Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad håller min kattunge på med?  (läst 1808 gånger)

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
Vad håller min kattunge på med?
« skrivet: 05 jul-11 kl 20:45 »
Jag har en kattunge som är ca 5 månader, och han har en jättekonstig grej för sig som jag aldrig sett hos katter förut.

Han brukar nämligen ibland när han siktat ett byte (typ en fluga eller nått) stanna ca 1,5 m ifrån och "hacka med käken" ...eller det är svårt att beskriva...han liksom låser käkleden, och knäpper sedan med den ryckigt flera gånger i rad, medans han utstöter ett väsande, pipande läte......det låter faktiskt lite fladdermus-likt.

Är det någon som har sett eller hört något liknande, eller har någon teori om vad han sysslar med?
Live simply......so that others may simply live.

taccotad

• Skåne
SV: Vad håller min kattunge på med?
« Svar #1 skrivet: 05 jul-11 kl 20:59 »
Så gjorde vår förra katt också. Men varför hon gjorde så vet jag inte.

ingegärdsgårn

« Svar #2 skrivet: 05 jul-11 kl 21:07 »
Samma sak händer när de tittar på fåglar genom en fönsterruta. Jaktinstinkt och upphetsning.

tinna.m

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 05 jul-11 kl 22:01 »
En honkatt här gjorde så när hon blev utsläppt efter att ha vatt inne en tid. I fokus hade hon då en duva... Fågelhundar ser ungefär likadana ut när de blir upphetsade, för det är det det är. Upphetsning!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 06 jul-11 kl 22:42 »
ok! Då är mysteriet nog löst....det låter logiskt.....min enda teroi var att han förökte hypnotisera bytet :-[
Live simply......so that others may simply live.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 06 jul-11 kl 22:57 »
Hi hi ja min gjorde också så ibland. Jag tolkade det som upphetsning. Kattspråk är faschinerande  ;D
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

sisel

• Småland
« Svar #6 skrivet: 06 jul-11 kl 23:12 »
Definitivt jaktupphetsning! ;D
Jag hade inte sett det hos min huskatt men när jag fick hem min första somali (omplacering) klapprade tänderna hejvilt vid åsynen av allsköns byten.
Lill-stackarn var helt understimulerad när hon kom hit så i början räckte det med en fluga för att tänderna skulle börja hacka och katten väsa.

Nu är hon en rutinerad jägare på snart 8 år och det krävs det lite mer för trigga igång jaktlusten, men på vintern när snön hindrar henne från att gå ut brukar fågelbordet kunna orsaka lite tandklapper.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 06 jul-11 kl 23:22 »
hihihi.... vi har översatt det med..... ekke ekke ekke..... kan vara bra att ha lite interna uttryck ibland ;D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser