Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vallningsträning med min nya BC  (läst 61872 gånger)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #200 skrivet: 09 jun-12 kl 18:27 »
Har varit iväg och vallat in får till en tävling som vi ska ha om någon månad, i klubben. Finullsfår, som bara sätter upp huvudet och springer... >:D

Jill skötte sig jättebra, tappar inte huvudet och håller ut trots att fåren sticker. Bra. Nöjd. ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #201 skrivet: 10 jun-12 kl 10:24 »
Vad bra!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #202 skrivet: 10 jun-12 kl 17:37 »
Inne igen efter två träningspass med Jill. Hon (jag) har fortfarande svårt med innerflankerna. Rörelsen i sidled, mellan mig och fåren, mot mig. Annars gick hon bra, hon fråndrev 40-50 m bort. Sen gjorde vi fråndrivning i fyrkant runt mig (en av mina favoritobjekt...)
Jill gjorde två delningar också. Hon var liite tveksam i att komma in (förståeligt nog), men kom in och tog de två avdelade djuren och föste bort dom.
Nöjd - det börjar arta sig ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #203 skrivet: 12 jun-12 kl 20:26 »
Jill går från klarhet till klarhet, just nu ;D
Fast det är fortfarande innerflankerna och högerstarterna som behöver tränas mera :-[ :-[

Nu har jag anmält Jill till ett VP (vallhundsprov) helgen efter midsommar :o Så nu gäller det att träna!!!
Kunde inte låta bli att anmäla henne till de tre tävlingarna i IK-1 som går samma helg på samma ställe :-[ :-[ :-[
Risken finns att jag börjar fuska med träningen nu innan VP´t. Måste nöta mer på innerflankerna och... ja ni vet ;)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #204 skrivet: 12 jun-12 kl 23:08 »
Och du aktar dig för att gå för fort fram ...  Talar av erfarenhet ...  :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

 

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #205 skrivet: 15 jun-12 kl 20:13 »
Idag hade vår klubb en liten träningstävling ;D
Jill startade förståss! Hämtet gick bra och hon tog sina sidokommandon bra för att rätta till linjen i indrivningen ;D
I fråndrivningen fick vi problem. Jill ansåg plötsligt att mitt "korta vänster" betydde "höger" ??? ???
Jag som trodde att jag hade en vänstervriden hund... ;D

Sen insåg jag snabbt att jag inte har tränat "fålla ut" och att jag ska gå ett VP om 2 veckor ::) ::) :-[ :-[
("Fålla ut" är när hunden ska gå in i en 8-grindars fålla och gå utefter kanten och plocka fram fåren till föraren) Enda gången vi har gjort "fålla ut" var på klubbmästerskapet i höstas, då jag (min idiot) skickade glatt in hunden och hon gick rakt fram :o Fåren flög ut på båda sidor om hunden och vem stod i grindöppningen ??? om inte jag :-[ Mitt knä blev påsprunget (förstås) och jag haltade i två veckor. Fårens puls gick dock ner efter några minuter... ;)

Det blir att plocka in fåren i fårhuset och köra runt Jill lite...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #206 skrivet: 15 jun-12 kl 21:40 »
Sen insåg jag snabbt att jag inte har tränat "fålla ut" och att jag ska gå ett VP om 2 veckor ::) ::) :-[ :-[
:o ;D :o :-[  Been there, done it ...  Åtminstone motsvarande.  :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #207 skrivet: 16 jun-12 kl 15:49 »
Så, nu har vi tränat "fålla ut" 8)
Jag satte in 4 får i en fålla som bestod av 8 fårgrindar. Tog in Jill och gick med henne runt kanten av fållan, i några varv. Sa hennes vänster och höger kommando följt av ett bort. Jill fortsatte att gå runt utan mig. Sen kunde jag stå på utsidan och kommendera henne runt. Lätt hund?? Ja!!!!!!!!!!!!!
I fållan var hon mest bekväm med att gå åt höger, inte vänster (som är hennes favorithåll annars...)
Jaja, hon får gå åt vilket håll hon vill, bara hon gör det snyggt ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #208 skrivet: 16 jun-12 kl 17:35 »
Dagens felläsning:  "Bara hon gör det tryggt!"  Men kanske ändå inte så tokigt?  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #209 skrivet: 16 jun-12 kl 23:34 »
Dagens felläsning:  "Bara hon gör det tryggt!"  Men kanske ändå inte så tokigt?  ;)

 ;D ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #210 skrivet: 18 jun-12 kl 11:23 »
Imorse kom Jill in på tre ben... Hon ville inte ens visa mig, var det gjorde ont... Men jag tyckte mig se att en klo var trasig :(
Hon hade sååå ont så hon kunde absolut INTE äta något. :o

I eftermiddag får vi flänga iväg till veterinären... igen...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #211 skrivet: 18 jun-12 kl 11:27 »
Suck.  Lycka till då, lilla oturshund!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #212 skrivet: 18 jun-12 kl 19:05 »
Ja, det var inte så farligt den här gången (inte lika illa) Det är toppen på klon som har splittrats, bara. På Jill kan man tro att hela benet är av, minst :o Hon är extremt shåpig (hur stavad det då..)
Nu är det tratt i 3 dagar och nagelack som gäller. Jag motstod frestelsen att köpa svart pärlemor-nagelack till Jill och köpte vanligt transparant istället ;D ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #213 skrivet: 18 jun-12 kl 20:15 »
Men vad hon skulle ha klätt i svart pärlemor-nagelack, lilla sjåpiga sötnosen!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #214 skrivet: 19 jun-12 kl 19:49 »
Jill är övertydlig med att hon har ont!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #215 skrivet: 19 jun-12 kl 22:07 »
Det kallas "kommunikation".  ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #216 skrivet: 21 jun-12 kl 15:58 »
Jill har slutat att gå med foten "i vädret". Hallellulja!! ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #217 skrivet: 01 jul-12 kl 19:14 »
Nu är Jill Godkänd Vallhund på 92 poäng av 100 möjliga. Godkändgränsen går vid 50% av  maxpoängen och 50% av hämtpoängen (som är max 50p). Jill hade 45 p i hämtet. Vi trappade alltså 5 poäng i hämtet, eftersom Jill stannade lite kort och jag fick kommendera henne vidare, upp bakom djuren. Sen tappade vi 3 poäng på att några får gick utanför ett grindpar. Det var nämnligen lite blött på banan och jag hade skor med hål i ( :o) så jag blev så fokuserad på att inte trampa i vattenpölarna, att jag glömde bort får och hund... :-[ :-[

Sen var det ju två tävlingar denna helgen också. Jills första tävling blev ett riktigt arbetsprov!!
I delningen (det var 4 får som delades 2 och 2) så stack grupp 1 tillbaka till fårfållan där dom kommit ifrån, medans Jill höll bort den andra gruppen (grupp 2). När jag upptäckte vad som höll på att hända ropade jag på Jill och hon kom och räddade tillbaka grupp nr 1 till mig. Under tiden hade grupp nr 2 sprungit in i en liten fålla som var 25X25 m som låg ca 75 m bort. Jag ropade på Jill och lyckades skicka in henne i den lilla fållan. Hon plockade ut grupp nr 2 till mig och när det var gjort så upptäckte jag till min fasa att grupp nr 1 stod i samma lilla fålla... :o :o Alltså fick Jill köra tillbaka grupp nr 2 in i 25X25m fållan så att det blev en flock igen och sedan fick hon köra ut dom genom ett annat hål i nätet, som jag fick ropa till domaren om var det fanns någonstans ("Var fan är grindhålet??!!") Vi lyckades få ut alla fåren och få in dom i tävlingsfållan efter detta. Jag tror att fåren hade riktigt roligt när de försökte överlista hunden ;D ;D ;D

Vi startade i en tävling till och då fick Jill 50 poäng av 50 möjliga i hämtet.  ;D ;D

Jag betraktar detta som en riktigt lyckad tävlingshelg  ;D ;D
Jill har visat sig vara en riktigt "cool" hund som tar sina kommandon, även om hon inte vet vad som händer och vad syftet är med "övningen"!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #218 skrivet: 01 jul-12 kl 21:57 »
Men grattis!  :D

Fast, jag ska erkänna att jag inte riktigt begrep hur fåren gick ut och in och från varann och till varann och sen in och ut eller hur det nu var.  Tydligen förstod får och hund i alla fall, och Du, så länge du höll dig på torra land!  ;)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #219 skrivet: 10 jul-12 kl 09:28 »
I övermorgon, torsdag 12/7 åker jag och Jill (tillsammans med min gamla hund Kite) till Holland för att tävla i 8 dagar... Jag har resfeber och är nervös i största allmänhet...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

309 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser