Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vallningsträning med min nya BC  (läst 61780 gånger)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #160 skrivet: 26 feb-12 kl 15:00 »
Idag har Jill fått en normalt träningspass - hon har "rostat" lite under konvalecensen :o
Det är nu svårt att gå höger igen - kommunisten Jill är tillbaka igen ;D

Hon var inte heller den väluppfostrade flickan hon har varit innan :P Hon passade på att sticka ifrån mig och hämta hela den stora flocken, när jag var upptagen med "lill-flickan" Joy. Alla 70 djuren skulle med, tyckte hon. Kom inte när jag ropade heller... >:D Var tvungen och gå och hämta henne...

Nu får Jill hjälpa till med utfodringen av tackorna här hemma. Hålla undan tackorna när jag häller upp kraftfoder. Det behövs två hundar till det - eftersom det är så kort avstånd till fodertrågen i fårhuset. Tackorna kör metoden: Om du tar vänster, så tar jag höger om hunden, så kommer en av oss att lyckas ;D
En hund på varje flank, är det som gäller!! Tur att jag har två stycken, då ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #161 skrivet: 01 mar-12 kl 08:38 »
Jill har problem med att "ligga kvar". Det har aldrig gått att träna "ligga kvar" borta från fåren, eftersom hon är en extremt "fjantig" hund. Hon ligger och fjäskar och viftar på svansen - helst på rygg (ålandes bort från fläcken jag har uppgivit ;D), när jag har tränat det. Alltså har vi kört runt fåren med liggträningen...

Det straffar sig nu. Jag anser att en av dom viktigaste kunskaperna en vallhund ska ha är att kunna ligga kvar på anvisad plats!!! >:D Det är det som en vallhund gör mest! :o
Jag vill att Jill ska ligga mellan tackorna och grovfodret, medans jag river loss foder till ungtackorna och baggen, som står separat (var för sig), så att jag slipper trängas med dom. Jill anser att det är en meningslös sysselsättning och har utsett en annan plats där hon tycker att hon gör mer nytta (mitt emellan tackorna och ungtackornas stall.)
Fast ungtackorna är instängda och kan inte komma ut, och tackorna är också instängda och kan inte komma bort till ungtackestallet...
Det blir mycket skällande och lyfta/släpa tillbaka 19 kg Jill (som vägrar att lämna sin utvalda position).
Min gamla hund tycker att det är väldigt mycket bråkande ("vi som brukar ha så trevligt här i fårhuset när vi jobbar. Lämna den där skithunden inne istället"::))
Så nu får Jill vara ensam i fårhuset, medans vi lär henne jobbet...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #162 skrivet: 01 mar-12 kl 15:53 »
Men ...  att ligga kvar är ju inte att valla?  Klart det gäller att hämta alla 70, och fort ska det gå! ;D

Säg mig, hur många av Er som läser den här tråden känner igen sig?  Släpa tillbaka 17 kg hund, som omedelbart flyttar sig tillbaka, å, jag svettas och pustar vid minnet ...   ::) ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #163 skrivet: 08 mar-12 kl 19:32 »
Nästa vecka får jag hem min "gamla" hund, eftersom dottern ska åka på solsemester en vecka :o
Det är hon som är på min profilbild - Hope. Hope är ett "riktigt rivjärn"... Hon ska få visa Jill hur man hanterar kraftfodergalna tackor ;D ;D ;D
Jill har nämnligen aldrig bitit i ett får, jag tror inte att tanken har drabbat henne, ens ??? ???
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #164 skrivet: 08 mar-12 kl 19:39 »
Ja, lagom är ju bäst.  Men visst är det skönt att kunna lita på att jycken inte orsakar personskador!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #165 skrivet: 08 mar-12 kl 19:50 »
Jag har en BC-tik på 7 månader som jag ska träna upp till vallning. Jag tänkte att jag kanske kan skriva lite om det här... som någon sorts träningsdagbok?

Just nu har hon precis startats upp på får. Jag har släppt henne 5 ggr på fåren och nu har hon lärt sig att balansera djuren till mig. Hon kan nu gå RUNT fåren, istället för rakt igenom som hon gjorde i början ;D
Idag lade hon sig ner när jag kommenderade "ligg" och jag kunde ta med henne bort från fåren på ett städat sätt :) Jag gick då upp i en hörna i den lilla 25X25 m hagen som jag tränar i. Med fåren framför mig så kunde jag kommendera "ligg" och sedan plocka upp den långa spårlinan som hon har fäst i halsbandet, och ta med henne därifrån!

Jag kräver inget av henne, annat än att hon ska balansera fåren till mig på ett städat sätt i en lugn sinnestämning.
Jag tänkte lära mig något om hur man tränar en vallhund, så jag börjar att läsa första inlägget:
1) Precis startats upp...
Och sedan, direkt efter...
2) Hon har lärt sig balansera djuren (vad nu det betyder).

Vad hände däremellan?
Hur gick det till?

Sebastian

 

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #166 skrivet: 08 mar-12 kl 22:22 »
Jag tänkte lära mig något om hur man tränar en vallhund, så jag börjar att läsa första inlägget:
1) Precis startats upp...
Och sedan, direkt efter...
2) Hon har lärt sig balansera djuren (vad nu det betyder).

Vad hände däremellan?
Hur gick det till?

Sebastian

Ja, precis startats upp, betyder att hon har börjat få valla och jag börjar försöka få lite ordning på springande hund, springande får och mig själv. Detta så att hunden ska se ett "mönster" i arbetet och förstå vad jag vill att den ska göra.

Att lära sig att balansera djuren innebär att hunden i alla lägen tar fåren till mig. Hunden befinner sig då kl 12 på urtavlan om fåren är mittfästet på visarna och jag står kl 6. (Fast så behöver det ju inte vara, om fåren vill gå åt ett specifikt håll så måste hunden ligga lite snett...) Detta är en instinkt som Border Collien har, ibland måste man "väcka" den instinkten och ibland gör de det bara naturligt.

Hur det går till går inte att beskriva i skrift, men det innebär en hel del fotarbete från förarens sida ;D Oftast genom att gå snabbt baklänges, medans man blockerar hunden när den försöker cirkla djuren. Det är ungefär som att dansa ;) Fotarbetet kan man lära ut, men sen sätter man på musiken, dvs tar in fåren i det hela, och då gäller det att gå på känsla och rytmen i hunden/fåren, samtidigt som man läser av vad som händer inne i hundens huvud och ser vad den kommer att göra härnäst och förbygga det som kommer att bli fel och berömma det som den tänker göra som är rätt!!

Vet inte om detta gjorde dig så mycket klokare??!

Att starta upp en hund rätt är ett av de svåraste momenten i vallningsträningen. Man måste inge hunden ett lugn, samtidigt som man måste inge hunden så pass mycket respekt att den inte "busar", utan "arbetar", dvs har huvudet inkopplat och tankeverksamheten på, dvs. är medveten om vad den gör och vad fåren gör och hur den påverkar fåren (lär sig om får) och samtidigt lägger märke till vad jag som förare gör... Hunden ska alltså vara i en sinnestämning som gör den öppen för inlärning. Detta är svårt när man har med unghundar att göra, eftersom ögonen rullar som apelsinerna på en enarmad bandit, när de ser fåren! ;D ;D :o

När man uppnår att hunden balanserar fåren till mig, så måste hunden kunna lägga sig ner bakom fåren - detta eftersom all inlärning börjar utifrån ett ligg. ( ;D) Det man vill lära hunden börjar med att hunden ligger ner och sedan startar från ligget och utför den rörelse som jag vill lära den (t ex vänster och höger på en cirkel runt djuren)

När jag startade upp Jill så krävde jag en lugn sinnestämning och att hon skulle balansera fåren till mig. Så småningom när hon klarade av mer press från mig så började jag med att kräva ett "ligg". Innan dess krävde jag bara att hon skulle behandla fåren med respekt, alltså inte jaga runt dom, utan känna av vilket avstånd hon skulle hålla till djuren - detta alltmedan jag gick baklänges och svängde 90 grader på lämpliga ställen.

Hoppas att detta hjälpte dig något ??? ???
« Senast ändrad: 08 mar-12 kl 22:24 av vallhunden »
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #167 skrivet: 08 mar-12 kl 22:46 »
Aha... det var tydligare. Tack.
Det gäller förmodligen att invänta en mognad i hunden, så barnslig iver och fjanteri försvinner. Jag trodde länge att jag skulle behöva aktivt ta bort/tona ner spralligheten, men det mesta går nog bort med tiden om man inte uppmuntrar/förstärker veligheten och de många impulserna.


Fråga: varför vallar hunden? Tror den att det är "mat" som flocken ska samla ihop och kunna äta i framtiden?

Sebastian

katie

  • Inlägg: 286
    • Bohuslän
    • Borderlites
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #168 skrivet: 08 mar-12 kl 23:21 »
Detta är svårt när man har med unghundar att göra, eftersom ögonen rullar som apelsinerna på en enarmad bandit, när de ser fåren! ;D ;D :o

 ;D ;D ;D ;D ;D
Herregud!!! När jag läste denna meningen höll jag nära på att skrämma livet ur min gammelhane. Jag la upp ett sånt asgarv att jag lutade mig baklänges varpå stolen tippade och jag landade med ett brak brevid den stackars hunden. :o Jäklar va förbannad han blev! ;D

Snacka om klockren beskrivning av en unghund när den ser får! ;D

Älskar denna tråden. Följer den och ser hela tiden min egen unghund framför mig. Han är verkligen årets rikspucko. ::) Finns ingen som helst styrsel på den hunden vare sig i hjärnan eller kroppen.
Längtar tills vi kan starta på nytt med vallträningen, han hann ju inte mer än nosa på fåren. Får njuta av att arbeta med tiken så länge tills benet läkt färdigt på unghunden. Förhoppningsvis rättar hjärnan till sig också och då drar träningen igång på allvar.
Delar hus med 6 border collies och 2 katter. Ute har jag angorakaniner och en fårflock. Har planer på att skaffa angoragetter.
http://www.123minsida.se/hostagarden
http://hostagardensfarochangora.blogspot.com/

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #169 skrivet: 09 mar-12 kl 07:49 »
Stackars gammelhane, det där hade han ju verkligen inte förtjänat!  Och visst viker man sej dubbel när man känner igen sina egna flåsande tillkortakommanden ...  BÄÄÄÄ ute i skogen, grindar raserade,  "In med dig! Igenom stängslet där ja! Så. Nu ska hon väl äntligen bli nöjd!"  Vilket jag ju inte blev ...

  Som apelsinerna på en enarmad bandit, ;D ;D ;D  Men det kanske mest gäller border collie?` Jag har träffat flera working kelpies, som blivit så överlastade i översta hjärnkontoret, att de inte vetat vad de ska ta sig till, tittat bort, vänt sig om, till och med gått och bajsat.  Tydligen för att förebygga att de blir så stimulerade att de brakar rakt in i fåren, vilket ju är förbjudet-förbjudet.  Någon kursledare kommenterade att "Den hunden är ju inte alls intresserad av fåren!"  Fast det var alldeles tvärt om.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #170 skrivet: 09 mar-12 kl 09:19 »

Fråga: varför vallar hunden? Tror den att det är "mat" som flocken ska samla ihop och kunna äta i framtiden?

Sebastian
Vallning sägs bygga på vargens jaktsätt att ta sig runt det tilltänkta bystesdjuren och sedan driva det mot Alfa-vargen som står på lämpligt ställe för att kunna utdela det dödande bettet. Detta har det förts selektiv avel på i många hundra år!!! Vi har avlat fram en hund som jagar som vargen, men accepterar att jag (Alfa-vargen) inte tänker döda bytet idag, utan endast flytta dom till en ny hage ;D
Vallning är helt och hållet nedärvda instinkter, starkade än sexualdriften. Att vilja valla är överordnat att vilja para sig (Det har jag själv erfarit då jag hade en tik ihöglöp som fick jobba ihop med min hane. Så länge de jobbade så var inte tiken intressant - sen fick man snabba sig att få undan hanen efteråt ;D ;D)

Vi behöver den extremt starka vilja att jobba, eftersom vi lägger så enormt mycket krav på hunden, när vi kräver att den ska jobba MOT sina instinkter, en hund med mindre arbetslust säger. "Skit ner dig, nu går jag hem om det inte passar!!"

Katie: Kul att jag kunde vara till glädje!! ;D ;D

Cebaztian: Jo, "sprallighet" kan behöva tonas ner, annars kanske du får vänta tills hunden blir 10-12 år innan den lugnar sig  :o Det gäller att få hunden i en sinnestämning "där huvudet vet, vad fötterna gör". Det gör också fåren lugnare, vilket i sin tur har en lugnande inverkan på hunden... Får som springer som galningar, stissar bara upp unghunden!! (Fast det kanske är unghunden som är skulden till fårens springande)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #171 skrivet: 09 mar-12 kl 13:07 »
(Fast det kanske är unghunden som är skulden till fårens springande)
Sist jag samtalade med ett får om den här problematiken var fåret ganska upprört över att bli jagad (han accepterade inte min term: vallad) av en varg (han tyckte det var skitsamma att det var en hund) och att syftet var att jag i framtiden skulle "utdela det dödande hugget" (jag förklarade att det var en slaktmask, men det vara bara en språklig finess menade fåret).

Sebastian

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #172 skrivet: 09 mar-12 kl 13:25 »
Här ser du en unghund Strömsfors Fay (kallad Fly) som gör balanseringen helt och hållet naturligt. Fly är här 4 månader gammal och arbetar utan att stressa djuren alls.
Det är alltså olika vad hundarna har medskickat och HUR de börjar att arbeta.
Fly 4 mån
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #173 skrivet: 10 mar-12 kl 11:27 »
Mycket intessant film - kommer att bli min "favvis" en tid framöver! TACK!!! :D /Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #174 skrivet: 10 mar-12 kl 11:33 »
Ja, min också  :D - om jag bara kunde spara den i min dator ...  :P

Man blir så sugen på att vara den där tvåbeningen som går omkring med händerna i fickorna och hjärnan på fullt varvtal!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

TOR

  • Inlägg: 129
    • Dalarna
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #175 skrivet: 10 mar-12 kl 15:56 »
Den hunden gillar jag, fast det är en annan än den tråden handlar om vad jag förstår?
Fint pendlande och precis lagom med eye för en Border Collie. Vallningsmässigt en hund i min smak. Tycker BC aveln går längre och längre från en sån här typ, tyvärr. Roligt att se!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #176 skrivet: 10 mar-12 kl 16:06 »
Ja, och "läraren" i bakgrunden.  En sån finns på de flesta vallningskurser.  Ifall-att ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

TOR

  • Inlägg: 129
    • Dalarna
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #177 skrivet: 11 mar-12 kl 12:37 »
Ja, tror inte att denna grupp får i denna hage/fålla behöver en "lärare", just denna valp och förare har full kontroll  ;).
Återigen, detta är en annan tråd, vallningstråd kanske? men eftersom videon ligger här dock...
Framförallt såg jag något annat som jag gillar när en ung hund eller valp tänds, är hur/på vilket sätt den biter. Jag tycker att alla bra vallhundar måste ha "bettet", för förr el senare i praktiskt arbete kommer en dag då de måste använda det. Ser också hur detta nedärvs som egenskap. Den här valpen "går igång lagom" och vill nypa till som en naturlig reaktion, för att trycka in gruppen åt ett visst håll, i rätt balans på rätt tacka och använder också sin axel, kropp för att trycka in tackan vid ett av tillfällena. Detta ser man ofta hos just "min ras". Alla hundar gör detta, men en del har så överdriven skärpa och därför reagerar överdrivet på nyckelretningen att de bara biter och hänger sig fast, något jag inte gillar. Har en sån hund själv :-). Detta är ett "rätt och slätt" bett i rätt stund, om man ser hur valpen tänker. Inga överdrivna, kvarvarande bittendenser hos den här hunden, det gillar jag.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #178 skrivet: 11 mar-12 kl 14:46 »
Javisst gillar vi den valpen!  Men "läraren" var inte där för att fåren behövde den, utan för säkerhets skull.  Många BC hittar på detta alldeles själva, antagligen ligger det också i generna.

Ursäkta att även jag klampade på OT ...  :-[


En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #179 skrivet: 14 mar-12 kl 10:47 »
Här är en film till på en unghund som just startas upp. Man kan se att föraren försöker "peta tillbaka" hunden till kl 12, när den börjar sväva ut för mycket.
Det man ser här är de instinkter som finns medskickat i en Border Collie, man har mycket gratis med en sån hund....

Jo premiär i hagen 20120128
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

366 gäster, 2 användare
ärt, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser