Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad i naturen kan jag torka & ge i vinter ?  (läst 34992 gånger)

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
SV: Vad i naturen kan jag torka & ge i vinter ?
« Svar #20 skrivet: 04 sep-11 kl 21:15 »
jag har valt att frysa ner färska vinbär och rönnbär till mina höns för att ge i vinter.
grönkål som ja sådde ger jag blad av och de älskar dem!

har inte någon vetskap om värme i ugn för att torka nyponen... vore tacksam för hjälp... de ja tog in senast klippte jag av på mitten, men de hade börjat mögla :(
även en blind höna hittar ett korn...

karsan

• Södermanland
« Svar #21 skrivet: 04 sep-11 kl 21:59 »
Jag brukar torka äppelskivor i 50 grader i ugn, på plåt, öppen ugnlucka. Funkar nog med nypon också. Snabbast går det nog med delade nypon.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #22 skrivet: 04 sep-11 kl 22:25 »
Jag har plåtar med massa små hål i då jag har varmlufts ugn .
Jag har oxå 50 grader med ungsluckan lite på glänt .

Ska torka äpplen i morgon .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #23 skrivet: 05 sep-11 kl 12:55 »
Vi har odlat lite grönkål för att ge hönsen till vintern. Har för mig att den kan stå länge i landet - även i frost så man sent kan ta dem och ge hönsen. Men nu är det några feta larvar som håller på att äta upp dem för mig. Så det känns som jag måste plocka den nu innan den blir helt uppäten. Hur förvarar jag nu denna färska grönkål? Går det förvara på något sätt så jag kan ge till vintern ändå? Eller om jag plockar nu så måste jag ge nu?  ???

Tacksam för råd.
Någon? - fick ett svar tror jag om att låta hönsen komma till och äta upp larverna men då ryker ju grönkålen redan nu och det är ju när allt grönt för dem att plocka ute har försvunnit som jag vill ge det - men det kanske inte går att förvara kålen så länge? Eller låta den stå så länge?
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #24 skrivet: 05 sep-11 kl 13:22 »
Grönkålen tål kyla/frost bra men har du larver på den så är det väl risk att det inte är så mkt kvar när du vill ge hönsen? Det borde gå ypperligt att torka den i stora knippen och sedan hänga in knippena eftersom hos hönsen så får de hoppa och äta.

Vi ställde in våra julgranar till hönsen efter nyår, det var väldigt populärt och snart var vartenda barr borta!
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 05 sep-11 kl 13:43 »
Ja, det borde gå fint att både torka och frysa grönkålen. Du har oxå fåttmånga bra tips om vitaminkällor för hönsen. Jag tänkte bara påminna om att du inte får glömma bort hönsens proteinbehov och aminosyrorna. En hel del protein kan de få via foderärtor, men aminosyrorna får de endast via kött. Tänk oxå på att det är olika aminosyror i flästkött och nötkött.

Det var någon som tidigare frågade om Rallrros (mjölkört) Den går oxå utmärkt att torka eller frysa ;) Maskrosor innehåller ju oxå en hel massa nyttigheter.... både roten och bladmassan :P
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #26 skrivet: 05 sep-11 kl 15:02 »
Här torkas nypon, rönnbär och äppelskivor.. men inte i ugnen, verkar hemskt oekonomisk (dyr) och inte miljövänligt för mig.. .. har snören över  och tidningspapper ovanpå vedspisarna och kaminer istället, torkning blir en bieffekt av eldning.

Hos oss går det också att torka inomhus på tidningspapper i solljus, tar bara mera tid för bären.

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #27 skrivet: 05 sep-11 kl 15:08 »
När vi har fått svamp så har jag fördelat den på tidningspapper i gallerbackar i ett ställ som står i spismuren där man egentligen ska ha veden. Torkar snabbt när vedspisen är i gång.

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #28 skrivet: 05 sep-11 kl 17:40 »
tycker höns om lingon, och kan det vara ett gott tillskott att ge under vintern?
finns så mycket i skogen hos oss så jag skulle gärna vilja frysa ner i påsar om det är något höns brukar tycka om att äta :)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #29 skrivet: 05 sep-11 kl 17:58 »
tycker höns om lingon, och kan det vara ett gott tillskott att ge under vintern?
finns så mycket i skogen hos oss så jag skulle gärna vilja frysa ner i påsar om det är något höns brukar tycka om att äta :)
Höns äter allt :) utom avokado!
Plocka lingonen du ....vore det inte bättre att göra sylt av dom då ? ::)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #30 skrivet: 05 sep-11 kl 20:54 »
vi har plockat lingon till släkten som ville ha till sylt, själva äter vi knappt lingonsylt så då unnar ja hällre hönsen det... har ju redan fryst ner vinbär åt dem, och rönnbär. vill kunna ge dem det goda under vintern!

insnöad

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 07 sep-11 kl 11:09 »
Fåglar kan ju bli fulla när de ätit frostnypna rönnbär.
Blir inte hönorna det av frysta rönnbär?

Ingrid68

• -
« Svar #32 skrivet: 07 sep-11 kl 13:57 »
Vad ger ni era höns för grönt att äta på vintern? Jag har plockat och håller på att torka nässlor. Men jag får inte ihop så mycket som jag skulle vilja. Vi bor i Södra dalarna så att plocka gräs på vintern är inte nämnvärt akutellt då snön ligger tjock.
Är det bara grönsaker som gäller eller uppskattar de hö? Vi har hö till fåren en bit in på hösten sen går vi över på hösilage men det törs jag inte ge dem.
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #33 skrivet: 07 sep-11 kl 16:35 »
Något som våra hönor blir glada över nu är att få squash från vårt trädgårdsland. De får de som blivit för stora. Delar dem på längden och så går de och pickar glatt. Jag hoppas att de bara innehåller bra saker för dem.
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #34 skrivet: 07 sep-11 kl 22:56 »
Höns brukar gilla hösmul  :D Mina höns gillade ensilagesmul också (har inte tillgång till det längre) Förra vintern köpte jag luzernhack på lantmännen (dyrt). Det gillade dom också  :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ingrid68

• -
« Svar #35 skrivet: 08 sep-11 kl 08:58 »
Ja hösmul gav vi dem i fjor. Eller ja det ger vi dem året runt när vi har hö. Det är poppis. Bland stora och små.
Men man kan ge även hösilagespill alltså? Tänkte att det blir dåligt fort.
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #36 skrivet: 08 sep-11 kl 18:34 »
Jag köpte luzernhack på citygross men hönorna vägrade äta det så jag fick mata rådjuren :-\

supersnällasilversara

• hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
« Svar #37 skrivet: 12 sep-11 kl 18:45 »
Något som våra hönor blir glada över nu är att få squash från vårt trädgårdsland. De får de som blivit för stora. Delar dem på längden och så går de och pickar glatt. Jag hoppas att de bara innehåller bra saker för dem.

Jag gör samma sak. De älskar det!
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #38 skrivet: 12 sep-11 kl 20:25 »
Jag la in en solros till dem men de verkar inte begripa sig på den.

pytte

• -
« Svar #39 skrivet: 05 jan-12 kl 20:06 »
Vad för något kan man odla till hönsen i sommar som man sedan kan nyttja under kommande höst och vinter?
Visst ärtor förstår jag, sallad men den går ju bara användas färsk.
Hur är det med bönor?
Ge mig förslag!
Jag längtar till våren och vill kunna planera årets sådd.
Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser