Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp, jag hittar inte garnändan!!!  (läst 6141 gånger)

sarbe453

• Östergötland
Hjälp, jag hittar inte garnändan!!!
« skrivet: 03 jul-11 kl 19:14 »
Jag har köpt en svindyr härva entrådigt garn från färgkraft. Jag är inte så van vid härvor så jag klippte raskt bort den första tråden runt härvan. Den andra tråden satt liksom fastknuten på själva garnet och när jag klipte av den så var det en öggla på garnet, det var vikt och båda ändarna fortsatte åt samma håll in i härvan. Hoppas någon förstår vad jag menar  ;)

Så nu sitter jag med en ögla bara och hittar inte någon garnända, varken på insidan eller utsidan av härvan. Nu har jag letat och letat och håller på att bli galen av frustration!!! Vad gör jag nu? Hur borde jag ha gjort från början?
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

EvBrSt

SV: Hjälp, jag hittar inte garnändan!!!
« Svar #1 skrivet: 03 jul-11 kl 21:08 »
När jag ska nysta härvor, så brukar jag börja med att sätta härvan runt en garnvinda, sedan klipper jag av garnet som håller ihop härvan och får på så sätt en garnända att börja nysta med. Jag vet inte vad du tänker använda garnet till, men tänk på att om du stickar något av entrådigt garn så blir slutresultatet ganska snett när du har tvättat plagget. Har något med spinningen att göra. Man bör ha minst tvåtrådigt.
Lycka till!
Längtar ut på landet.

sarbe453

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 03 jul-11 kl 22:13 »
Jag gjorde just så, jag klippte av garnet som höll ihop härvan men det var ju inte samma sorts garn som på själva härvan. På ena sidan föll det bortklippta biten bort men där hittade jag ingen garnända. På andra sidan satt den fastknuten på en slynga/ögla av garnet. Ingen ända där heller. Eller är det meningen att jag ska klippa isär öglan där ocg få två garnändor  ???  ???  ???
Det känns ju lite konstigt för någonstans borde ju finnas en början och ett slut på garnet  :-\

Jag har tänkt mig sticka en tunn spetsmönstrad rektangulär sjal, det är fantastiska färger! Jag har redan en triangulär sjal som blir lite sned som du säger men det gör inte så mycket tycker jag när man snor den runt halsen.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 05 jul-11 kl 01:37 »
Jag gjorde just så, jag klippte av garnet som höll ihop härvan men det var ju inte samma sorts garn som på själva härvan. På ena sidan föll det bortklippta biten bort men där hittade jag ingen garnända.
OK, är med än så länge...

Citera
På andra sidan satt den fastknuten på en slynga/ögla av garnet. Ingen ända där heller. 
Har du kollat ett varv eller två med garnänden du hittade i den där slyngan? Ibland kan man hitta en enkel tunn knut i samma färg som garnet (utan markering med annan garnfärg alltså). Där är början.

Citera
Eller är det meningen att jag ska klippa isär öglan där ocg få två garnändor  ???  ???  ???
Det känns ju lite konstigt för någonstans borde ju finnas en början och ett slut på garnet  :-\
Du har råkat på ett särdeles infernaliskt intelligenstest  ;D

Jag gissar att du hittar en test med en knut i själva garnfärgen, bara du letar noga.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 06 jul-11 kl 10:57 »
Jag tycker du kan prova att klippa av en tråd och sedan bara börja nysta upp, du lär ju hitta anda änden snart nog och då kan du ju skarva inte mer med det...lycka till...varför inte göra saker krångligt när det inte går att göra svårt ;) Var beredd på lite trassel, men det kan det vara värt i slutänden... Om det är entrådigt kan man väl göra två nystan och sticka det dubbelt eller tvinna ihop dubbelt.
Bara provtänker! Testa... vad kan hända?!
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

sarbe453

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 06 jul-11 kl 21:29 »
Du har råkat på ett särdeles infernaliskt intelligenstest  ;D

Haha, absolut  ;D

Jo, jag får väl leta vidare, har gått och blängt på härvan (som hänger i gardinstången i sovrummet) i flera dagar men inte kännt mig tålmodig nog för uppgiften  ;)

Har stickat provbitar med olika spetsmönster i stället för att bestämma mig hur sjalen ska se ut, mycket roligare!!!

Melica

« Svar #6 skrivet: 18 jul-11 kl 09:41 »
Om du inte redan har löst problemet, så se till att ha härvan väl utspänd när du letar, det gör det hela MYCKET enklare. Har du ingen nystkrona, så sätt garnet över ryggstödet på två stolar som står med ryggarna mot varandra. Då kan du spänna det genom att flytta stolarna längre ifrån varann. Om du inte spänner upp härvan kommer du också att bli tokig av att nysta upp den...
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #7 skrivet: 18 jul-11 kl 09:47 »
Och jag skulle, när jag hade spänt upp härvan, börja nysta från den där öglan.  Om den så är i mitten på garnet, så måste ju ändarna komma så småningom.  Och då är det nog bra att inte ha för mycket löst garn liggande på stolarna, på golvet, hos katten ...  :o

Hoppas nu bara att det entrådiga garnet inte snor upp sig för mycket när Du håller på.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

sarbe453

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 29 jul-11 kl 20:47 »
Idag har jag varit hos enrfaren sticksyster som hjälpte mig. Det var så att de båda ändarna hade bundits ihop vid den ena tråden som var runt garnet i en åtta. Där öglan var. Så hon var brutal och klippte upp garnet där och jag trodde jag skulle gå två garnnystan med mig hem  ;D Men icke! Med hjälp av en garnvinda hon hade så  fick jag ett stort fint nystan. Är detta vanligt? Jag fick också lite tips på hur jag kan göra nästa gång. Nu ska jag sätta igång att sticka!!!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #9 skrivet: 29 jul-11 kl 22:18 »
Vad kul!  :D

Men ...  Är det nån mer än jag som inte fattar hur det var gjort?  :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #10 skrivet: 30 jul-11 kl 01:13 »
Antagligen var det precis som vanligt, eller så kan det ha varit vikt och hopknutet så som jag brukar göra när jag skall forsla hem ett cykeldäck: Jag viker det dubbelt medans jag snurrar det som en åtta. Sen sätter jag en tåt i ena änden och en till på lämpligt ställe och knyter ihop. När jag skall använda däcket igen spänstar det ju ut. Med ett garn är det litet lurigare att hitta starten.

Lycka till med stickningen nu!  :)
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

sarbe453

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 30 jul-11 kl 22:34 »
De två ändarna var ihopknutna och där var det markerat med "omtagsgarnet". Så jag var tvungen att klippa upp för att få två ändar. Sen pillade jag in den ändan som kom från insidan och började nysta den ändan som var på utsidan "som vanligt"  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser