Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klantig skyddsjägare  (läst 6810 gånger)

Tännlappen

• -
Klantig skyddsjägare
« skrivet: 12 jul-11 kl 21:11 »
Snacka om klantig skyddsjägare,kan inte avliva en skadad Mås  :o,Polisen fick ingripa och avliva på ett effektivt sätt  (:) . Hoppas det inte är vanligt med sådana klantarsel till viltvårdare. Synd om Måsen.
http://na.se/nyheter/orebro/1.1280974--avlivad-mas-hittades-halvdod-i-soprummet

regnpipan

• Gäst
SV: Klantig skyddsjägare
« Svar #1 skrivet: 12 jul-11 kl 21:32 »
Det var ju inget vidare. Men varför kunde inte vederbörande ha ihjäl måsen själv utan måste ringa till kommun för att skicka dit en skyddsjägare? Låter som dålig initiativförmåga kombinerat med dålig hantering av allmänna medel. Envar får faktiskt ingripa och avsluta ett djurs lidande.

En kommunal skyddsjägare kan emellanåt syssla med viltvård, generellt sett åtgärdar de sanitära olägenheter orsakade av för många djur eller fel djur på fel plats. Det är väl kanske inte riktigt viltvård utan just det, skyddsjakt.

zeina66

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 12 jul-11 kl 21:50 »
Det var ju inget vidare. Men varför kunde inte vederbörande ha ihjäl måsen själv utan måste ringa till kommun för att skicka dit en skyddsjägare? Låter som dålig initiativförmåga kombinerat med dålig hantering av allmänna medel. Envar får faktiskt ingripa och avsluta ett djurs lidande.

Alla människor har inte varken kunskap eller mage att avliva ett skadat djur. Att det sedan gick åt fanken när en person som borde haft kunskap men inte klarade av att göra det ordentligt,det är ett djurskyddsärende nu. Kanske vi får en fortsättning på historien ???
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 12 jul-11 kl 22:00 »
Illa. Är man skyddsjägare, så har man vanligen bättre alternativ än att vrida nacken av ett djur.

Tännlappen

• -
« Svar #4 skrivet: 12 jul-11 kl 23:37 »

En kommunal skyddsjägare kan emellanåt syssla med viltvård, generellt sett åtgärdar de sanitära olägenheter orsakade av för många djur eller fel djur på fel plats. Det är väl kanske inte riktigt viltvård utan just det, skyddsjakt.
Tror inte det är så lätt för vem som helst  att döda en Fiskmås,kan säkerligen vara rätt tuffa när det gäller att rädda sitt skinn,tyvärr fick den dö.

Rosten

• Närke
« Svar #5 skrivet: 12 jul-11 kl 23:54 »
Polisen fick ingripa och avliva på ett effektivt sätt
Dom ringde ju en annan skyddsjägare.
Här i Örebro så ha vi massor av "skyddsjägare" pga att klungan skyddsjägare får jaga gratis på ca 8000 hektar mark som del av ersättningen.

Någon speciell utbildning finns inte heller.
Så det är inte alls säkert att "skyddsjägaren" ens har jägarexamen.

regnpipan

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 13 jul-11 kl 09:46 »
Följdfråga, liknande situation:

Om du ser ett trafikskadat rådjur liggandes i vägkanten. Uppenbarligen illa tilltygad men vid liv. Vad gör du? Vad är mest djurvänligt?

1. Låter det ligga.
2. Letar efter någon bonde i närheten som kan döda det.
3. Avslutar dess lidande så fort som möjligt med första bästa lämpliga tillhygge (t.ex. fälgkors).

Samtliga scenarior ovan innefattar givetvis att polisen kontaktas. Eller väljer du kanske:

4. Låter det ligga och hoppas att någon annan engagerar sig.
« Senast ändrad: 13 jul-11 kl 10:45 av regnpipan »

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
« Svar #7 skrivet: 13 jul-11 kl 13:51 »
Har själv avlivat skadat rådjur på nära håll, det vill säga utan bössa. Det är definitivt inte något trevligt, men jag skulle göra det igen om det skulle förkorta djurets lidande. Har dock full respekt för folk som inte klarar av det.
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

zeina66

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 13 jul-11 kl 14:43 »
Har en kniv liggandes i handskfacket och har avlivat hara & katter som legat och vridit sig av plågor. Den som klara av det bör göra det,annars får man be nån annan
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Tännlappen

• -
« Svar #9 skrivet: 13 jul-11 kl 23:06 »
Har ett järnrör i bilen som tillhygge om situation uppstår,en kanin har som jag kört på har jag snabbt fått avliva. Rådjur skulle jag bara i yttersta nödfall avliva, skulle invänta hjälp,ej lämna i sticket. Finns ingen hjälp att få blir det järnröret. Som sagt också full respect dom som inte klarar att döda,misstänker att dom flesta bara klarar av att döda flugor med en flugpiska.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 13 jul-11 kl 23:09 »
att avliva ett skadat djur är tämligen simpelt... att vänta närmare 2timmar på att nån annan kommer och avlivar djuret och se det lida under tiden är dessto svårare.. 
Fjäderfän och kaniner

Rosten

• Närke
« Svar #11 skrivet: 13 jul-11 kl 23:11 »
Jag hade avlivat det blixtsnabbt och lika blixtsnabbt hade det hamnat bak i bilen. :-X

JFOT

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 14 jul-11 kl 09:45 »
Följdfråga, liknande situation:

Om du ser ett trafikskadat rådjur liggandes i vägkanten. Uppenbarligen illa tilltygad men vid liv. Vad gör du? Vad är mest djurvänligt?

1. Låter det ligga.
2. Letar efter någon bonde i närheten som kan döda det.
3. Avslutar dess lidande så fort som möjligt med första bästa lämpliga tillhygge (t.ex. fälgkors).

Samtliga scenarior ovan innefattar givetvis att polisen kontaktas. Eller väljer du kanske:

4. Låter det ligga och hoppas att någon annan engagerar sig.

Om jag kan stanna och närma mig djuret säkert så alt 3 med yxnacken eller spade. Sen ringer jag polisen.
Kan jag inte stanna och närma mig säkert så ringer jag polisen direkt då det oftast är slöseri med tid att försöka hitta någon i närheten som vill sköta dödandet.

Självklart stjäl jag inget från den som äger marken.

Rosten

• Närke
« Svar #13 skrivet: 14 jul-11 kl 10:37 »
Om jag kan stanna och närma mig djuret säkert så alt 3 med yxnacken eller spade. Sen ringer jag polisen.
Kan jag inte stanna och närma mig säkert så ringer jag polisen direkt då det oftast är slöseri med tid att försöka hitta någon i närheten som vill sköta dödandet.

Självklart stjäl jag inget från den som äger marken.
Men ett av dina alternativ är att lämna kvar det till polisen!
Ringer du på kvällen/natten och säger att det ligger ett djur i diket så är det rätt vanligt att polisen åker dit och kollar nästa dag.
Då är ändå allt kött förstört.
En bekant till mig fick en älgkalv förstörd på det sättet.

Polisen fick larmmeddelandet klockan 21.00. Min bekant som ägde marken fick besök av polisen klockan 13.00 dagen efter dom ville meddela att det låg en älgkalv och luktade illa på hans mark.
Då hade det varit bättre att du tog den istället.

Vill man vara rädd om köttet så skall man svänga in till närmaste hus.
Dom mesta på landet vet vem som äger vilken mark.

JFOT

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 14 jul-11 kl 12:57 »
Hur skulle den situationen bli bättre för markägaren om du stjäl djuret?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 14 jul-11 kl 14:40 »
Jag hade avlivat det blixtsnabbt och lika blixtsnabbt hade det hamnat bak i bilen. :-X
när jag var yngre hittade vi ett påkört rådjur som levde och låg med brutna ben i ett dike.. morsan åkte till närmsta telefonkiosk(innan mobilens tid) och ringde polisen... jag stod i diket och väntade... då kom en 240 med en gubbe i och stannade till... sen gick han och hämta en hammare i bagagen..klubba rådjuret slängde det i bilen och stack... hmm vad fan händer nu tänkte jag.morsan ringer ju polisen... men när morsan kom tebax och sa vad polisen sagt och att det tar några timmar innan nån kan komma..  då tyckte iallafall jag att gubben gjort sig förtjänt av rådjursstek...
Fjäderfän och kaniner

Rosten

• Närke
« Svar #16 skrivet: 14 jul-11 kl 23:30 »
Hur skulle den situationen bli bättre för markägaren om du stjäl djuret?
Han slipper hämta ett uppsvält illaluktande djur.
Då polisen brukar vänta till dagen efter innan man gör något åt djuret om djuret ligger i diket.

För ett djur som ligger i diket räknas inte som akut.

JFOT

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 15 jul-11 kl 09:33 »
Han slipper hämta ett uppsvält illaluktande djur.
Då polisen brukar vänta till dagen efter innan man gör något åt djuret om djuret ligger i diket.

För ett djur som ligger i diket räknas inte som akut.

Är du så rädd om att jakträttsinnehavaren ska få tag på djuret så bör du väl snarare göra som du föreslog mig dvs åk runt tills du hittar något hus där någon vet vem som äger djuret? Inte för att det är realistiskt att göra på det sättet men det var ditt förslag och då borde du ju kunna utföra det. Att stjäla något bara för att polisen ibland inte har tid att kontakta jägare/markägare inom de närmaste timmarna är ju inte ett direkt genomtänkt försvar för att stjäla och det garanterat också 100% förlust för den som blir bestulen.

Tännlappen

• -
« Svar #18 skrivet: 15 jul-11 kl 19:46 »
Stjäla djuren ska man kanske inte göra,markägaren kanske använder dom döda djuren till åtel. Lagen att man ska kontakta markägare eller Polis är kanske till för att man inte ska viltvårda med bilen. Djuret blir ju annars påkört på vägar vi alla äger så tekniskt sett är det statens vilt,men nu är lagen som den är. Rådjur måste ju nästan vara ett gränsfall för vad man kan slå ihjäl utan att åka dit för djurplågeri.  8)

Broberg

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 15 jul-11 kl 20:06 »
Ett djur går  inte till spillo för att det ligger dött. Finns alltid någon liten typ som blir glad för det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 1 användare
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser