Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips kring köp av mark för odling  (läst 7868 gånger)

Bodhgaya

• Uppland
Tips kring köp av mark för odling
« skrivet: 02 jul-11 kl 20:29 »
Jag vill köpa hus på landet med några hektar mark och odla egna grönsaker på 1000-1500 kvadrat. Om jag sen skulle vilja odla lite mer för försäljning, ev i egen gårdsbutik, hur bör jag resonera? Tänkte först försöka på liten skala och sedan ev. utöka odlingarna. Jag är osäker på om jag kommer att ha användning för och lust att pyssla om ekonomibyggnader som ofta följer med en gård. Är inte så intresserad av att ha massa djur heller. Och jag gillar inte att köra traktor och odla säd eller så, så massa åkermark har jag väl inte heller något behov av. Jag vill ha det lite litet så jag har tid för annat jag vill hålla på med. Ska jag ändå satsa på gård eller finns det alternativ? Om jag köper hus med mycket mark/skog kan jag väl gräva upp egna odlingsytor efter behov? Eller är det inte så enkelt?

Kan någon tipsa om bra läsning som riktar sig till nybörjaren som vill hålla på med småskaligt jord- och skogsbruk? Dyra traktorer och brukshästar/oxar känns också som ett stort projekt. Kanske en liten skruttig gammal traktor skulle vara nåt? Eller räcker det med att jag första året tar in hjälp för att bryta ny mark av någon med traktor och sen täcker med t.ex. gräsklipp som hjälper till att hålla jorden lucker? Då skulle jag inte heller behöva vattna lite ofta och kunna lägga tiden på annat. Kan jag sköta resten på gående fot med handredskap eller tar jag mig vatten över huvudet? Att kolla runt här på forumet och att läsa Åter tidningarna är ovärderligt, men jag skulle vilja ha en enkel, praktisk och koncis "instruktionsbok" som riktar sig en nybörjare som jag. Finns det någon sådan? 
Flyttade från betongen till landet. Bor numera i Örsundsbro i ett litet rött hus som håller på att renoveras.

Rosten

• Närke
SV: Tips kring köp av mark för odling
« Svar #1 skrivet: 02 jul-11 kl 21:03 »
Ekonomibyggnader är bra att ha. Eller har du tänkt att förvara alla saker som du kommer att äga utomhus?
Då får du köpa fläkremmar, gummidäck mm varannat år eftersom solen tar död på allt gummi.
Solen bleker sedan all färg på allt du äger så skulle du vilja byta upp dig till större och bättre saker så får du inget för det gamla solblekta och rostiga. Du kanske även kommer att behöva en affärslokal i framtiden. Då är det bra med ekonomibyggnader för då har du stommen klar.
Eller tänker du bygga en ny gårsbutiklokal?
Odlar du potatis/lök mm till försäljning. Tänker du då bara ha öppet till frosten kommer? Eller skall du förvara allt i stuka till kunden kommer?

Själv så har jag på tok för lite ekonomibyggnader.
Någon här på alternativ sa att ekonomibyggnaderna skall vara 3 gånger större än boningshuset.
Det är nog i minsta laget.

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 jul-11 kl 21:11 »
Om jag köper hus med mycket mark/skog kan jag väl gräva upp egna odlingsytor efter behov? Eller är det inte så enkelt?
Skogsmark är inget vidare för grönsaker. Försök få tag på något ställe med åker som legat i träda några år i stället.

minnaroselli

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 jul-11 kl 21:27 »
Läs om permakultur. Med de principer slipper man ha traktor ... naturen sköter sitt och du väljer plantorna, som naturen ska sköta.

Rosten

• Närke
« Svar #4 skrivet: 03 jul-11 kl 00:02 »
Ett trädgårdsland på 1000-1500 kvadratmeter blir ca 35*35 meter.
Rätt stort utan maskiner.
Speciellt som man har ett vanligt jobb på dagarna. ;)

Bodhgaya

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 03 jul-11 kl 00:18 »
Ni har säkert rätt.. det är väl helt enkelt mer arbete med en gård än jag hoppas på. Jag vill ju gå runt och lukta på mina tomatplantor och tjuva lite här och där i lugn takt innan jag sätter mig ner och tar en bärs ;) Nej, men allvarligt talat, finns det bra skrifter eller böcker att läsa om "att vara bonde" och vad det innebär, utan massa miljonbelånade traktorer. Tack för era svar!

Rosten: Jobb på dagarna? Att flanera runt bland tomaterna ska vara mitt jobb!

Allt gott! / Tomas
Flyttade från betongen till landet. Bor numera i Örsundsbro i ett litet rött hus som håller på att renoveras.

Bodhgaya

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 03 jul-11 kl 00:24 »
Skogsmark är inget vidare för grönsaker. Försök få tag på något ställe med åker som legat i träda några år i stället.

Jag vet inte hur jag tänkt kring vad det ska vara för mark. Ibland ser jag annonser på STORA tomter med bara gräs överallt och tänker "det där borde grävas upp". Visserligen kanske det inte är på flera hektar.. Jag har inte så stor koll men säljs det mindre gårdar idag?

Rosten

• Närke
« Svar #7 skrivet: 03 jul-11 kl 00:49 »
Jag vet inte hur jag tänkt kring vad det ska vara för mark. Ibland ser jag annonser på STORA tomter med bara gräs överallt och tänker "det där borde grävas upp". Visserligen kanske det inte är på flera hektar.. Jag har inte så stor koll men säljs det mindre gårdar idag?
För att det skall kallas gård så bör det vara en jordbruksfastighet enligt mig.
Gränsen på jorbruksfastighet går vid ca 2ha.
Gränsen för gårdsstöd från EU går vid 4ha gärde om inte jag minns fel.
Vi får i alla fall inget EU stöd långre pga att vår gård är för liten enligt EU men tillräckligt stor enligt skattemyndigheten så den klarar kraven för att gå som jordbruksfastighet.

Vad är då fördelen med jordbruksfastighet. Du får automatiskt en firma där du kan dra av kostnade mot inkomsterna.
Har du inga inkomster så kan du dra av en viss del från din vanliga lön och på så sätt få tillbaka en del av kostnaderna som du har inköp av maskiner utsäde, underhåll av ekonomibyggnader mm. Lejer du grannen för att plöja och harva ditt trädgårds land där du skall odla grönsakerna så får du dra av den kostnaden också. Om jag inte minns fel så får man göra så i 5 år.

Rosten

• Närke
« Svar #8 skrivet: 03 jul-11 kl 00:57 »
Ni har säkert rätt.. det är väl helt enkelt mer arbete med en gård än jag hoppas på. Jag vill ju gå runt och lukta på mina tomatplantor och tjuva lite här och där i lugn takt innan jag sätter mig ner och tar en bärs ;) Nej, men allvarligt talat, finns det bra skrifter eller böcker att läsa om "att vara bonde" och vad det innebär, utan massa miljonbelånade traktorer. Tack för era svar!

Rosten: Jobb på dagarna? Att flanera runt bland tomaterna ska vara mitt jobb!

Allt gott! / Tomas
Köper du gården utan lån, säljer bilen, skaffar gratis värme och el så är det inga problem.

Köper du en gård med stora lån, har bil, vill ha varmt på vintern och använder el.
Då har du ett problem. ;)

Så här mycket som jag jobbar idag har jag aldrig gjort förut.
Ändå blir det inga pengar över. Men om några år när jag säljer gården så skall jag köpa ett billigt hus kontant från vinsten av bondgården i mitten av ett samhälle nära mitt jobb.
Då kan jag minska ner arbetstiden till ca 4 timmar om dagen och går runt och tjuva tomatplantorna i ett växthus.

pyromanen

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 03 jul-11 kl 08:14 »
Kanske skulle du få inspiration av Stefan Sundströms bok,vad den nu heter.
Att ha som jobb att flanera runt mellan tomater är nog tyvärr orealistiskt. Ska man få ut nåt som ens påminner om en halv svenssonlön från tomatodling (eller andra grönsaker) så är det MASSOR med jobb, mycket mer jobb än för att få ut samma halva svenssonlön från ett halvtids svenssonjobb. 
Om jag skulle köpa mark för grönsaksodling skulle jag titta på vad det var för jord (styv lera funkar dåligt för rotsaker o potatatis t.ex. Väldigt mager sandig jord är inte heller idealiskt, torkr ut snabbt och behöver gösdlas upp en del år innan den är riktigt igång. Men en djup, skapligt näringsrik, mjuk trevligt jord....  Bra dränering är viktigt, annars behöver man dränera och det är mycket jobb. Sen skulle jag titta på bevattningsmöjligheterna (finns det en sjö intill man kan ta vatten ifrån? bra brunn där man kan tappa mycket?)
Sen skulle jag titta på läget. Dels med tanke på försäljning:finns det nån stad/samhälle i närheten,kommer det mycket folkk förbi på närmaste väg?  Och även läget på marken ur odlingssynpunkt: t.ex. en syd eller sydvästsluttning har bättre klimat än en norrsluttning.  Det är bra med lä, men det ska också torka upp. Inte en vägg av skog som skuggar marken halva dagen.
-Man kan odla jättemycket på en villatomt på några tusen kvadrat!
« Senast ändrad: 03 jul-11 kl 08:21 av pyromanen »

Rosten

• Närke
« Svar #10 skrivet: 03 jul-11 kl 12:19 »
När man har hittat kåken som gränsar mot en sjö. Ligger bra till efter större väg så kunderna hittar dit. Nära till större stad.
Fin och näringsrikjord, södersluttning.

Då blir den dyr. För alla vill köpa en kåk med sjöutsikt och nära större stad.
Då gäller det att vara riktigt rik om man skall kunna köpa det utan lån.
Måste man låna så måste man också jobba hårt många timmar om dygnet för att ha råd med lånen.

Bodhgaya

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 03 jul-11 kl 21:40 »
Utan att ha provat bondelivet kan jag säga att jag gillar att arbeta mycket, så länge det känns vettigt. Så hårt arbete är jag inte rädd för. Jag skojade lite om att jag ville gå runt och flanera bland tomatplantor hela dagarna i en annan tråd ;) Men det lockar mig inte riktigt att hålla på med spannmål eller raps o dyl med maskiner för flera miljoner. Jag vill odla grönsaker i liten skala, olika tomatsorter, gurkor, osv. Sedan om förutsättningarna finns säljer jag grönsakerna i gårdsbutik? Jag börjar inse att en mindre traktor skulle underlätta och att det inte är dumt att ha förvaringsutrymmen för alla redskap. Men frågan är ju om jag får det hela att gå runt. Jag vet inte hur många miljoner en gård kostar för mina behov här i trakterna, jag ser ofta större gårdar säljas för hiskligt mycket pengar. Runt 1 och 1,5 miljoner är vi beredda att betala som det ser ut idag. Vi kommer också ha sparat ett par hundra tusen till nästa år då vi tänkt börja leta efter ett ställe så att vi har råd med lagfart, pantbrev mm och så att vi kan köpa lite redskap och maskiner.

Andra idéer för inkomstkällor är bin, b&b (som nämnts i en annan tråd), självplock av diverse grönsaker, självplock av snittblommor mm. Men eftersom jag och min sambo har jobb kan vi hålla på med gården på "fritiden" till en början och starta upp olika versamheter allt eftersom, sån är planen iaf. Tack för alla svar!   

Rosten

• Närke
« Svar #12 skrivet: 03 jul-11 kl 23:25 »
Vi har provat en del olika saker.
Det som verkar funka är ägg och kycklingar.
En massa värphybrider som producerar många ägg till låg kostnad.

Några rashöns som producerar kycklingar till försäljning. Enda problemet är att det krävs att man håller dom skilda från varandra.

Lite lägenhet eller stuga som man hyr ut månadsvis. Finns massor av utslängda karlar som behöver tak över huvudet eller om man som vi bor 2 mil från ett universitet så finns det alltid behov av små billiga bostäder.

Biodling tror jag på men tyvärr så har jag gjort för många nybörjarfel dom tre sommrarna som jag har hållt på för att det skall löna sig ännu.

Grönsaksodling har jag inte vågat testa. Kan för lite om alla skadedjur och om växters krav på diverse olika typer av näringsbrister.

Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 6 användare
torbjorn, eriksjos, Bokohammare, fall, Anders Flix, Hästberoende

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser