Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är dalmatin en bra ras för oss?  (läst 2165 gånger)

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
Är dalmatin en bra ras för oss?
« skrivet: 11 jul-11 kl 18:23 »
Fick erbjudande att ta över en 3 årig Dalmatintik igår från en som vi känner. Inte bestämt oss ännu så vi får se hur det blir men vi funderar på hundras och om Dalmatin är ett bra val för oss. Givetvis förstår vi att det är olika från individ till individ men skulle vara intressant att höra vad ni tror.

Vi har mycket besök på gården då vi har ridskola, turridning och gårdsbutik. Har dessutom massa olika djur som går relativt fritt på gården. Tex hönor med kycklingar, ankor och vintertid går fåren lösa. Vi vill givetvis inte att en hund ska äta upp alla kycklingarna för oss tex och funderar där hur dalmatiner är? Har fastnat en del för dem då de verkar vara bra gårdshundar i övrigt eftersom vi har hästar. Vill gärna ha en hund som kan följa med på ridturen utan att dra iväg och jaga hare tex.

Annars har vi tittat en del på Danksvensk gårdshund också som verkar vara ett bra alternativ.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

La Ladin

• Västergötland
SV: Är dalmatin en bra ras för oss?
« Svar #1 skrivet: 11 jul-11 kl 20:44 »
De dalmatiner jag har träffat har varit väldigt nervösa. Jag är absolut ingen expert men jag har även hört andra dela den erfarenheten.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Är dalmatin en bra ras för oss?
« Svar #2 skrivet: 11 jul-11 kl 20:55 »
Det lilla jag har hört om dalmatiner är att de ständigt provar gränserna och att man således måste vara väldigt stark (dominant) själv för att hela tiden stå emot.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser