Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hund med vredesutbrott - skvattgalen  (läst 8305 gånger)

amaka

• tama och vilda djur - det är jag det
    • Uppland
    • marifa
hund med vredesutbrott - skvattgalen
« skrivet: 12 jul-11 kl 22:52 »
Min hund 9,5 år gammal sover hos mig i soffan. Jag tittar på TV. När jag flyttar mig och puffar till honom kan han morra  men slutar oftast när jag säger till. Ikväll fick han ett formligt anfall och högg efter mig och morrade och visade tänderna. Han såg helt knäpp ut.  Jag har hört att han kunnat få såna här anfall förut innan han kom till mig. Men vad är det med honom.  ge mig nåt tips. Jag vägrade vara rädd för honom och jag klarade av situationen bra.  Och fick honom att sluta. Han är en liten hund.
Kor är mina favroritdjur. Jag har två beteskor.  Men min taxinna är död.  jag har  4 höns och två småtuppar.De är lite lika kattorna i beteende.min gris  är en mycket gammal gris som blev kvar när jag flyttade hit. Hon nattas varje kväll. Nygammal hund en  släthårig foxterrier. En komplicerad voffse

FM

• Skåne
SV: hund med vredesutbrott - skvattgalen
« Svar #1 skrivet: 12 jul-11 kl 23:11 »
Oj då... Ja du, det låter som han har fått bestämma hos dem han bodde hos innan, och med åldern brukar det ju inte bli bättre. De kan se lite dåligt och ha lite ont. Provat att spruta vatten på han, samtidigt bestämt NEJ. Eller med min hund funkar kasta något som en påse tomburkar mot henne, inget de gör illa sig på utan mer fattar alvaret. Distraktionsträning kan funka det med. MVH/FM
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

tinna.m

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 12 jul-11 kl 23:17 »
Taskiga erfarenheter och mardrömmar..?
Om det hänt här hade jag nog ignorerat. Min gissning är att hunden sansat sig efter en stund. Jobbigt att bli väckt med en känga  ;)
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Snickan

• En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 12 jul-11 kl 23:18 »
Jag skulle knalla iväg till veterinären och få den REJÄLT genomgången snarast möjligt, ingen ide att straffa om stackaren har ont. Det är ändå en gammal hund vi pratar om som faktiskt kan ha utvecklat ålderkrämpor, hjärntumörer eller annat som får den att uppvisa ett onormalt beetende. Jag vill inte måla fan på väggen men som sagt, kolla den och är det inte fel så får du säkert en massa tips om hur du ska lösa problemet.

Just_me

• Småland
« Svar #4 skrivet: 13 jul-11 kl 00:17 »
Att börja spruta en så gammal hund med vatten vore vansinne.
Förmodligen har han väldigt ont eller börjar bli förvirrad.
Min hane bet mig i ett liknande "utbrott" och jag tog bort honom. Han hade troligen väldigt ont och hade varit sjuk i epilepsi länge.

Tror inte han är "arg" utan helt enkle mår väldigt dåligt

PeGe

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 13 jul-11 kl 00:39 »
Veterinärundersökning rekommenderas starkt, och se om det finns någon sjukdom eller värk i bakgrunden.
Hur länge har du haft hunden? Vet den i allmänhet vem som bestämmer?

FM

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 13 jul-11 kl 09:13 »
Förlåt mitt inlägg var oklart.... Borde skrivigt att man ska kolla om den har ont innan och utesluta det... Hakade upp mig på att den gjort så för de gamla ägarna oxå, men nu vet jag ju inte när hunden togs över....  Och smärta kan nog va förklaringen. Så kolla upp... ;) MVH/FM
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

christelle

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 13 jul-11 kl 09:31 »
Min hund 9,5 år gammal sover hos mig i soffan. Jag tittar på TV. När jag flyttar mig och puffar till honom kan han morra  men slutar oftast när jag säger till. Ikväll fick han ett formligt anfall och högg efter mig och morrade och visade tänderna. Han såg helt knäpp ut.  Jag har hört att han kunnat få såna här anfall förut innan han kom till mig. Men vad är det med honom.  ge mig nåt tips. Jag vägrade vara rädd för honom och jag klarade av situationen bra.  Och fick honom att sluta. Han är en liten hund.
Har han ont på det stället där du knuffar honom? Känn igenom och provocera och se om han reagerar på liknande sätt. Eller kanske han tycker soffan är hans och att du ska hålla dig borta från hans område - i så fall kanske han bör flytta ner till golvnivå.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #8 skrivet: 13 jul-11 kl 09:36 »
En till som rekommenderar en grundlig veterinärundersökning...

När jag utbildade mig till instruktör fick jag se en undersökning som visade på att i princip alla fall av plötslig aggressivitet beror på smärta eller sjukdom. Jag minns inte de exakta siffrorna, men summan av kardemumman var att om man letar efter smärta/sjukdom på en vuxen hund som börjat visa aggressivitet, i synnerhet mot människor, kommer man att hitta det.
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Husfrun

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 13 jul-11 kl 09:41 »
En tax på 9,5 år börjar bli en gammal herre:) så syn ,lukt och hörsel blir ju såklart sämre...sånt kan inverka, jag skulle absolut få honom kollad hos veterinär för att utesluta sjukdomar.
Men skulle det INTE visa på något konstigt så skulle jag ta bort honom, eller hålla honom från folk...tänk om han biter någon "på riktigt"? sånt förlåter man sig aldrig själv för..jag föder upp taxar och skulle aldrig ha en sån opålitlig hund kvar (jag har småbarn).
För många år sedan hade vi en gammal hund som var så där..(dock ej tax) en inte så särskilt vacker dag så låg han och sov, fick plötsligt ett nytt utbrott och det slutade med över 20 stygn i ansiktet på maken, och det var en hund som vi haft sedan den var valp..

Znibban

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 13 jul-11 kl 09:42 »
Ursäkta att jag kastar mig in i tråden utan att läsa alla svar.
men... även om det tas upp av andra så är det värt att upprepas.
jag rekommenderar dig varmt att ta honom till veterinären och göra test på fästingburna sjukdomar - det är ett vanligt  symtom att de får tempramentsförändingar.
Är det inte det som ligger bakom kan det vara någon underliggande smärta, det borde också en duktig veterinär kunna hjälpa dig med. Glöm inte "kotknackarna" en duktig sådan kan göra underverk.
För 10-15 år sedan var det "poppis" att diagnostisera sköldkörtelproblem, var och varannan hund gick på levaxin.

Över huvud taget om en hund förändrar beteende så är det i första hand en utbildad djurläkare som man bör kontakta.
Många problem beror på dåligt ledarskap och att hunden tar på sig mer ansvar en den mentalt klarar av. Den biten går man vidare till när man uteslutit fysiska somatiska orsaker.
Lycka till

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #11 skrivet: 13 jul-11 kl 09:48 »
...låt lilla voffen somna för gått,han har gammal nog,lägg inte på hans samvete eller någon annans att han biter någon.
Sorgligt... men en hund ska inte ha ett sånt beteende....
Kramar till både dig och hunden.. men i bland är det humanast att ta det tunga besluten.
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

amaka

• tama och vilda djur - det är jag det
    • Uppland
    • marifa
« Svar #12 skrivet: 13 jul-11 kl 22:40 »
Nämen han är inte så gammal. en foxterrier  kan bli mycket gamla jag känner tre som är tretton år. Min tax som dog för 1 månad sedan blev nästan 14 år. denna hund fick jag för 2 veckor sen. Jag håller med ett sånt beteende ska han inte ha.   Annars är han en fin hund. Lydig och pigg och visar jättelycka. Biter inte kattor eller höns.  smiter inte. kommer när man ropar.  Det är det där när han blir väckt.  lite morr är ok men  som sagt ......
Kor är mina favroritdjur. Jag har två beteskor.  Men min taxinna är död.  jag har  4 höns och två småtuppar.De är lite lika kattorna i beteende.min gris  är en mycket gammal gris som blev kvar när jag flyttade hit. Hon nattas varje kväll. Nygammal hund en  släthårig foxterrier. En komplicerad voffse

Kira

• Småland
« Svar #13 skrivet: 13 jul-11 kl 23:08 »
Använder du fästinghalsband? Min vet sa till mig att hundar kan få humörförändringar och epilepsianfall av fästingmedlet som finns i fästinghalsbandet. Frontline droppar är tydligen bättre, om man ser till biverkningarna.

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #14 skrivet: 14 jul-11 kl 10:24 »
Hej Amaka!
Jag fick mailet,då hoppas jag att det reder upp sig och han snart *lär sig att i bland blir man väckt när man sover hos matte*
Jag ska hålla tummarna för att det reder upp sig.
Han sover väl kanske så hårt bara?
Lycka till/I
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #15 skrivet: 14 jul-11 kl 11:00 »
Fick du hunden för 2 veckor sen kan det också vara så enkelt att han ville testa dig nu. Låg ni i soffan och han tyckte att det var mysigt så ville han att du skulle ligga stilla eller eventuellt gå därifrån så han fick soffan ifred. Omplacerade hundar ligger ofta lite lågt de första dagarna innan de testar. Att han har gjort samma sak tidigare tyder ju på att det är ett beteende hellre än att han skulle ha ont. Men kolla upp honom med veterinär ändå för säkerhets skull men är det inget fel så så gäller det ju att få honom att förstå vem som bestämmer. Jag skulle tex inte låta honom ligga i soffan då utan han skulle hellre få en plats på golvet bredvis soffan.

Znibban

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 15 jul-11 kl 12:23 »
Vad säger vetrinären?

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #17 skrivet: 16 jul-11 kl 14:51 »
Det är ett varningstecken, tror jag. Vore det minhund skulle jag ta honom till veterinär och kolla tandstatus, öron och hörsel, leder - om de smärtar?, infektioner f f a Borelia samt njur och lever-värden. Ge gärna hunden bujong att dricka innan besöket så är det lättare att få ett Urinprov!
H/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Zeraphia

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 16 jul-11 kl 16:36 »
Jag skulle bara ignorera honom, och sedan bete mig annorlunda nästa gång.
Min hund kan bli så om jag har stört han när han sover, och han då rycker till, och jag reagerar med att bli överraskad eller feg, då tror hunden sedan att ja nästa gång matte kommer nära och stör, blir ja lite arg och morrar så vet matte sin plats, för hon vart juh rädd för mig sist gång, så det är jag som har övertaget.
Min hund brukar lyda bra om jag inte säger något, utan bara knäpper och pekar bestämt med fingret och tittar på han, så han vet att han ska flytta sig, men han gillar inga knuffar eller stötar, för då blir han osäker, inga andra sätt funkar för oss.

Fundera också på om han har ont någonstanns, ge han lite massage.  :)
Boende lite ensides (alt. kollektiv/alternativ/kolonistuga) finns det för en ensam matte med hund och katt i Trollhättan, Örebro med omnejd eller Dalsland?
Likasinnade vänner sökes i Trollhättan!

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #19 skrivet: 16 jul-11 kl 23:04 »
Fundera också på om han har ont någonstanns, ge han lite massage.  :)
Det var det jag menade.  Man behöver faktiskt veta om hunden lider av ett problem, och det finns inget bättre sätt att ta reda på det än genom en rejäl veterinärundersökning.  Det är säkert både hunden och ägare värda.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Dela detta:

* Inloggade just nu

639 gäster, 3 användare (1 dolda)
jogge, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser