrev inlägget kanske fick dåligt samvete ?
Strunt samma, tumlaren är fixad och jag en erfarenhet rikare .  :-\

Jennyt

• Västergötland
« Svar #83 skrivet: 12 jul-12 kl 18:46 »
hahaha.... det inlägget har jag totalt missat  ;D Låter som om det varit ett troll i farten >:D ::)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

brödernakackel

• -
« Svar #84 skrivet: 24 jul-12 kl 14:25 »
Jag brukar torka och ge dom bränn nässlor. innehåller mycket vitaminer.

bybon

• Västerbotten
« Svar #85 skrivet: 25 jul-12 kl 11:16 »
såg att någon skrivit att fåglar kan bli fulla av frostnypna rönnbär.
så jag undrar om någon vet om det gäller höns också?
hoppas inte för jag har massor i frysen som egentligen skulle bli gele men det blev inte så
så det skulle va perfekt om det kom till andvändning :D

smulpaj

• Jämtland
« Svar #86 skrivet: 28 jul-12 kl 22:39 »
Vi har odlat lite grönkål för att ge hönsen till vintern. Har för mig att den kan stå länge i landet - även i frost så man sent kan ta dem och ge hönsen. Men nu är det några feta larvar som håller på att äta upp dem för mig. Så det känns som jag måste plocka den nu innan den blir helt uppäten. Hur förvarar jag nu denna färska grönkål? Går det förvara på något sätt så jag kan ge till vintern ändå? Eller om jag plockar nu så måste jag ge nu?  ???

Tacksam för råd. hej , jag läser detta nu o ser att du skrev frågan i fjol, men den kan nog va lika aktuell nu. jag odlar massor av grönkål, på hösten plockar jag in den o skär bladen i 2-3 bitar sen ner i mixern med dom o kör runt lite sen packas det i plastpåsar o fryses,  du kan lägga i stora påsar för det är lätt att ta det som behövs för det fryser inte ihop i  en klump.

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #87 skrivet: 31 jul-12 kl 08:06 »
Tack Smulpaj  :D
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
« Svar #88 skrivet: 01 aug-12 kl 21:18 »
Bybo: bären som sitter på träden fryses o tinas omvartannat o dagarna kan bli ganska varma på hösten = de jäser. Om du plockat fräscha bär o fryst in dem på en ggn är det ingen fara med det.

Jag undrar om man kan torka o ge hönsen fräken? Vi människor dricker ju fräkente för att få fint hår o fina naglar...kan det vara bra för pippijåglarna också månntro?

Åkerfräken innehåller mkt kiselsyra, saponin, vitaminer o mineraler samt flavonglykosider. Är dock påfrestande på njurarna vid för stort intag pga sin vätskedrivande förmåga...men man behöver ju inte ösa på så mkt. Vad tror ni?
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Lijing

• Västerbotten
« Svar #89 skrivet: 05 aug-12 kl 00:09 »
Plockade svamp idag o testade att ge hönsen renset. Det pickade hej vilt men mkt blev kvar, tolkar det som att de gillar myggorna o larverna som fanns i men inte föredrog själva svampen. Hjortronen blev de dock skogstokiga i! Likaså älskar de när jag el töserna kommer med klematisstekel-larver (klematisen gilldar dem dock *inte*), de har lärt sig känna igen créme fraîche-burken som vi plockar dem i.  :D
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

kalkyl

• Västerbotten
« Svar #90 skrivet: 20 aug-12 kl 22:09 »
Vad, som en kan plocka och torka nu, tycker era höns om att smaska på i vinter? Nässlor känner jag till men utöver?

Cathrin73

• Södermanland
« Svar #91 skrivet: 23 aug-12 kl 13:04 »
Nypon och rönnbär. Ormbunkar att lägga i redena, inte som mat. Jag har fryst in påsar med gräsklipp, men jag har en frysbox som annars står tom. Gav det förra vintern till hönsen och de blev jätteglada över "färskt" gräs.
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

skäggetorpet

• Dalsland
« Svar #92 skrivet: 29 aug-12 kl 10:43 »
Älggräs brukar jag torka och ge hönsen på vintern.
Trist att jag var lite sent ute med älggräset... växer hur mycket som helst här runtomkring... får komma ihåg till nästa år  :D

Goblin

• Det är aldrig för sent att ge upp!
    • Västergötland
« Svar #93 skrivet: 29 aug-12 kl 15:28 »
vet baske inte va våtarv är för någe  ???

Tänk jag funderade på det oxå, men efter lite googlande så såg jag ju direkt......

Fast vi kallar det för Nate hemma hos oss, såg att det var ett "kärt barn" för det hade många namn  :-[
Bor på landet med sambo, 3 barn, 2 fågelhundar, 5 katter och en massa goa höns....

Hassehopp

• Bor på en mindre gård i Ale kommun
    • Västergötland
« Svar #94 skrivet: 03 okt-12 kl 19:10 »
Hej.

Jag spinner vidare på tråden och frågar om någon här har koll på vad som finns just nu (3e oktober) att ta reda på från naturen?

Ha de!!!

/Hans
Den som säger sig vara fulllärd är mer full än lärd!

rosita51

• Skåne
« Svar #95 skrivet: 03 okt-12 kl 19:18 »
Nässlor, nypon och rönnbär. Kanske även fläderbär och björnbär.
MVH Rosita zon 1

Lijing

• Västerbotten
« Svar #96 skrivet: 03 okt-12 kl 19:54 »
Skit också! Har hängt upp 10 sträckmeter med nässelbuntar i förrådet. Nu ser jag konstiga vita prickar på alla...mögel? Men det är väl bara att vänta så fuktigt som det har varit den här sommaren o hösten.  :(

Som tur är ser älggräset fint ut o jag har massor av rönnbär o röda vinbär i frysen. Hoppas jag får ihop ett par hinkar lingon till helgen...med det behöver jag själv av också.

Jogar

• Gäst
« Svar #97 skrivet: 03 okt-12 kl 20:07 »
Nu får jag dåligt samvete...ni plockar och torkar och mixar och fryser och har er...mina höns får bara det som blir över när vi tagit vårt :-X
Men lite vildvuxen oregano har jag hängt på tork till dom iallafall :-[

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #98 skrivet: 08 okt-12 kl 10:51 »
När är det dax att skörda grönkålen? Ska jag låta den stå så länge det går innan jag fryser in den? (enligt Smulpajs råd) Grönkål ska ju tåla lite frost har jag hört..  ??? Bor i Skåne så nån frost har det inte varit på tal om ännu.. men jag vill ju inte heller överraskas av att allt har dött... Så hur långt ska temperaturen ned på natten? Och är det bättre att frysa än att torka?
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Kersthin

• Häxa inom Siljansringen.
    • Dalarna
    • http://oxbacken.de
« Svar #99 skrivet: 08 okt-12 kl 10:54 »
 ;) Hej
Jag har låtit min grönkål stå ute om vintrarna, det är bara att fösa undan snön och ta det man ska ha...fungerar klockrent!
Var rädd om Moder Jord, behandla henne väl, och du får tusenfaldt igen. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

Hästar, väder och vind.
i Brukshästar
[Igår kl. 19:12]

Skillnad på electrolux assistenter
i Bröd
[27 jul-25 kl 22:41]

400 kr kvar till mat.
i Ekonomi
[27 jul-25 kl 21:41]

Ramstorlek?
i Biodling
[27 jul-25 kl 18:43]

Myrsyrabehandling och invintring, I vilken ordning?
i Biodling
[27 jul-25 kl 17:45]

Naturlig hygrometer
i Vaktlar
[27 jul-25 kl 11:32]

Mf 4335 vill inte köra
i Meka
[27 jul-25 kl 09:59]

Ta bort potatisblast.
i Grönsaker
[25 jul-25 kl 16:19]

Kombucharecept
i Drycker
[25 jul-25 kl 04:15]

Hur mycket isolerar snö?
i Frukt & bär
[22 jul-25 kl 23:18]

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser