Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finns det några bra böcker?  (läst 3225 gånger)

AntiUrban

• Backwoods Home
Finns det några bra böcker?
« skrivet: 26 aug-06 kl 11:22 »
Jag lånade en del böcker om bygg och husvård på bibblan. Jag blev mkt besviken av hur lite rejäl info som man fick i dessa, mest var det stora bilder på en snubbe eller kanske ibland snubba i kliniskt rena arbeskläder, som var i färd med att göra ngt. Kvinnor var mest med på bilder om dusch och badrum, och då som användare...go figure!  ;D. Den lilla text som fanns i böckerna brukar sluta med ; "om du känner dig osäker ska du anlita en hantverkare".

Nu är det ju så att jag vill ju ha information så att jag slipper köpa hjälp! Fins det några bra böcker om bygg och husvård?

AntiUrban

• Backwoods Home
Re:Finns det några bra böcker?
« Svar #1 skrivet: 26 aug-06 kl 11:58 »
Var har du varit hela ditt liv Antiurban?  ;) Själv tillbringade jag nästan all min tid som barn att nyfiket springa runt bland allehanda hantverkare och tillverkare. Denna nyfikenhet har hos mig fortsatt genom livet och man kan på det viset knappast undgå att få någon sorts grundläggande uppfattning om hur saker och ting gjordes. Lite noggrannare instruktioner går att fråga sig till hos yrkesfolk och även finna i böcker. Man blir dock inte allmänhändig över en natt utan detta är nog en process som kommer att ta dig många år. Skynda sakta och besök någon där liknande arbeten gjorts, fråga och studera hur det är utfört. På så vis får du mer äkta och verklig information än via böcker.
De flesta yrkesutbildningarna varvas ju med teori och praktik i lagom proportioner.  Du kommer nog att kunna ordna till ditt hus med tiden, det gäller bara att få modet att börja. ;D Lycka till

vilka böcker?

saltkråkan

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 aug-06 kl 17:38 »
Jag kan rekommendera de här favoriterna:

Utvändig renovering
Invändig renovering
Värmen i gamla hus, samtliga av Göran Gudmunsson

Och
Så renoveras torp & gårdar (Hidemark, Söderström, Unnerbäck) Vill du bara köpa en bok är det den här tycker jag.

Och
Frågor och svar om byggnadsvård (Lindblom) den kostar bara 37:- på adlibris.se

Kan tipsa om fler men de här är mina favoriter..

manna

• -
« Svar #3 skrivet: 26 aug-06 kl 18:05 »
Förmodligen är böckerna noga utvalda av högskoleutbildade bibliotekarier som kanske inte är precis de rätta att bedöma kvaliteten i sådana böcker.

Sss...  :(

AntiUrban, vad är det du vill läsa om?
« Senast ändrad: 26 aug-06 kl 18:15 av manna »
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #4 skrivet: 26 aug-06 kl 18:10 »
Jag kan rekommendera de här favoriterna:

Utvändig renovering
Invändig renovering
Värmen i gamla hus, samtliga av Göran Gudmunsson

Och
Så renoveras torp & gårdar (Hidemark, Söderström, Unnerbäck) Vill du bara köpa en bok är det den här tycker jag.

Och
Frågor och svar om byggnadsvård (Lindblom) den kostar bara 37:- på adlibris.se

Kan tipsa om fler men de här är mina favoriter..

tack för det, tipsa på bara!  ;D

Attis

• -
« Svar #5 skrivet: 26 aug-06 kl 19:49 »
Ovan nämda är ju bra böcker, men som sagt blir man inte fullärd hantverkare över en natt, eller efter att ha läst en bok i ämnet. Men det kan ju ge en fingervisning om hur avancerat arbetet är.

En bok till:
Hantverk i gamla hus

Sen finns det en uppsjö av böcker som är utgivna av ICA, byggförlag eller andra förlag med den gemensamma nämnaren att dom är tunna, ca A4 format, fin bild på framsidan och riktar sig till den breda ½händiga massan, á la Timell (vilket inte är något fel i sig). Dessa innehåller oftast alldeles för bristfällig information om tillvägagångssätt, ibland direkta felaktigheter och känns mer målet var snabba pengar till förlagen. UNDVIK!  :)
/Attis

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #6 skrivet: 26 aug-06 kl 23:21 »
Ovan nämda är ju bra böcker, men som sagt blir man inte fullärd hantverkare över en natt, eller efter att ha läst en bok i ämnet. Men det kan ju ge en fingervisning om hur avancerat arbetet är.

En bok till:
Hantverk i gamla hus

Sen finns det en uppsjö av böcker som är utgivna av ICA, byggförlag eller andra förlag med den gemensamma nämnaren att dom är tunna, ca A4 format, fin bild på framsidan och riktar sig till den breda ½händiga massan, á la Timell (vilket inte är något fel i sig). Dessa innehåller oftast alldeles för bristfällig information om tillvägagångssätt, ibland direkta felaktigheter och känns mer målet var snabba pengar till förlagen. UNDVIK!  :)

det var dem som fanns på bibblan.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 27 aug-06 kl 01:19 »
Mycket litteratur är väldigt ytlig och talar egentligen inte om hur något går till.

Ett boktips: Vård av trähus, Sören Thurell.

Mängder av litteratur mm: http://www.tenico.nu/

manna

• -
« Svar #8 skrivet: 27 aug-06 kl 09:10 »
Betyder det att der Alte har satt sin sista krumpära och att du anser att bibliotekarierna är helt rätt personer som visst innehar såväl den pedagogiska som tekniska kunskapen att avgöra om det är en bra och lättfattlig bok i ämnet husrep. och byggteknik när det skall avgöras vad som skall köpas in? :)

Att en viss bok inte finns på det lokala folkbiblioteket eller att det ser fattigt ut på hyllorna för teknik, industri och kommunikationer, är inte detsamma som att böcker inte går att få tag på. Om man som låntagare inte är nöjd med det utbud som finns tillgängligt, ber man snällt bibliotekarien om ett sk fjärrlån. När man ändå är igång kan man passa på att lämna ett eller flera inköpsförslag. Svårare än så är det inte, fast det krävs ju förstås att man vet vad man vill ha för typ av information. "Böcker om hus" blir ju lite väl brett...

Menar du på allvar att det på varje bibliotek i Sverige ska finnas personal som är experter på precis vartenda ämne som det ges ut böcker om? I så fall har du gravt överskattat de resurser som finns. Eller anser du att biblioteken ska ha konsulter som hjälp vid inköpen av de allvarstyngda böckerna, medan bibliotekarierna själva kan ansvara för den simpla facklitteraturen?

"Bra och lättfattlig", förresten. Hur tusan ska det avgöras? Människor har ju olika lätt för att fatta...
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #9 skrivet: 27 aug-06 kl 09:20 »
Tack Ulric för tipset! De böcker under "byggbeskrivngar" ska jag säkert köpa några av! Och en del av de andra oxå...  ;D

Monder

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 28 aug-06 kl 20:27 »
Bonnier ger ut en dvdseriesom dom kallar Hantverkarskolan, har köpt "Murare" Har aldrig murat förut men klarar en hel del nu. En fördelmed dvd:n är att ma kan spela upp själva handlaget gång på gång så att rytm och känsla sätter sig så pass att den går att härma när man startar. Förlaget Forum www.forum.se har en serie böcker. Har själv provat Mura och gjuta på enkelt sätt. Den har funkat bra.

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #11 skrivet: 29 aug-06 kl 22:27 »
Sss...  :(

AntiUrban, vad är det du vill läsa om?

Att använda verktyg kan jag, bra tom. Det jag inte kan är hur hus fungerar. Jag är ganska rädd för att bara kasta mig in i alla problem då jag oroar mig för att det ska påverka ngt annat negativt.

Vitis

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 29 aug-06 kl 23:43 »
Jag har två böcker ur en större serie, dom jag har heter Bygga Grund och Bygga Tak. Det finns flera böcker i denna serie och den är utgiven på ICA Bokförlag/Bygg Tjänst. Författaren till dessa två böcker (vet inte om han även skrivit de andra) heter Per Hemgren.

Jag tycker att dom är mycket bra.

Beskriver historiskt olika konstruktioner, fakta och fysik om hållfasthet, fukt m.m., material, arbetsmetodik och en mängd olika konstruktionslösningar i nya och gamla hus. En lagom blandning av teori och praktik med enkla och tydliga illustrationer. Kan tänka mig att dom används som kurslitteratur på gymnasienivå.

Jag köpte dem från nån internetbokhandel (bokus ?? ad-libris ?? minns inte) och dom var inte speciellt dyra, drygt en hundring stycket. Inbundna och båda på 96 sidor.

Sök hos internetbokhandlarna och hos bibblans söktjänst så hittar du säkert mer ur denna serie.

Bygga Grund : ISBN 91-534-1927-8

Bygga Tak : ISBN 91-534-1928-6

« Senast ändrad: 29 aug-06 kl 23:45 av Vitis »

Dela detta:

* Inloggade just nu

413 gäster, 2 användare
Undine, torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser