Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad i naturen kan jag torka & ge i vinter ?  (läst 35027 gånger)

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
Vad i naturen kan jag torka & ge i vinter ?
« skrivet: 14 jul-11 kl 16:41 »
skulle vilja ha lite tips och information om vad jag kan ta reda på från naturen och spara för vintern så hönsen får de vitaminer de vill och behöver.
Nässlor har jag tagit in lite nu å då, en hel del fördigtorkat (löst). Tog även hem 2 släpvagnslass idag för att binda knippen av och som skall hängas på torp inför vintern.
Men vad finns mer som jag kan ta nytta av? går det att ta reda på saker som ger hönsen alla vitaminer å mineraler som de behöver om man utöver bara ger helsäd (ex: havre korn, majs), snäckskal, grus och träkol?
Har för övrigt hela lagårds övervåningen med torrhö :)

även en blind höna hittar ett korn...

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
SV: Vad i naturen kan jag torka & ge i vinter ?
« Svar #1 skrivet: 14 jul-11 kl 17:35 »
de va nå nytt, super tips! bara å söka såna nu då :)

har även läst någonstans att nypon kan man ta reda på, har massor av nyponroser här på gården, men hur går man till väga med nyponen efter man plockat dem?

MrsB

• Småland
« Svar #2 skrivet: 14 jul-11 kl 17:52 »
Nypon och rönnbär gillar hönsen. Plockar och fryser in i lådor. Tar sedan fram på morgonen så de får tina lite innan hönsen får dem. Sedan är där vinbär också men det känns lite lyxigt att ge hönsen (vinbären får papegojorna :)). Älggräs brukar jag torka och ge hönsen på vintern. Slånbär brukar jag också plocka och ge lite grann. Har för mig att de är bra för magen.

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #3 skrivet: 14 jul-11 kl 18:45 »
tack MrsB för tips...
fryser du nyponen och rönnbären "färska så att säga" eller torkar du dem något innan?
skall man dela nyponen eller ges dem hela?
jag har brukat bryta en kvist från rödvinbärsbuskar å sätta in till dem någon gång i veckan nu, de har ej tillgång att gå ut mina kycklingar som det är nu.
själv äter vi bara de svarta vinbären, så jag ger gärna hönsen de röda  :)
går det att torka allt dvs rönnbär, vinbär och nypon så vore jag glad, känns lättare än att springa till frysen i förväg innan utfodring.

någon som har koll på vilka vitaminer man tillför via dessa?

ska ta å höra mig för me någon som kan visa mig vad älggräs är  o:)

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #4 skrivet: 19 jul-11 kl 20:32 »
vet baske inte va våtarv är för någe  ???

louiseg

• Småland
« Svar #5 skrivet: 20 jul-11 kl 20:33 »
våtarv är väl dethär klassiska ogräset som tar över hela landet om du inte är snabb. ;)
långa stjälkar med massa små ljusgröna blad, och en ynklig vit blomma på. kommer massa stjälkar på samma planta. går säkert söka på google. :)

hur är det med groblad och fröstängerna som kommer på dom plantorna? är det nåt man kan ta till vara på? och ha nytta av då. ;)

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #6 skrivet: 20 jul-11 kl 20:49 »
då förstår ja nog vad våtarv är för något... infinner sig i vårat trädgårdsland *haha* det lixom slingrar sig runt morots själkarna.

louiseg

• Småland
« Svar #7 skrivet: 20 jul-11 kl 21:08 »
kan mycket väl vara sån. mitt "blomland" består av detta jäkla ogräs. :P

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #8 skrivet: 24 jul-11 kl 12:00 »
Hönsen älskar våtarv. Just nu experimenterar jag med att försöka torka det till vintern, vet inte om det går, det innehåller så mycket fukt.
Torkar också oregano, för den eteriska oljan ska vara nyttig. Renfana ska hjälpa mot mask och även det ska gå att lägga i redena mot ohyra har jag hört. Gräsklipp (från gräsklipparen) funkar bra att torka, de blir jätteglada när de får det på vintern. Sen kan man frysa in eller torka bär, t.ex. fläder, vinbär, lingon.
På vintern brukar jag grodda vete, de är helt tokiga i det. Man kan även så vete eller annat i krukor.

yezzika

• Bohuslän
« Svar #9 skrivet: 24 jul-11 kl 15:37 »
Älggräs som ni nämner här.
Hur nyttigt är det för hönsen?
Är det något man kanske inte ska ge för mycket av då det innehåller salicylsyra? (smärtstillande)

Om det är ok att ge obegränsat så vore det toppen då stora delar av markerna här kryllar av älggräs  ;D
Bor i det röda huset med man, 2 barn. Har 2 hästar & höns av raserna New Hampshire, Vorwerk

MrsB

• Småland
« Svar #10 skrivet: 24 jul-11 kl 17:52 »
Vet inte om älggräs är nyttigt. Mina höns äter bladen och papegojorna äter fröställningarna. Ger lite varje dag nu på sommaren och sedan ett litet knippe i veckan på vintern (torkat). Efter alla dessa år har vare sig höns eller papegojor blivit sjuka. De är kanske beroende av älggräs :o. Tycker de är lite gladare när de får det  ;D.
Nej det är inte rallarros. Älgmyshe vet jag inte vad det är. Älggräs är en hög växt med vita fröställningar. Det har en säregen lukt. Tycker det luktar sommar  :)
 Det växer vilt  och mycket på lite fuktigare marker i varje fall här i Småland.
På TS tidigare fråga om nypon, så ger jag dessa hela till hönsen.
Både nypon och rönnbär går alldeles utmärkt att torka men jag tycker det är lättare att frysa dem. Vinbär vet jag inte om de går att torka. Tror inte det blir så mycket av dem om de är torra. Både nypon och rönnbär är rika på C-vitaminer. Säkert en massa annat nyttigt också
Torkade äppleskivor är hönsen också tokiga i på vintern.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #11 skrivet: 25 jul-11 kl 10:24 »
Tack för tipsen om älgört, det ska jag testa!

Torkade äppleskivor är hönsen också tokiga i på vintern.
Eller hela eller halva äpplen. Och mandariner om man har såna som har torkat så mycket att man inte vill äta dem själv. I vintras hängde jag upp buntar med grönkål, det var väldigt populärt. Och så fick de hela vitkålshuvuden så var de sysselsatta i flera dagar!! Förr åt inte mina morötter men jag rev dem och blandade med kvarg, då lärde de sig att äta först rivna morötter utan kvarg och sen hela morötter också.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #12 skrivet: 13 aug-11 kl 02:36 »
Älggräs är säkert nyttigt om folk törs äta o dricka det.

http://www.hittarecept.se/s/%C3%A4lggr%C3%A4s.html

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #13 skrivet: 19 aug-11 kl 15:35 »
Känner mig nöjd och stolt, har nyss rensat så jag har 10 liter rönnbär, och mer skall det bli!
funderar nu huruvida, skall ja torka dem, eller frysa dem?

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #14 skrivet: 19 aug-11 kl 15:55 »
Beror väl på om du har plats i frysen eller inte! Spar ju mer energi att torka dem förstås. Jag brukar torka, men nyponen ville hönsen inte äta i vintras (kaninerna älskade dem dock). Tror jag ska torka nyponen och sedan hacka sönder i matberedaren för att blanda med spannmålet i vinter. Och lingon ska plockas och torkas. Torka på stora myggfönster om du inte har några torkollor!
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #15 skrivet: 19 aug-11 kl 16:14 »
äter hönsen torkade lingon oxå? det finns det ju massor av att plocka för dem, själv är ja inte alls intresserad av dem :)

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #16 skrivet: 21 aug-11 kl 16:38 »
nu så, packeterade mina rönnbär i påsar å nu ligger dem i frysen :) tänkte se om jag kan få ihop så jag kan ge en påse per vecka ungefär, det är 4-5dl per påse och än så länge är det 9 st i frysen, känns så skönt, hoppas nu bara hönsen blir glad över det oxå :)

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #17 skrivet: 03 sep-11 kl 23:18 »
Vi har odlat lite grönkål för att ge hönsen till vintern. Har för mig att den kan stå länge i landet - även i frost så man sent kan ta dem och ge hönsen. Men nu är det några feta larvar som håller på att äta upp dem för mig. Så det känns som jag måste plocka den nu innan den blir helt uppäten. Hur förvarar jag nu denna färska grönkål? Går det förvara på något sätt så jag kan ge till vintern ändå? Eller om jag plockar nu så måste jag ge nu?  ???

Tacksam för råd.
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #18 skrivet: 03 sep-11 kl 23:47 »
Jag har torkat nypon en vända nu , passar på när jag ändå använder ugnen att låta dom torka där först .
Har problem med dom där små äckliga blommflugorna som anfaller allt jag tar in annars .
Hur gör ni när ni torkar just bär o frukt denna årstid för att undvika äckelflugorna.

Jag ska plocka alla vinbärsbladen i morgon o torka dom oxå .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #19 skrivet: 04 sep-11 kl 19:15 »
Släpp in hönsen i kållandet så rensar de bort larverna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

662 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser