Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vallningsträning med min nya BC  (läst 62128 gånger)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #180 skrivet: 25 mar-12 kl 11:22 »
Känner att tråden har halkat lite ur fokus, tack vare mig själv... :-[
Jill är nu tillbaka från sin sjukskrivning. Hon hjälper till att hålla bort tackorna från kraftfodret på kvällarna och har fått ett par rejäla träningspass. ;D
Hon får nu också stå i hundgård igen.

Att träna på: Inkallningen funkar "sådär" runt djuren. "Men morsan, vi kan väl inte lämna dom där, bara...??! Ser du inte att de kommer att sticka!!"
Vi tränar också på att gå ur balans... igen...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #181 skrivet: 25 mar-12 kl 15:47 »
"Men morsan, vi kan väl inte lämna dom där, bara...??! Ser du inte att de kommer att sticka!!"
;D ;D (Hamnar vi ur fokus när jag seeeer henne, i gestalt av de många vallhundar jag sett som sagt just precis så?)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #182 skrivet: 27 mar-12 kl 19:08 »
Nästa vecka får jag hem min "gamla" hund, eftersom dottern ska åka på solsemester en vecka :o
Det är hon som är på min profilbild - Hope. Hope är ett "riktigt rivjärn"... Hon ska få visa Jill hur man hanterar kraftfodergalna tackor ;D ;D ;D
Jill har nämnligen aldrig bitit i ett får, jag tror inte att tanken har drabbat henne, ens ??? ???

Otroligt! ;D ;D Men Jill lärde sig faktiskt något av Hope ;D ;D :o
Hon lärde sig att fokusera på jobbet i fårhuset... innan var hon lite svalt inställd till det. Tyckte att jag var för hård och "sträng" där inne - som krävde att hon skulle ligga kvar!! Nu vill hon inte gå därifrån! Hon ligger som spikad i backen, utom när tackorna försöker smita förbi henne. Hon har redan hämtat tillbaka några stycken!! ;D ;D
Arbetsglädje i fårhuset, lärde hon sig :o (Hon såg hur viktigt det jobbet var för Hope - det smittade!)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #183 skrivet: 29 mar-12 kl 22:45 »
Hej

Är det här rätta platsen att fråga en vallningsträning.

Jag försöker introducera 8 månaders BC/schäfer e t c på Gutefår.
Har alltid varit orolig för att hunden ska jaga skiten ur fåren eller försöka bita dem.
Nu har jag erfarit följande:
Hund och får gick nos på nos och luktade varandra.
Sedan talade två får om för hunden att sticka genom att sänka huvud och stampa och hunden blev skraj och backade.
Kan det fortfarande bli vallningshund av honom?

Sebastian


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #184 skrivet: 30 mar-12 kl 00:12 »
Var du glad om de kommer sams!  Och inte slåss!  Att valla är en hel vetenskap, en konst, och om du verkligen är intresserad bör du gå ett par kurser, tillsammans med hunden.  Vallningskurser.  Åk och titta när andra tränar!

  Om du kommer så långt så att de blir vänner och försvarar varandra, så bör du vara mycket nöjd.

  (Och nej, Vallhunden vill ha den här tråden till just Jill.)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #185 skrivet: 30 mar-12 kl 06:58 »
Vänta och låt hunden mogna, så att den inte blir rädd för fåren när de hotar honom. BC/Schäfer ::)... det är risk att vallningsegenskaperna är mixade och utblandade för mycket för att det ska gå att kunna använda honom i praktiskt arbete!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #186 skrivet: 01 apr-12 kl 11:05 »
Något aqtt investera i så här på första april??!! ;D ;D

http://www.netonnet.se/
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #187 skrivet: 01 apr-12 kl 12:01 »
Hm, jag har faktiskt haft sådana tankar, fast inte med mikrofon förstås, utan med kamera!  Och så kunna viska instruktioner till hunden på avstånd.

  OT:  Jag hittade inte aprilskämtet i nyheterna idag.  Gjorde ni?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #188 skrivet: 28 apr-12 kl 20:12 »
Nu är lammningen över, så nu ligger vi i startgroparna för lite massiv träning ;D ;D
På Jill är det innerflankerna som gäller - dvs rörelsen vänster och höger mellan mig och fåren (mot mig). Dom har hon svårt för!!!! Kan inte släppa djuren utan sniker tight mellan mig och djuren. Jag kör inkallning mot mig, för att få henne och släppa djuren och ta ut svängen, men hon är särdeles "lom-hörd"... ::)

Det gäller att få ihop detta, eftersom jag har anmält henne till 10 tävlingar i Holland i sommar... :-[ :-[ :-[
I värsta fall så får gamm-hunden Kite hålla fanan högt  i Holland ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #189 skrivet: 28 apr-12 kl 20:17 »
Kan du alltså anmäla en hund och starta med en annan?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #190 skrivet: 29 apr-12 kl 09:30 »
Nä, båda är anmälda... Men om jag får stå där och skämmas över den bristfällga träningen, så kan jag förhoppningsvis göra come-back med gamla Kite...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #191 skrivet: 01 maj-12 kl 17:05 »
Oj, så mycket lättare det blev för Jill att gå ur balans och att ta ut svängarna, när jag lånade en kompis stav, när jag tränade :-[ :-[
Jag kanske borde använda en sån?? 8)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #192 skrivet: 01 maj-12 kl 17:48 »
En del hundar går bra utan stav, men alla de som jag har haft, har verkat tycka att det är lättare att se vad människan menar om det finns en stav med också.  En hand höjd = Stopp.  Båda händerna höjda = stopp det också, men lättare att förstå.  Båda händerna höjda med en stav emellan = Stopp, och ännu lättare att se och förstå.

Så har mina hundar sagt till mig.  Om jag nu förstod alls vad de sa ...   8)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #193 skrivet: 02 jun-12 kl 18:39 »
Imorgon (söndag) ska Jill få gå på kurs ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #194 skrivet: 03 jun-12 kl 18:42 »
Idag har jag lärt mig var Jills "knappar" sitter ;D ;D ;D

Jag har lärt mig att lägga press på henne innan starten, så att jag får en vinkel redan när hon börjar att röra sig 8)

Mycket nöjd, med instruktören, Jill och mig själv (som klarade av att fatta vad som menades och klarade av att genomföra det ;D)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #195 skrivet: 04 jun-12 kl 08:48 »
Press?  Vinkel?  Hajar noll ....
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #196 skrivet: 04 jun-12 kl 14:33 »
Press på hunden, så att den håller ut i starten i sidled. Inleds med en vinkel bort med överkroppen, alltså. Detta för att hunden inte ska komma närmare djuren, när den förflyttar sig i sidled... Om hunden inte håller ut när den svänger så kommer hunden att lägga ett visst tryck på djuren vid varje sväng och därmed putta djuren ifrån sig vid sidorörelsen ;D
Svårt att förstå? Tänk dig att du har en hög med torra löv som ligger i en hög och att du har en hårtork i handen. Om man ska flytta lövhögen i 90 grader bortåt, så måste hårtorken flyttas en aaaning bortåt när man gör cirkelrörelsen, annars så kommer inte lövhögen att vara kvar på samma ställe som den gjorde när man började röra sig i sidled... ::) Blev det tydligare??
Hunden rör sig som på en urtavla, på cirkelrörelsen runt fåren. Från kl 9 till kl 12. Då får inte hunden komma närmare djuren när den förflyttar sig. För att åstadkomma detta, måste hunden vika/kasta framkroppen i sidled åt vänster, när den påbörjar cirkelrörelsen, annars kommer hunden att skrämma fåren och förflytta dom lite grann (eller ett lååångt j-a grann, om man har otur ;D) För att återgå till urtavla, så ska hundens rörelse ligga på spetsen av minutvisaren, hela tiden.

För att åstadkomma detta måste man lägga lite press på hunden så att den viker bortåt lite, lite grann när den påbörjar svängen. Det kallas att hunden"vinklar" eller "vinklar ut".

Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #197 skrivet: 04 jun-12 kl 21:06 »
Härligt med kurs!  Jag tolkar det som det vi i vårt gäng kallade "Bort!".  Alltså bort från djuren.  Är jag i närheten?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #198 skrivet: 05 jun-12 kl 10:15 »
Nja, rörelsen ska inte vara bort från djuren utan ett vänster eller höger på en cirkelrörelse runt djuren. Rörelsen ska vara relaterad till djuren, alltså, hunden ska inte avlägsna sig bortanför tryckpunkten på djuren, utan ligga på gränsen...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #199 skrivet: 05 jun-12 kl 11:59 »
Nu har jag och valpen börjat på "riktig" vallhundskurs också...
Just nu är det div ledarskapsövningar bland fåren som gäller. Vi mjukstartar eftersom han är så ung ännu. Han tände ju så våldsamt på en gång och har liiite svårt att acceptera vem som bestämmer när och hur saker ska göras ;)
Svårt när han är så mjuk och följsam när vi gör annat som valpkurs, spårar, tränar lydnad osv...
Det har aldrig kommit till någon som helst viljekamp mellan oss...
Men när det kommer får med i bilden så är han hård som sten. Vi tränar ligg, kom, ligg, kom utan att blåstirra på fåren också sen Nu räcker det. Och hemma "bossar" jag lite i onödan över honom, gå och lägg dig, Nej, inte där utan flytta dig Dit osv..
Jag är avundsjuk på dom som har "normala" valpar som larvar omkring lite, tappar koncentrationen nån sekund och är styrbara, men det kommer väl :)
Fast jag borde kanske starta en egen tråd nu?
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

400 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser